Jump to content
Annons

Fråga om basförstärkare


mallemorot

Recommended Posts

Jag söker en liten billig basförstärkare (25-50w) för under 1000-lappen. Främst för hemmabruk men ska även fungera i replokalen.

Har tittat på Gear4Music-förstärkare, är det någon som har erfarenhet av deras grejer eller kan säga något om kvalitén?

Det bästa vore förstås att göra ett begagnatfynd av ett erkänt märke, men det är lättare sagt än gjort.

Obs. Stärkaren ska inte användas vid inspelning, har bättre lämpad utrustning för det.

Det är förresten den här jag kikat på:

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/25W-Elektrisk-basforstarkare-av-Gear4Music/8C9?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjwp_zkBRBBEiwAndwD9eGheUw7ixhlxLvBKgmzUV74xyRgBheN6Lm_utRxnWiqEI7DM1SC1RoCJfgQAvD_BwE

 

Tacksam för hjälp! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför köpa nytt när det finns en hel del begagnad ? Jag köpte min Carlsbro Viper BassAMP 15" 1000W med EQ och DI för 800:- inkl frakt. Inte den bästa stärkaren, men dög för mig ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, HomerJSimpsson säger:

Varför köpa nytt när det finns en hel del begagnad ? Jag köpte min Carlsbro Viper BassAMP 15" 1000W med EQ och DI för 800:- inkl frakt. Inte den bästa stärkaren, men dög för mig ... 

Ja det är lite så jag tänker med. Köper helst begagnad bra kvalité. Har du något tips om var man ska leta?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

4 minuter sedan, Die Hard säger:

Tja, vad sägs om blocket som är störst?

Ja jo tack jag är inte helt tappad bakom en vagn... 😄

Blocket och tradera har jag så klart hållit koll på ett bra tag nu utan napp (hade varit enklare om man bodde i en storstad) men jag tänkte mer om det fanns på andra ställen som jag kanske inte tänkt på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kom från Tradera med bussgods som frakt (350:-?). Jag gillar Blocketpaketet, den jag löser ut vid avhämtning, då vet jag att det iallafall kommer nått ;-). Man tar ju en risk med blocket och dylik, men jag, som bara köper beg. (är tvungen) har hittills haft tur och inte blivit besviken. Men nån gång åker man ju på en nit, men sånt är livet.

andra sidor jag kollar : vend.se (+), cityboard (-), motalatorget.se (-), ebay.com/.de (-) frakt till sverige är dyr ... ibland skriver jag bara typ : "begagnad kurzweil" eller annat in i google för div. musikaffärer har ju också beg.

Själv letar jag efter : HARDKE 4x12" + 1x18" från typ okänt dödsbo säljes för 500:-  ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på den där 8" aren och det är inget jag rekommenderar, absolut inte till bas,  en gammal stereo med 12" högtalare borde låta bättre ... eller tom datorhögtalare med SUB ... vid bas är ett vist mån av 'tydlighet' i soundet viktig, iallafall för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är du en sån där fejsbokanvändare så finns det köp å säljsidor där

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Den du hade i exemplet från gear4music duger med att spela i hemma själv eller möjligen tillsammans med typ gitarrer på akustisk volymnivå. Ska du spela med andra elförstärkta instrument och trummor krävs kraftigare saker.

Rekommenderar också att köpa begagnat. 
Kolla på forumet på https://pratabas.se

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, bassace säger:

Den du hade i exemplet från gear4music duger med att spela i hemma själv eller möjligen tillsammans med typ gitarrer på akustisk volymnivå. Ska du spela med andra elförstärkta instrument och trummor krävs kraftigare saker.

Rekommenderar också att köpa begagnat. 
Kolla på forumet på https://pratabas.se

Tackar för tipset ?

Har faktiskt hittat en Laney RB2 Richter 50w begagnad för 700 kr som jag funderar seriöst på, den känns som ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Henric.

Problemet är att jag i första hand behöver en liten smidig låda för övning som inte tar upp stor plats hemma.

Är förmodligen en omöjlig kombination att kombinera billigt/smidigt med nåt som också funkar i repan...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, bassace säger:

Tumregeln för effektbehovet i en basförstärkare är att du ska ha minst dubbelt så mycket som de du spelar med har tillsammans -- två gitarrer med vars en 50W förstärkare ger då 2 x 50 x 2 = 200 W 

Bra att veta! Tack så mycket ?

Då inser jag definitivt att kombinationen jag funderade på inte fungerar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...