Jump to content
Annons

Studiobygge Snowy Valley Studios, Vittsjö


Recommended Posts

Hej!

Påbörjar mitt studiobygge snart. Kommer börja med det som jag anser vara viktigast - ett kontrollrum. Mitt rum kommer vara (LBH) 4700x4600X3150mm. 

Behöver alla tips jag kan få! 

Isolering - det finns inga grannar, men vill ändå dämpa för läckage. 
Flytande rum - hur gör man det?
Fönster - storlek ska vara (LH)1700x740. Vad rekommenderar ni? 
Dubbla väggar?
Säkerhet - vet någon om försäkringar? Det är i ett stall, eller i en loge. KOmmer se till att det finns en säker dörr samt att det alltid finns någon hemma. Men vad tror ni om försäkringar?

så småningom -

Dämpning. Vad är det enklaste och bästa sättet att bygga själv? 

Något jag glömt? 

HJÄLP! 🙂

 

Tack

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Isolering - det finns inga grannar, men vill ändå dämpa för läckage. 

Bilden nedan visar hur du gör en dubbelvägg (vänster i bild) med ganska enkla medel. Skippa Green Glue dock, eller läs på om det innan så du inte investerar dyra pengar i onödan. Det rosa är alltså stenull.

image.png.1830211796155a7c1bc244d711b44fe0.png
Flytande rum - hur gör man det?

Flytande rum innebär att konstruktionen är fristående från resterande väggar, golv och tak i byggnaden. Detta uppnås genom att låta rummet stå på gummikuddar, ibland kallade "U-boats" om jag fattat rätt. Det skapas då en luftspalt som separerar rummet från resten av huset. Ju större luftspalt, desto bättre ljudisolering. 

Fönster - storlek ska vara (LH)1700x740. Vad rekommenderar ni? 

Lamellglas. Tjocklek beror på dina behov. Vi använde 12,76 mm tjocklek enligt instruktion från akustiker.

Dubbla väggar?

Rekommenderas! Men beror också på behov. Krav om du gör flytande konstruktion.

Säkerhet - vet någon om försäkringar? Det är i ett stall, eller i en loge. KOmmer se till att det finns en säker dörr samt att det alltid finns någon hemma. Men vad tror ni om försäkringar?

Kolla upp If försäkringar. De har bra lösningar.

så småningom -

Dämpning. Vad är det enklaste och bästa sättet att bygga själv? 

Snackar vi akustisk dämpning så är stenull det mest kostnadseffektiva sättet att absorbera ljud. 

Något jag glömt?

Ventilation är nåt som verkar förbises ofta, men det är superviktigt med ett rum man spenderar långa perioder i. Sen kräver det sin planering för att inte försumma ljudisolationen!

Jag rekommenderar starkt att anlita en akustiker för rådgivning. Bygga kan du göra själv för att spara pengar. Men en akustiker att vända sig till för såna här frågor är en bra investering enligt mig!

Lycka till med bygget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående flytande golv:

https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/1146651-upper-floor-load-bearing.html#post12543797

Sen angående ljudisolering så måste man se till att allt är lufttätt. Minsta lilla spricka och ljudet letar sig igenom. Man får konstruera ett ventilationssystem där luften tar sig igenom men inte ljudet. Bygga som en labyrint. Sen vill man ha två väggar och luft i mellan. Ju tyngre väggarna är, ju lägre ner isolerar de. Men jag skulle rekommendera att kontakta en akustiker! Hen kan lätt svara på alla dina frågor och göra en design åt dig!

/Jens

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...