Jump to content
Annons

Mixa virvel - mindre rassel


überfuzz

Recommended Posts

Hej

Jag har ett gäng trumspår som ska mixas. I stort låter de bra, men jag upplever virveln som lite väl rasslig. Är det någon som har tips på hur man kan få ner rassel-nivån i virvelslagen? Det är två virvelspår som är ganska rena från läckage (andra trumljud). 

/P  

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vill man att det ska låta bra så måste man börja från början innan man ens tänker tanken på att spela in. Skit in=skit ut. Det är ungefär som att säga att gitarren rasslar lite för mycket. Enkelt, man gör en setup och sen spelar man in. Nu hör ingen hur mycket rassel du har. Att EQ:a och trixa och allt blir bara som konstgjord andning tyvärr. Kanske kan rädda det hela med trumsamplingar för virvel istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej och tack för svar!

Jag grejade lite med trummorna i fråga igår. Det går att få en justare ballans mellan 'punch' och rassel mha av kompressor. Om jag låter kompressorn gå in med tidsförskjutning så kan jag pressa ner rassldelen av varje slag utan att förstöra soundet. Måste finlira lite så att något enskilt slag, typ i virvel-fils inte påverkas på något trist sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...