Jump to content
Annons

Vad ska man göra?


Bresho

Recommended Posts

Hej! Idag kommer inte jag med någon låt.. utan idag blir det något helt annat. 

Det är så att jag hoppat av min gymnasieskola på grund av min väldigt dåliga motivation till något jag verkligen inte klarar av. Jag har länge haft problem med skolan och det är strunt samma att jag delar med mig av det här till er på forumet. Jag har min stora dröm att kunna göra något Kreativt när jag blir stor. men jag vet bara inte hur man ska gå till väga.. Liksom hur går från dansgolvet till scenen?  Hur vet man om man har talangen som krävs? Jag är en person som har blivit för insatt i sina drömmar. Jag tror säkert att det finns många som jag här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst har vi alla den där "drömmen". Men även OM man lyckas eller kommer någonvart. Tänk Om ngt skulle hända, som att du inte blir avsignad eller fansen sviker eller har låttorka ? Kanske t.o.m tröttnar?

Man vill ju ha ngt att falla tillbaka på. Något som jag ser som litet viktigt är att ha lite "arbetslivserfarenhet" och lite kött på benen.
Du kommer säkerligen behöva knega som vanligt folk  och kämpa med musiken samtidigt om du vill klara dig ekonomiskt. Annars blir det svårt. Så, än så länge är det att kämpa, få kunskap och framförallt veta vad man gör och varför  ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du leva på? Föräldrar?

Ditt jobb är att gå i skolan. Ditt jobb är att skapa kontakter i skolan som du kommer ha lång tid framöver, kanske hela livet. Ditt jobb är att förbereda dig för resten av livet.

Det är få förunnat att leva på kulturinkomster.

Att få jobb utan gymnasiumbetyg är nog svårt. Till och med golvkosmetologer behöver utbildning. Rengöra toaletter är en vetenskap.

Hur tror du att du kommer tänka om 10 år när dina kompisar har jobb, familj, bostad medan du bor hemma?

Leva på flickvän/pojkvän? Hur länge håller kärleken som den tärande?

Så se till att du är på skolan på måndag kl 08:00!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"Liksom hur går från dansgolvet till scenen? "  Genom hårt arbete. Som det brukar sägas att bakom varje övernattenframgång låg flera års hårt arbete. Hårt arbete, skaffa sig de rätta kontakterna är det som brukar generera framgång i alla branscher. Ja givetvis krävs det att man har en bra inställning till de man knyter kontakter med. Annars dumpas man snart på bakgatan så att säga. Tur/otur existerar inte. Det är bara en myt. Allt beror på en själv. Man formar sitt eget öde. Ingen annan kan göra det än en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik dP har sagt det som behövs sägas. Hoppar du av skolan gör du ett STORT misstag.

I din ålder misstar man ofta dålig motivation med lättja. Få tycker det är roligt att gå i skolan - eller att arbeta. 

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kreativiteten är så att den är underbar ... sålänge den inte är et MÅSTE ! 

Att måste vara kreativ är ett helvete ! Att måste få klart låten till deadlinen, att måste komma på en originell ide på tid, att måste leverera kvalitet med ett trött huvud ... och så självklart ... att måste betala räkningar ... folk blir sjuk och dör av det ... 

När jag var liten så hadde min far en kompis som var Konstruktör. Han arbetade åt Phillips och senare åt Mercedes. I sin fritid byggde han alla möjliga grejor ... tex radiostyrda flygplan och båtar ... och så hadde han köpt sina barn nån keyboard med mick, där vi rapade in och sen spelade upp dem i olika oktaver ... Skitkul. Jag ville bli konstruktör ...

Lång story kort : efter många omvägar och konstigheter och tur så jobbar jag nu som mekanisk konstruktör. Det var inte ens planerad, jag råkade blir erbjuden tjänsten ... och nej, jag är inte utbildad ingenjör, jag är verkstadstekniker från golvet.

Tillbaks till kreativiteten. Jag måste vara kreativ på tid. Jag måste hitta på tekniska problemlösningar som fungerar och är rimlig tillverkningsbara på tid. Jag har inte KUL. Visst kan det vara intressant, vi arbetar med teknik som sitter i morgondagens bilar, som jag förresten aldrig kommer ha råd att köpa. Men pressen tar långsam men sakta koll på mig ... det får inte bli fel, fel får man inte betalt för, fel kostar pengar ... och alla gör fel nångång, inget och ingen är nånsin utan fel ...

Om inte du vill göra frampressad musik, såkallad komersiell musik, så kan du bara göra den på fritiden, där du är verkligen fri.

Du behöver jobb eller arbete för att kunna köpa dig fri-tid.

Skillnaden mellan jobb och arbete är att jobba är jobbigt, du plågar dig genom det för att få din lön.

Arbete är det du gillar göra och de betalar dig för det.

Inte många har någonsin 'gillat' sin skolgång, men den är bla. annat den som ger möjlighet till jobb och kanske arbete.

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 minuter sedan, HomerJSimpsson säger:

Inte många har någonsin 'gillat' sin skolgång, men den är bla. annat den som ger möjlighet till jobb och kanske arbete.

Tycker nog att tiden vid universitetet nog är en av de bästa perioderna i mitt liv. Gymnasiet var väl inte heller då dumt men ganska segt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halvvägs genom gymnasiet var jag fruktansvärt skoltrött och ville hoppa av. När jag sa det till min pappa frågade han vad jag skulle göra i stället. Eftersom jag länge hade haft drömmar om att bli författare svarade jag ”skriva” varpå han sa ”var inte en sån idiot”.

End of discussion.

Så jag tog mig genom gymnasiet och sedan universitetet och har efter det alltid haft riktigt bra jobb. Ok, jag blev aldrig författare men har i mina olika ”karriärer” alltid sökt mig till uppgifter där jag fått användning för min kreativitet. Min pappa lever inte längre men han sa förmodligen precis det jag behövde höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är säker jag den äldste här på 47 höstar. 1996 fick vi kontrakt på BMG records med Peter Swartling som AnR, det gick bra, tv-tidningar-radio-etta på swedish dancechart etc. MEN vi hade kämpat i över 6 år för att få kontraktet JUST på det bolaget vi ville ha. VI kunde blivit sajnade tidigare, men vi tackade nej. Samtidigt jobbade jag som grafiker som drog in brödfödan. På helger, kvällar, nätter va det studion och turnerande som gällde. SÅ om du har en dröm, se till att sätta upp ett långsiktigt mål. Sätt därefter upp kortsiktiga mål, för att nå det stora målet. TRO på dig själv. Gör du inte det, kommer ingen annan göra det heller. Visst, media ser ut på ett helt annat sätt än när jag va aktiv. Men du måste hitta vad du älskar att göra. Då blir du också bra på det. Sen som någon skrev innan, gå klart skolan så du har fallback. Annars kommer du garanterat ångra dig i framtiden.

/Ray

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba hårt, tro på dig själv, men gör färdigt skolan först. Att i alla fall ha en gymnasieutbildning att "falla tillbaka på" Erik dP formulerar det hela bra. Du kommer att ångra dig. Kommer ihåg hur surt det var, men det är närmast ett måste idag. Och det gav mig möjlighet att plugga vidare. Även om jag inte lever av musiken, så har jag i alla fall råd med att ha det som givande hobby. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja.. Tro på dig själv, som backspin säger.. Men inte för mycket. Anta aldrig att allt kommer att löna sig bara du hoppar av skolan och håller på med musik. Jag vet att många kändisar har tragiska historier som har blivit till något magiskt.. Men det är inte bra att drömma för mycket och anta att detsamma kommer att hända dig. Du måste vara realistisk...

Det finns MÅNGA MÅNGA människor som håller på med musik som aldrig kommer komma någonstans alls. Även folk som har talang också. Det är inte lätt för någon. 

 

Jag tycker du borde ta en paus totalt, och försöka inse att musik är din hobby och inte drömma iväg för mycket. Visst, fortsätt lära dig.. Fortsätt lägga ut din musik. Men gör det för att det är roligt, och inte för att försöka komma någonstans. Det hörs i ens musik om man hade kul när man gjorde den, för då är man mycket mer kreativ. Så ändra ditt mindset skulle jag säga.. Tänk inte på att jobba hårt. 

 

Gå klart skolan och fixa ett jobb, så kan du skaffa dig ännu mer musikprylar. 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

En lärare i låtskriveri som själv haft framgångar på hitlistorna, sade att det sämsta man kan göra är att säga upp sig från sitt jobb eller plugg för att satsa 100% på musiken. Det tar tid att bli bra. Kanske blir din 50:e låt en hit eller kanske din 200:e låt. Utan jobb sinar pengarna snabbt och även om man bor i en källare och äter brödsmulor och sover 2 timmar varje natt så kommer verkligheten till slut ikapp och man står där utan hus och mat. Så gå färdigt gymnasiet och skaffa en inkomst. Det måste inte vara ett topp jobb, bara så du klarar vardagen medans du köttar på med musiken.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...