Jump to content
Annons

Seriekoppla högtalare


moshisushi

Recommended Posts

Hej! Jag har 4 högtalare som jag vill koppla till mitt stereosteg. Det finns bara 1 left och 1 right, så jag måste seriekoppla högtalarna. Jag tänkte att man kanske kan koppla + till + och - till - på högtalarna för att få en serie, men jag vill höra med någon som vet innan jag börjar experimentera.

Alla 4 högtalarna har 8 ohm impedans (2 är 40 watt och dom andra 2 är 100 watt dock).

Det här ska vara till en installation och de 2 kanalerna kommer innehålla helt olika ljudmaterial, så det är inte nödvändigt att det låter lika i L och R.

Tack på förhand

Henry

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är högtalarna på 8 Ohm båda paren så skulle jag nog rekomendera att du paralellkopplar dom hellre. Då känner allatså förstärkaren av 4 ohms last.. Seriekopplar du dom så blir det 16 ohm.. Du tapper en del effekt då kan man säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja, men om du parallellkopplar dem så blir impedansen 4 ohm och om ditt slutsteg inte är avpassat för det så brinner det upp. 😠

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: samtidigt svar..

Du kan ju testa och seriekoppla men det brukar bli väsentligt lägre volym då.

förstärkarens + ->högtalarens + -> Högtalarens - ->nästa högtalares +. Dess minus till förstärkarens -

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Seriekoppla görs somså att man kopplar + ifrån stärkare till + på 1:a högtalaren och ifrån 1:a högtalarens minus kopplar du till 2:a högtalarens +

och slutligen ifrån 2:a högtalarens minus tillbaka till stärkarens minus!

Ska inte vara några problem så länge du inte spelar högt och alla högtalares last ändras utmed dess frekvensband så en 8-Ohms högtalare ex kan

pendla mellan 4-32 Ohm om den inte är ímpedans-korrigerad, osv. Är i sånt fall betydligt större risk att högtalarna pajar och där utgör effektsvaga

stärkare en större risk än effektstarka, konstigt nog! Men som sagt ifall du är osäker spela med låg volym.

MVH-Peder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. Inga stereosteg brukar ha 4 utgångar.. Kolla så dom inte är paralellkopplade bara (biwiring).. Vissa stärkare kan ha en knapp på framsidan som det står Speaker A och Speaker B på.. Det är bara det att du väljer vilka par högtalare du ska lyssna i.. Vilket iof kan vara bra i en studio.. Men.. Inte att köra dom samtigt.. Detta kräver ju 4 inbyggda slutsteg mot de 2 som krävs för stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag nog att slutsteget klarar av att köra parallelt men det kommer att bli varmare och risken finns att det pajjar. så jag garanterar inget.. Och det beror lite på hur högt du tänkt spela med det också förstås.. Spelar du tyst och lugnt så håller det bättre (blir inte överhettat/ inte för hög ström genom slutstegtransistorerna) Seriekopplar du så överbelatsar du i alla fall inte steget.

Lycka till.. Nu ska jag natta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...