Jump to content
Annons

Hjälp mig att uppgradera monitorer - budget ca 25-30 tusen kr.


Gorlum

Recommended Posts

Hej kära forumiter!

Jag är riktigt sugen på att uppgradera min lyssning i studion - och ni kanske har några förslag eller tips?

Rummet som jag jobbar i nu är helt ok akustikbehandlat, uppmätt utan några jätteproblem med noder och utrustat med diverse rejäla basfällor, absorbenter och diffusorer på plats som ger en trevlig akustisk miljö. 

Jag kör med omvandlare från Antelope audio och har väl helt ok utrustning i övrigt (driver studion som enskild firma vid sidan av mitt vanliga jobb) med några få väl valda outboards och preamps.

Just nu har jag två lyssningssystem, ett par genelec 8030+sub och ett par yamaha hs8 utan sub. Har även diverse bra lurar från sennheiser och akg m.fl. och några små konsumenthögtalare som referenser.

MEN - Jag är inte riktigt nöjd med något av högtalarparen; Genelec känns rakast och är enklast att få till ljud i som översätter bra till andra system, men jag tycker att jag saknar en del info i mid, lågmid och framförallt basregistret när jag mixar och mastrar i dem. I Yamaha är mellanregistret tydligare men i övrigt känns de liksom lågupplösta på något vis som är svårt att förklara. Jag gissar att jag kommer att behålla de monitorerna som jag redan har och lägga till ett par lite rejälare monitorer som grädde på moset.

Den största anledningen till att jag vill uppgradera är att jag får in mer och mer jobb som innebär att jag gör både mix och mastering åt kunder (inte bara inspelning) och då vill jag kunna lita ännu mer på vad jag hör i monitorerna. Drömmen vore ju att skaffa ett par rejäla ATC, PMC eller liknande men det medger tyvärr inte budgeten som maxar ut runt 30 tusen inklusive moms.

Jag har siktat in mig på near/midfield högtalare eftersom mitt rum inte är enormt (men inte jättelitet heller). 

Det jag främst är ute efter är bra upplösning i mid och diskant och hyffsat bra basåtergivning - gärna ner till ca 30-35 Hz utan sub eftersom jag även gör en del masteringjobb.

Några alternativ som jag kikar på just nu är:

Eve audio sc307 eller möjligen 407

Adam a77x eller möjligen s2v

KS digital C88 reference

Är det någon som har något tips utifrån erfarenhet av dessa? Eller kanske någon sitter inne på ett annat tips på bra monitorer i denna klass?

Jag har tidigare mixat/mastrat i min och andras studios med bl.a. focal sm9, genelec 8050, atc scm25a, PSI, neumann kh120+sub, Event opal och några olika adamburkar.  Jag har hittills i 10 fall av 10 föredragit 3 och 4-vägssystem framför 2-vägssystem.

Kör helst inte med focal, de passade inte mig?

Just nu är jag ruskigt nyfiken på KS digital c88 reference och Eve-burkarna. Det är svårt att hitta info om KS digital men på papperet verkar de minst sagt lovande. Har testat några av eve audios mindre 2-vägsmonitorer och de funkade bra att mixa i.

MEN - tyvärr bor jag i norra Västerbotten och den enda lokala musikaffären har ett minst sagt skralt utbud när det gäller monitorer...

Planen är nog att ta en trip till Stockholm eller kanske UK/Tyskland och lyssna på några väl valda högtalare innan jag slår till.

Så var säger ni kloka forummänniskor - vad ska jag satsa på?

Ha det toppen!

MVH/Gorlum

 

 

 

 

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Psi A17m har ju extremt bra reviews. Även på sound on sound och på youtubes större musikkanaler. 26000kr exl moms. Är väldigt inne på att skicka hem ett par och prova själv. De ska tydligen vara lika upplösta som många 3vägs enligt streaky på youtube. SOS säger att liknande kvalite kostar mycket mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan nu ngt av de bästa man kan köra med i den prisklassen. Yama och Genelec är väldigt prisvärda och är relativt lättmixade. Jag tycker att Focal, Presonus, Mackie, Adam, KrK, JBL i samma prisklass är sämre alternativ. Dock har Genelec och Yamaha ett ganska hårt ljud och i Yamahas fall även vasst, platt och tomma (midscooped). Det har du garanterat märkt när du jämfört mot ATC och Opal som är suveräna monitorer. Jag håller också med dig när det gäller Focal, inga favoriter alls. Du kommer troligtvis känna samma sak med Adam. Jag avskyr deras ojämna vassa banddiskanter och deras överbetonade långsamma basåtergivning.

Eve är lättare att mixa i än Hedd som har en annorlunda och lite märklig återgivning. Eve har tyvärr en rejäl diskanthöjning (gissningsvis från 7-10 kHz) men det går bara att justera från ca 3 kHz. Eve är ett mkt bättre alternativ än Adam.

Genelec 8351/8341 är svinbra men ganska dyra, billigare än ATC 25. Jag föredrar faktiskt ATC20 framför 25 som mixmonitor, de har andra element och i sluten låda men för att lyssna och njuta är 25orna överlägsna. ATC passiva är mkt trögdrivna, de aktiva är betydligt bättre. Tyvärr dyra. 

Jag har inte testat KS C88 och kan inte uttala mig där. Ser spännande ut!

Dynaudio har Lyd48 som 3vägs alternativ.

Jag har mixat i Quessted Sr8 och V2108 - helt outstandning. De är ngt soft i diskanten men är ändå lätta att mixa med och har ett underbart organiskt ljud som inspirerar, lite som ATC men inte lika detaljrikt. Jag tycker att Quested S8r är en av de bästa för priset.

Jag gillar inte Neumann 120 men älskar deras 310.

Psi väldigt detaljrika och bra punch men saknas bas i deras mindre modeller. A21an är suverän.

Amphion är populära men inte billiga. Mkt detaljrika, mkt topp, begränsad basåtergivning. Ingen medryckande inspirerande återgivning, mer analytisk och ljusa. Jag var besviken på både One15 och One 18. 

Deluxe musik och 4sound Söder i Sthlm har ett bra utbud om du vill lyssna, dessvärre i mindre optimala rum.

Monitorer är det svåraste men viktigaste köpet i studion.

Lycka till     🙂

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, Casperfren säger:

Psi A17m har ju extremt bra reviews. Även på sound on sound och på youtubes större musikkanaler. 26000kr exl moms. Är väldigt inne på att skicka hem ett par och prova själv. De ska tydligen vara lika upplösta som många 3vägs enligt streaky på youtube. SOS säger att liknande kvalite kostar mycket mer

Tack för tipset, ska kolla upp dem. Har testat  någon äldre PSI-modell förut och de var bra.

Ser dock ut på papperet som att jag kommer vilja ha en sub till eftersom de tappar redan vid 44 Hz, och då åker nog prislappen upp över 30-strecket? 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, Gorlum säger:

Tack för tipset, ska kolla upp dem. Har testat  någon äldre PSI-modell förut och de var bra.

Ser dock ut på papperet som att jag kommer vilja ha en sub till eftersom de tappar redan vid 44 Hz, och då åker nog prislappen upp över 30-strecket? 

Har du inte en sub redan!?:)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Kjubeis säger:

Du har redan nu ngt av de bästa man kan köra med i den prisklassen. Yama och Genelec är väldigt prisvärda och är relativt lättmixade. Jag tycker att Focal, Presonus, Mackie, Adam, KrK, JBL i samma prisklass är sämre alternativ. Dock har Genelec och Yamaha ett ganska hårt ljud och i Yamahas fall även vasst, platt och tomma (midscooped). Det har du garanterat märkt när du jämfört mot ATC och Opal som är suveräna monitorer. Jag håller också med dig när det gäller Focal, inga favoriter alls. Du kommer troligtvis känna samma sak med Adam. Jag avskyr deras ojämna vassa banddiskanter och deras överbetonade långsamma basåtergivning.

Eve är ett mkt bättre alternativ men jag skulle hellre ha en större 2-väg Genelec än Eve 3-väg.

Eve är lättare att mixa i än Hedd som har en annorlunda och lite märklig återgivning.

Genelec 8351/8341 är svinbra men ganska dyra, billigare än ATC 25. Jag föredrar faktiskt ATC20 framför 25 som mixmonitor, de har andra element och i sluten låda men för att lyssna och njuta är 25orna överlägsna.

Jag har inte testat KS C88 och kan inte uttala mig där. Ser spännande ut!

Dynaudio har Lyd48 som 3 vägs alternativ.

Jag har mixat i Quessted Sr8 och V2108 - helt outstandning. De är ngt soft i diskanten men är ändå lätta att mixa med och har ett underbart organiskt ljud som inspirerar, lite som ATC men inte lika detaljrikt. Jag tycker att Quested S8r är en av de bästa för priset.

Jag gillar inte Neumann 120 men älskar deras 310.

Psi väldigt detaljrika och bra punch men saknas bas i deras mindre modeller. A21an är suverän.

Deluxe musik och 4sound Söder i Sthlm har ett bra utbud om du vill lyssna, dessvärre i ett mindre optimala rum.

Monitorer är det svåraste men viktigaste köpet i studion.

Lycka till     🙂

Tack för bra input!

Jo, det blir nog så att jag behåller mina Genelec och Yamaha även om jag köper ett par nya monitorer, det är ju alltid bra att kunna lyssna i flera system. Typ allt jag hört från ATC har varit jättebra, samma med PMC och Quested, men av någon anledning har jag fått för mig att jag gillar ATC bäst (kanske har jag fått lite marknadsföringsblindhet?) Quested S8r mk3 ryms ju inom budgeten men då vill jag nog har en sub eftersom den tappar vid 50 Hz - och då blir det dyrt...

Och både ATC och PMC ligger ju tyvärr utanför budget även med sina minsta modeller, kanske med undantag av PMC Result6 men de har jag inte lyssnat på...

Genelecs koaxiala skulle jag ju lätt kunna tänka mig men de spräcker budgeten rejält. Jag gillar liksom tanken på coaxiala monitorer och därför känns KS digitals c88 reference lockande, och det lilla jag har läst om dem på t.ex. gearslutz verkar ju positivt, men jag vill ju lyssna på dem innan köp så klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, Casperfren säger:

Har du inte en sub redan!?:)

Jo, jag har en sub till mina genelecs, men det känns som att den mest krånglar till det faktiskt, svårt att få till fasen och placeringen på ett bra sätt eftersom mitt rum är helt överbelamrat av instrument och prylar?

Drömmen är nog ett par monitorer som går ner till ca 35-38 Hz typ utan sub så jag kan mixa bas och lita lite mer på det jag hör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt med en rejäl uppgradering. Det finns en uppsjö av lyssning där ute. En fundering, måste det vara aktiva högtalare?

Vill slå ett slag för Buchardt S400. Otroligt välljudande med punch och botten så det räcker. Passiv radiator design. Med ett kraftfullt slutsteg(ex XTZ Edge) tror jag denna kombo är svårslagen. 

https://www.buchardtaudio.com/

https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

När vi ändå pratar högtalare finns även Guru QM10 som alternativ.

Lycka till i jakten, ska bli spännande att se vad du landar i.
 

/P

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, Gorlum säger:

Jo, jag har en sub till mina genelecs, men det känns som att den mest krånglar till det faktiskt, svårt att få till fasen och placeringen på ett bra sätt eftersom mitt rum är helt överbelamrat av instrument och prylar?

Drömmen är nog ett par monitorer som går ner till ca 35-38 Hz typ utan sub så jag kan mixa bas och lita lite mer på det jag hör...

Okok. Är det inte så att subben ska vara lika långt från öronen som satteliterna? Vet inte om jag har min perfekt fasmässigt men borde vara det om jag testar att skuta bak den lite, också att labba lite med delningsfiltret tills det låter bäst, på de låga frekvenserna är det ju bara en liten knuff, vet inte hur exakt det måste vara.. de långa frekvenserna är väl inte så exakta och känsliga i sig själva, mer hur starkt man ska ha subben i mixen och var man sätter hipasset...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, Pesek säger:

Vad roligt med en rejäl uppgradering. Det finns en uppsjö av lyssning där ute. En fundering, måste det vara aktiva högtalare?

Vill slå ett slag för Buchardt S400. Otroligt välljudande med punch och botten så det räcker. Passiv radiator design. Med ett kraftfullt slutsteg(ex XTZ Edge) tror jag denna kombo är svårslagen. 

https://www.buchardtaudio.com/

https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

När vi ändå pratar högtalare finns även Guru QM10 som alternativ.

Lycka till i jakten, ska bli spännande att se vad du landar i.
 

/P

Tack för tipsen! Nej, egentligen måste det ju inte vara aktiva högtalare, det är ju mest för att det är smidigt att bara plugga in och köra utan att tänka på förstärkare, men är ljudet värt det så kan jag absolut tänka mig passiva med en bra stärkare. ett par fina b&w att mastra i vore ju inte fel men dyyyrt?

Buchardt har jag hört talas om men aldrig fått chansen att lyssna på. Däremot hörde jag ett par passiva Amphionhögtalare för ett tag sen och de lät bra. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, Casperfren säger:

Okok. Är det inte så att subben ska vara lika långt från öronen som satteliterna? Vet inte om jag har min perfekt fasmässigt men borde vara det om jag testar att skuta bak den lite, också att labba lite med delningsfiltret tills det låter bäst, på de låga frekvenserna är det ju bara en liten knuff, vet inte hur exakt det måste vara.. de långa frekvenserna är väl inte så exakta och känsliga i sig själva, mer hur starkt man ska ha subben i mixen och var man sätter hipasset...?

Jo, det finns ju lite olika sätt att lösa placeringen. Jag har gjort min setup typ så som genelec rekommenderar, men jag tycker det blir lite märkligt med delningen på något vis, att det blir "hål" i ljudet typ, och när jag jämför enbart basfrekvenserna typ från 120 och neråt mellan genelec+sub och yamaha utan sub så låter yamaha tightare även om genelec går längre ner....men ingen av dem låter riktigt som jag vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

...ingen som har lyssnat på eller hört något om KS digitals monitorer?

 Kanske speciellt  modellen C88 reference då eftersom den ligger inom min budget. I Tyskland verkar den vara väldigt populär och av nån anledning så känns det ofta som att just tyska ljudprylsbyggare har rätt bra koll på vad de gör?

C88 reference

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev så nyfiken på KS digital att jag var tvungen att snoka runt lite på nätet efter mer info.

Deras egen hemsida var ju sjukt ful och inte särskilt uppdaterad, men jag hittade lite trådar om KS digitals monitorer på gearslutz:

KS digital tråd 1

KS digital tråd 2

KS digital tråd 3

KS digital tråd 4

Det verkar ju som att de kan vara ett till bra alternativ att kika på utöver the usual suspects i monitorligan?

Min budget når ju tyvärr inte upp till deras värstingmodeller men även C-reference serien verkar ju få väldigt fina recensioner överallt. Och de finns i svart?

Tanken på att det är koaxiala element för mellan/diskant känns ju lockande, och de går ju iallafall på papperet riktigt långt ner (32HZ) utan sub.

Det finns ju typ en miljard sidor på tyska också om deras monitorer för den som orkar läsa?

Hursomhelst verkar de vara ovanliga i Sverige, och kanske svåra att få lyssna på. Men det kanske blir en tripp ner till Thomann i sommar för att lyssna?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, Gorlum säger:

Jag blev så nyfiken på KS digital att jag var tvungen att snoka runt lite på nätet efter mer info.

Deras egen hemsida var ju sjukt ful och inte särskilt uppdaterad, men jag hittade lite trådar om KS digitals monitorer på gearslutz:

KS digital tråd 1

KS digital tråd 2

KS digital tråd 3

KS digital tråd 4

Det verkar ju som att de kan vara ett till bra alternativ att kika på utöver the usual suspects i monitorligan?

Min budget når ju tyvärr inte upp till deras värstingmodeller men även C-reference serien verkar ju få väldigt fina recensioner överallt. Och de finns i svart?

Tanken på att det är koaxiala element för mellan/diskant känns ju lockande, och de går ju iallafall på papperet riktigt långt ner (32HZ) utan sub.

Det finns ju typ en miljard sidor på tyska också om deras monitorer för den som orkar läsa?

Hursomhelst verkar de vara ovanliga i Sverige, och kanske svåra att få lyssna på. Men det kanske blir en tripp ner till Thomann i sommar för att lyssna?

 

Jag är sjukt sugen på att åka ner till Tysken, vore svinkul att gå runt i en så stor butik. Du får anordna en gruppresa 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kanske går att lösa - ifall  vi inte är så många och delar på bensinkostnaden så borde det ju gå bra tänker jag?

Vore sjukt kul!

Nån mer som är sugen?

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag var lite inne i samma sits. Jag hade Adam Ax7 och Yamaha HS8 och kände att ingen riktigt funkade bra för mig. Ax7 "borde" ha låtit bra men jag var så inarbetad och ihjällyssnad på Genelec 1031 så blev aldrig kompis med ax7. Så jag började låna Genelec 8040 och kände att basen var mycket finare och där tyckte jag HS8 låg bra till i jämförelse (förutom i basen).

 

lång historia kort... Jag köpte till slut Quested S7r. Dom låter jättebra och är väldigt klara i midrange kan jag tycka. Otroligt bra i alla genrer kan jag tycka. Inte så poppis här i Sverige av någon anledning.. Jag är dock mitt i en intressekonflikt med ett annat företag och kanske kanske måste sälja mina Quested till slut. Eller så håller jag dem gömda och tar fram dem vid valda tillfällen... Med det sagt och utan att nämna namn kan jag rekommendera Genelecs "nya" coaxiala högtalare ?  Förutom att det är finskt så är det ett förnuftigt företag där allt byggs i finland och av återvunnen plast osv. Nix jag jobbar ej för dem?
 

Så jag lägger in Quested som förslag in i potten tillsammans med Genelec Ones.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår problemet, har aldrig hört Genelec jag gillat själv det minsta, och Yamaha's HS-serie är grymma för referens, men mindre pålitliga för ren mix.
Själv är jag på G att köpa PSI A21m, men enligt hörsägen så ska deras mindre (och billigare) A17 inte vara långt efter den redan från början smått ofattbara nivå dessa röda klenoder tronar över.

https://www.thomann.de/se/psi_audio_a17_m_studio_red.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, red_house_painter säger:

Hej jag var lite inne i samma sits. Jag hade Adam Ax7 och Yamaha HS8 och kände att ingen riktigt funkade bra för mig. Ax7 "borde" ha låtit bra men jag var så inarbetad och ihjällyssnad på Genelec 1031 så blev aldrig kompis med ax7. Så jag började låna Genelec 8040 och kände att basen var mycket finare och där tyckte jag HS8 låg bra till i jämförelse (förutom i basen).

 

lång historia kort... Jag köpte till slut Quested S7r. Dom låter jättebra och är väldigt klara i midrange kan jag tycka. Otroligt bra i alla genrer kan jag tycka. Inte så poppis här i Sverige av någon anledning.. Jag är dock mitt i en intressekonflikt med ett annat företag och kanske kanske måste sälja mina Quested till slut. Eller så håller jag dem gömda och tar fram dem vid valda tillfällen... Med det sagt och utan att nämna namn kan jag rekommendera Genelecs "nya" coaxiala högtalare ?  Förutom att det är finskt så är det ett förnuftigt företag där allt byggs i finland och av återvunnen plast osv. Nix jag jobbar ej för dem?
 

Så jag lägger in Quested som förslag in i potten tillsammans med Genelec Ones.

Jag lyssnade på Quested SR8 mk2 för något år sedan och de lät ju verkligen ärligt som jag minns det. Och nu finns ju tydligen mk3 ute och de lär väl knappast vara sämre...

MEN de går ju inte ner så långt i basen som jag skulle önska tyvärr, och tillsammans med en bra sub så spräcker jag min budget med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, van Caine säger:

Förstår problemet, har aldrig hört Genelec jag gillat själv det minsta, och Yamaha's HS-serie är grymma för referens, men mindre pålitliga för ren mix.
Själv är jag på G att köpa PSI A21m, men enligt hörsägen så ska deras mindre (och billigare) A17 inte vara långt efter den redan från början smått ofattbara nivå dessa röda klenoder tronar över.

https://www.thomann.de/se/psi_audio_a17_m_studio_red.htm

Jo, PSI a17 är ju verkligen lockande (särskilt i sällskap med en sub) men redan utan sub så går det på nästan 5000 över min budget. Jag hade nog hellre köpt A21orna än a17 men då blir det rejält över budget även om jag slipper skaffa en sub?

Kanske dags att börja leta efter begagnade PSI-burkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Kjubeis säger:

Jag gillar PSI men för min del var A17 överdrivet detaljrika (liksom små Amphions) och jag saknade rejäl bas. A21 kändes mkt bättre, jämnare och ngt mer sansad i mid/topp - men det är en helt annan prisklass.

Ja, precis så tänkte jag också, A21 är ju mer fullrange och går längre ner i basen än A17 men då snackar vi ju en prislapp som är nästan dubbelt så mycket som min plånbok mäktar med?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, red_house_painter säger:

Hej jag var lite inne i samma sits. Jag hade Adam Ax7 och Yamaha HS8 och kände att ingen riktigt funkade bra för mig. Ax7 "borde" ha låtit bra men jag var så inarbetad och ihjällyssnad på Genelec 1031 så blev aldrig kompis med ax7. Så jag började låna Genelec 8040 och kände att basen var mycket finare och där tyckte jag HS8 låg bra till i jämförelse (förutom i basen).

 

lång historia kort... Jag köpte till slut Quested S7r. Dom låter jättebra och är väldigt klara i midrange kan jag tycka. Otroligt bra i alla genrer kan jag tycka. Inte så poppis här i Sverige av någon anledning.. Jag är dock mitt i en intressekonflikt med ett annat företag och kanske kanske måste sälja mina Quested till slut. Eller så håller jag dem gömda och tar fram dem vid valda tillfällen... Med det sagt och utan att nämna namn kan jag rekommendera Genelecs "nya" coaxiala högtalare ?  Förutom att det är finskt så är det ett förnuftigt företag där allt byggs i finland och av återvunnen plast osv. Nix jag jobbar ej för dem?
 

Så jag lägger in Quested som förslag in i potten tillsammans med Genelec Ones.

Genelec One hade jag gärna köpt, men då springer inköpskostnaden iväg till typ det dubbla mot vad jag har råd med...jag får in lite cash för några studiojobb i juni och tillsammans med lite skatteåterbäring och sparpengar så har jag räknat med att kunna slänga ut max 30 000 på nya monitorer, men där är smärtgränsen tyvärr?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, Kjubeis säger:

Jag gillar PSI men för min del var A17 överdrivet detaljrika (liksom små Amphions) och jag saknade rejäl bas. A21 kändes mkt bättre, jämnare och ngt mer sansad i mid/topp - men det är en helt annan prisklass.

 Vad betyder för detaljrika? För bra? ?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Gorlum säger:

Genelec One hade jag gärna köpt, men då springer inköpskostnaden iväg till typ det dubbla mot vad jag har råd med...jag får in lite cash för några studiojobb i juni och tillsammans med lite skatteåterbäring och sparpengar så har jag räknat med att kunna slänga ut max 30 000 på nya monitorer, men där är smärtgränsen tyvärr?

Jo jag vet ... men om man byter in dina 8030 plus sub och hs8 till slut kanske målet inte är så långt ? om något år dyker säkert något upp på beg.marknaden. Långt att vänta dock

Och ja, Quested spelar väldigt "ärligt" och ofärgat och kan flera gånger vara lite svårflörtade men om man gjort klart något som låter bra i dem så låter det bra i allt typ.
Personligen har jag aldrig haft problem med basen med mina S7or men det kanske beror på vad man gör. Jag provade med separat sub ett tag men gillar faktiskt inte det konceptet alls. Tycker man kan bli lurad av det "göttiga". Så personligen föredrar jag 2.0 och inte 2.1

Men för 30 papp så borde man kunna hitta något kul på begmarknaden. Spana lite mer på Reverb.com kanske

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Casperfren säger:

 Vad betyder för detaljrika? För bra? ?

Nej, det betyder det som jag sade, de har en något överdrivet betonad övre mid och diskant. Jag gillar PSI men jag upplevde att A17 inte är lika balanserad som de större modellerna. Vissa föredrar ljusa och/eller middiga monitorer som små Amphions och Yamaha NS10 och gör bra mixar i dem. Det passar inte mig men kanske dig.

Vad tycker du själv om PSI a17?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, Kjubeis säger:

Nej, det betyder det som jag sade, de har en något överdrivet betonad övre mid och diskant. Jag gillar PSI men jag upplevde att A17 inte är lika balanserad som de större modellerna. Vissa föredrar ljusa och/eller middiga monitorer som små Amphions och Yamaha NS10 och gör bra mixar i dem. Det passar inte mig men kanske dig.

Vad tycker du själv om PSI a17?

Ok, jag har inte lyssnat, men hoppas de är riktigt nice då jag ska skicka hem några snart.. jag gillar nog middiga monitorer dock

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Kjubeis säger:

Aha, du kommer säkert att tycka om dem. De är VERKLIGEN ett stort lyft mot mkt annat men nu är vi ju uppe i ca 35 kkr och där uppe kan vi klaga på mindre brister.    🙂

Precis, det är ju egentligen nästan svårt att hitta något riktigt dåligt när man börjar komma upp en del i pris. 

Om jag hade haft lite större budget hade det nog blivit ett par ATC, PMC eller Barefoot men då kostar de ju som en bil typ och jag driver ju min lilla musikfirma vid sidan av mitt vanliga jobb så det blir lite overkill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de är dyra, även Kii Three och Dutch&Dutch 8 har ett smutt format för att vara fullrange men kostar så in åt helvete...

Om jag vore du skulle jag spara 5000 kr till och köpa ett par Neumann 310. Sluten låda gör den extremt lättplacerad i bra men också problematiska rum. Liten och smidig för att vara 3-väg. Går fenomenalt djupt och framförallt kontrollerat i basen.

Gorlum, du pratar mkt om basåtergivningen och dessa klarar det galant, subbas blir helt överflödig här. 310 är inte lika mjuk och organisk som ATC eller Quested men samtidigt lite mer avslöjande när distorsion smyger sig på vid mix. Ljudet påminner om Genelec men med fylligare tydligare lågmid och istället ngt tillbakalutad övre mid/låg diskant. Det är en helt annan monitor än lillebror 120. Jag tycker 310 tveklöst är bäst i sin prisklass även om den givetvis inte är perfekt. 

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...