Jump to content
Annons

En fråga kring akustikbehandling som är flyttbar.


-k9-

Recommended Posts

Hopp och hej med farbror mig! 

Tänkte bygga ett liverum av halva mitt hobbyrum på källarvåningen. Tanken är att jag ska både ljudisolera och akustikbehandla rummet, men kruxet ligger i att jag först vill få till akustiken för att sedan ljudisolera rummet. Detta då jag har två projekt som bygger på akustisk gitarr och sång först och främst. Då det blir lite väl dyrt att både ljudisolera och akustikbehandla rummet samtidigt så vill jag alltså först bara få till akustiken så att jag kan spela in sång och gitarr på ett bra sätt. Dessutom så är jag lite osäker på vilken del av rummet jag ska ljudisolera då det är två stora fönster i ena hörnet och en lucka till en kall källare under källarvåningen i det andra hörnet.  Jag vet att man kan lösa det med mjukvara, men jag är så van vid att jobba med den hårdvara jag har att jag föredrar att flytta mickar och ratta på hårdvara än att sitta och pilli-pilla med mjukvaran. 

Jag kommer ha diffusionspaneler på en vägg och absorbenter där de tidiga reflektionerna annars skulle ske. 

Det jag först och främst undrar över är om det skulle kunna vara lönt att ställa två garderober där jag har tänkt att ena väggen ska vara. Sedan sätta absorbenter på baksidan av dessa garderober. Jag är medveten om att dessa garderober skulle kunna bli ett problem om de skulle funka som resonanskroppar och ljudvågorna skulle kunna spridas och förstärkas i dem, men jag tänker att med acke gura och sång så blir inte ljudvolymen stark nog att fortpanta sig så mycket. Min tanke är att jag behöver garderoberna ändå, så skulle det funka att ställa dem som en vägg så skulle jag slå två flugor i en smäll. 

En annan sak jag funderat lite på är om det skulle räcka att använda tjockare filtar på en del av den ytan som idag bara är öppet golv. Tänker att det ljud som slipper igenom ändå måste färdas flera meter till (fyra meter till närmsta vägg för att vara exakt)  och studsa samt absorberas och kommer till baks så försvagat att det inte borde utgöra något problem alls. Vilket borde göra att det ljud som blir kvar är för svagt för att vara ett problem.   Tänker jag fel då? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har någon tips på bra flyttbara absorbenter som man kan köpa eller bygga själv, så tipsa gärna mig här.

Har någon liknade frågor som jag ställt, eller förslag på andra lösningar som jag missat att fråga efter, så får ni gärna låna tråden och fråga eller komma med förslag om ni vill. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det skulle nog varit det om det inte är just för att spela in ackegura som jag vill ha en bra akustik. Då jag kör på hårdvara som är lite finare (bara pga av två olika arv, inte för att jag är jätte rik på något sätt) så vill jag kunna använda all hårdvara fullt ut. Tänker att det dessutom blir lättare för dem som kommer till mig för att spela in om de kan höra resultatet medans man faktiskt spelar in dem. Även om jag gillar hur du spelar in och mixar idag så vill jag själv ha en mera naken och naturlig inspelning på det jag spelar in själv. Så jag vill ha mera luft mellan mick och den som sjunger med. 

Men även om den länken inte är något för mig så är det ett bra förslag så tack för den länken. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag som jag själv kollade på men valde att inte satsa på är Clear Sonics plexigas lösningar med. Tror att det skulle kunna varit en hyfsad lösning som jag skulle kunna flytta runt till det rum jag villa vara i och spela in för tillfället. Men då de fick så blandad kritik och är så dyra så valde jag att avstå. Dessutom så skulle jag bara genom att sätta upp en vägg få en yta som betydligt större än det största alternativet av dessa plexilösningar. En vägg skulle ju bli billigare till och med.

 Är kanske ett bra alternativ för andra så jag postar en länk jag med här ändå. 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, pme. Jo de ser smidiga ut. Är väl gaska lätta att placera så de tar bort de tidiga reflektionerna kring den musikern man spelar in. Eller? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 timmar sedan, -k9- säger:

Tack för tipset, pme. Jo de ser smidiga ut. Är väl gaska lätta att placera så de tar bort de tidiga reflektionerna kring den musikern man spelar in. Eller? 

 

 

De går att använda till lite allt möjligt. Ställer man dem i ett hörn så blir det lite bas absorbent av dem. En fördel är att de kommer ut från väggen vilket gör de lite mer effektiva än motsvarande som är direkt vägg monterade.  Går dessutom ganska lätt att få ner i lådan igen. Men de är en ganska stor låda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...