Jump to content
Annons

Rekommendera mig en skivspelare! (5000 - 10 000kr)


Terror

Recommended Posts

Hej folk,

 

känns som om det är dags att uppgradera skivspelaren. Idag har jag en Numark TT 200 som jag fick av en gammal Idol-jury när jag var där och installera hans nya musikanläggning. Det har varit en bra nybörjarspelare, men jag vill nu levela upp.

ljudkvalitet är absolut det viktigaste, men den får ju självklart ha en liten retrokänsla. Tittat mest på Pro-ject The Classic, mest för stt den är så snygg! Men något i mig säger att det går kanske att få bättre ljud för pengarna. Vill helst inte ha någon halv eller helautomatiskt då det tydligen ska vara lite sämre ljudmässigt. Vill heller inte ha någon med någon dum usb funktion eller så, utan en ren spelare med så bra ljudkvalitet som möjligt. Det enda övriga kravet jag har är att den ska komma med lock så man kan hålla den fri från damm.

några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kompis (hifi-nörd) till mig har testat och läst på för att hitta bästa vinylspelaren. Han har till slut köpt en (faktiskt två) Dual CS 5000. Ska tydligen vara en favoritspelare. Ju bättre nål desto bättre ljud. Ortofon OM40 ska tydligen vara toppen. Jag hade själv en brun CS 5000 för länge sedan med en OM10 eller OM20. Jag såg en likadan brun spelare klubbas på auktion för runt 3000kr rätt nyligen. Gissar att svarta går för hälften begagnat. 

http://www.hifi-classic.net/review/dual-cs-5000-205.html

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Dual CS 5000 i valnöt med en Ortofon OM 20 som jag köpte för drygt trettio år sen. Den har väl aldrig riktigt varit top-of-the-line utan snarare en spelare i övre mellanprisklassen, men är fortfarande en oerhört bra skivspelare (och dessutom enligt mig väldigt snygg). Jag gav ca 2.500 kr för den 1988 vilket idag enligt SCB skulle motsvara ca 6.800 kr.

Och jag kan hålla med om att det är bra med plastlock eftersom den mest har stått och samlat damm de sista tjugo åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...