Jump to content
Annons

Hjälp mig att uppgradera monitorer - budget ca 25-30 tusen kr.


Gorlum

Recommended Posts

2 timmar sedan, Kjubeis säger:

Jo de är dyra, även Kii Three och Dutch&Dutch 8 har ett smutt format för att vara fullrange men kostar så in åt helvete...

Om jag vore du skulle jag spara 5000 kr till och köpa ett par Neumann 310. Sluten låda gör den extremt lättplacerad i bra men också problematiska rum. Liten och smidig för att vara 3-väg. Går fenomenalt djupt och framförallt kontrollerat i basen.

Gorlum, du pratar mkt om basåtergivningen och dessa klarar det galant, subbas blir helt överflödig här. 310 är inte lika mjuk och organisk som ATC eller Quested men samtidigt lite mer avslöjande när distorsion smyger sig på vid mix. Ljudet påminner om Genelec men med fylligare tydligare lågmid och istället ngt tillbakalutad övre mid/låg diskant. Det är en helt annan monitor än lillebror 120. Jag tycker 310 tveklöst är bäst i sin prisklass även om den givetvis inte är perfekt. 

Tack för tipset!

De är absolut intressanta även om de är på gränsen till min budget...jag har lyssnat på ett par Klein och Hummel 0300 för några år sedan som ser snarlika ut, är de besläktade med Neumanns 310? De lät väl helt ok då har jag för mig, men kanske inget speciellt..

Jo, jag vill gärna ha hyffsat rakt ner till ca 35 hz ungefär eftersom jag gör en del mastering och ganska ofta mixar t.ex. kontrabas och kyrkorgel och annat som gruffar på därnere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, Glenn verkar vara en skön snubbe.

Kollegan hade mätt upp frekvenssvep på sina Quested S8r, de hade bara -5 db vid 39 Hz ca 40 cm från bakvägg. Det räcker långt. 29 000 kr på Thomann. Jag blir sugen själv. Det är så inspirerande och härligt att spela in och mixa med musikaliska Quested.  

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Kjubeis säger:

Haha, Glenn verkar vara en skön snubbe.

Kollegan hade mätt upp frekvenssvep på sina Quested S8r, de hade bara -5 db vid 39 Hz ca 40 cm från bakvägg. Det räcker långt. 29 000 kr på Thomann. Jag blir sugen själv. Det är så inspirerande och härligt att spela in och mixa med musikaliska Quested.  

Jepp, quested finns definitivt med på listan över kandidater. i Juli får vi se vad jag bestämmer mig för. Uppdatering i tråden utlovas!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

can (oregistrerad)

hej jag har ett par passiva Tannoy Studio högdalare och vill sälja använd bara några gånger .. om nån interessera hör av er

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Testade Quested S8r mkIII igen mot V2108, det var större skillnad än jag trodde. S8r kändes nu "tubby" mullrig lådig i basen, lite väl tillbakalutad diskant och hade mindre sweetspot. Fortfarande härlig monitor men V2108 betydligt bättre och såklart mycket dyrare...

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...