Jump to content
Annons

En låt till Melodifestivalen 2020 söker sångerska/sångare


Transposter TDH

Recommended Posts

Annons

Jag har för mig att man inte får tävla i svenska Melodifestivalen med ett publicerat bidrag. Det var väl minst ett par bidrag som blev utbytta för några år sedan då musiken hittats på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är man inte heller tjenis med Björkman så får man inte vara med och leka oavsett hur bra låt man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, Die Hard säger:

Är man inte heller tjenis med Björkman så får man inte vara med och leka oavsett hur bra låt man har.

Exakt.  Årets melodifestival hade väl inte ens ett osignat bidrag med? Förr om åren så var det ju i alla fall ett som kom med. 

Du ska ha en artist, du måste vara signad låtskrivare annars är det som DieHard säger lika med 0 chans att komma med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, crillemannen säger:

Exakt.  Årets melodifestival hade väl inte ens ett osignat bidrag med? Förr om åren så var det ju i alla fall ett som kom med. 

Du ska ha en artist, du måste vara signad låtskrivare annars är det som DieHard säger lika med 0 chans att komma med. 

Tack för info

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna aldrig på människor som säger att saker och ting är omöjliga. 🙂

Reglerna skiftar lite från år till år men:

En jury tar ut hälften av bidragen. Sedan utser SVT hälften. SVT kan bland annat välja bidrag som juryn inte valt. Eller beställa av artister/låtskrivare. Osv.

En av låtskrivarna måste vara svensk.

Artisten behöver däremot inte vara det. SVT bestämmer i slutändan artist.

+ Ett bestämt antal bidrag i tävlingen ska vara på svenska. (bidrag på svenska verkar dock inte vinna MF)

+ Ett bestämt antal låtar måste ha en kvinnlig upphovsman. Ett plus alltså att samarbeta med en tjej som är medupphovsman. Det ökar chanserna något.

Som tidigare sagts publicera aldrig material som ska skickas in till tävlingen. Då är det kört.

Du tävlar mot professionella låtskrivare. det är det som är det svåra. Jag känner folk som suttit i juryn och det är mycket skit som kommer in av icke proffs. Det är nog anledningen till att proffsen härjar mer än att man måste vara tjenis med Björkman.

Gör ett försök. Inget är omöjligt om du är bra nog. Om du har du en riktigt bra och bra producerad låt så testa att skicka låten först till ett skivbolag som brukar stå bakom bidrag i MF och berätta att syftet med låten är att den ska vara med i MF. Hör om de är intresserade.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, Levander säger:

Lyssna aldrig på människor som säger att saker och ting är omöjliga. 🙂

Reglerna skiftar lite från år till år men:

En jury tar ut hälften av bidragen. Sedan utser SVT hälften. SVT kan bland annat välja bidrag som juryn inte valt. Eller beställa av artister/låtskrivare. Osv.

En av låtskrivarna måste vara svensk.

Artisten behöver däremot inte vara det. SVT bestämmer i slutändan artist.

+ Ett bestämt antal bidrag i tävlingen ska vara på svenska. (bidrag på svenska verkar dock inte vinna MF)

+ Ett bestämt antal låtar måste ha en kvinnlig upphovsman. Ett plus alltså att samarbeta med en tjej som är medupphovsman. Det ökar chanserna något.

Som tidigare sagts publicera aldrig material som ska skickas in till tävlingen. Då är det kört.

Du tävlar mot professionella låtskrivare. det är det som är det svåra. Jag känner folk som suttit i juryn och det är mycket skit som kommer in av icke proffs. Det är nog anledningen till att proffsen härjar mer än att man måste vara tjenis med Björkman.

Gör ett försök. Inget är omöjligt om du är bra nog. Om du har du en riktigt bra och bra producerad låt så testa att skicka låten först till ett skivbolag som brukar stå bakom bidrag i MF och berätta att syftet med låten är att den ska vara med i MF. Hör om de är intresserade.

Tack så hemskt mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var så lite.

Jag vet att det har sagts något tidigare år att det kommer in ca 200 - 300 låtar som är bra nog att platsa i tävlingen. Det skickas in runt 2000 låtar tror jag.  Det varierar säkert från år till år.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, Levander säger:

Det var så lite.

Jag vet att det har sagts något tidigare år att det kommer in ca 200 - 300 låtar som är bra nog att platsa i tävlingen. Det skickas in runt 2000 låtar tror jag.  Det varierar säkert från år till år.

Wow!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, mixguy säger:

Levander, nu är det ju 100% skit som kommer igenom juryns granskning. Jag skriver mycket bättre låtar t.ex.

Vilken jury? Det väljs ut av Björkman och kompani för att passa produktionen. Man prioriterar ju kändisar,  variation, åldersskillnader osv framför bra låtar. 

 

Som sagt Mellon är ju ingen öppen tävling. Givetvis har du chans om du är signad, har artist och låt. Men utan bolag har du 0 chans. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, mixguy säger:

Levander, nu är det ju 100% skit som kommer igenom juryns granskning. Jag skriver mycket bättre låtar t.ex.

Det må så vara. Men jag håller inte med om 100 % skit. Jag tror att det skulle vara fler bra  låtar om det vore ett rent uttagningsprogram för att försöka vinna ESC. Nu är ju MF först och främst ett underhållningsprogram.

2-3 låtar av de 28 som togs ut i år bedömdes av SVT själva, eller snarare Björkman, att ens ha en rimlig chans att vinna ESC.  De andra var med för underhållningsprogrammet MF. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Håller med @Levander. Satsa på din pryl och ta folks åsikter med en nypa salt.

Studio Forum är bra på många sätt men det stora problemet är att det kryllar av besserwissers (som ofta inte har så mycket egen branscherfarenhet) vars enda mission verkar vara att negga och dissa. Oerhört trist och onödigt.

Det stämmer att det är otroligt svårt att få med låtar i Mello då konkurrensen är stenhård, men det visste du ju redan. MEN, det är inte omöjligt. Testa även att få med låtar i andra länders uttagningar till ESC, det kan ibland vara lättare än i Sverige. 

Kör hårt och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)
On 2019-06-12 at 13:46, bjolle79 said:

Håller med @Levander. Satsa på din pryl och ta folks åsikter med en nypa salt.

Studio Forum är bra på många sätt men det stora problemet är att det kryllar av besserwissers (som ofta inte har så mycket egen branscherfarenhet) vars enda mission verkar vara att negga och dissa. Oerhört trist och onödigt.

Det stämmer att det är otroligt svårt att få med låtar i Mello då konkurrensen är stenhård, men det visste du ju redan. MEN, det är inte omöjligt. Testa även att få med låtar i andra länders uttagningar till ESC, det kan ibland vara lättare än i Sverige. 

Kör hårt och lycka till!

Och du vill härmed påstå att du vet bättre och har bättre koll? Hur det ser ut kring mellon är knappast någon hemlighet vad som krävs för att få vara med. Vill man få med en låt där så krävs det till att börja med att man har gjort sig ett namn i branschen. Det ena leder till det andra. Utan rätt kontakter så kommer man ingenstans. Det är som i andra branscher.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...