Jump to content
Annons

focusrite saffire pro 24 - till PC-laptop utan firewire?


kalibaba (oregistrerad)

Recommended Posts

kalibaba (oregistrerad)

Hej,

Jag har en focusrite saffire pro 24, som ju använder sig av Firewire. Vill nu få undan min stadionära dator, för att frigöra utrymme i lyan, men problemet är att både musikskapande och LP-spelaren går genom det externa ljudkortet. Har ingen Firewire-ingång min laptop och funderar på om någon vet om det finns något sätt att konvertera signal/köpa till extern Firewire-kort eller liknande till en laptop?

PS kör PC, så thunderbolt verkar inte vara ett alternativ.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för anslutningar i din dator nu då? Har du t ex ADAT eller SPDIF? Har du plats för ett expansionskort i din laptop så kan du kanske bara köpa ett FW kort och stoppa i datorn. Var dock länge sedan jag såg laptops med den möjligheten.  Men vad är det för laptop du har? 

Tror att du måste ha FW för att installera det till att börja med, men kan ha fel. Är ganska säker på att jag måste det när jag kör med mitt Liquid saffire 56. Kör det ljudkortet som slave bara för att få fler ingångar till mitt Steinberg UR 824. Har bara startat det och sagt att det är mitt UR 824 som ska ska vara master idag. Så allt jag gör med mitt LS 56 styrs av mitt UR kort.

Men kanske kan det funka om du bara ansluter via ADAT eller SPDIF till din dator med. Men jag är osäker på om datorn och ljudkortet kommer hitta varandra då det ju är tänkt att det är just FW som ska vara sammankopplingen från detta ljudkort. 

Kan du starta ditt ljudkort i en annan dator med FW och ställa om det så att det är slave och  använder ADAT eller SPDIF ut så kan det gå att få till det. Men jag är osäker på om ett vanligt inbyggt ljudkort faktiskt lämpar sig för att göra så. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kalibaba (oregistrerad)
15 timmar sedan, -k9- säger:

 

Hej! Tack för svar. Jag har en HP Pavilion - 15. Har ingen plats för expansionskort i laptopen tyvärr. Ska iof snart köpa ny laptop, men verkar inte som det är så vanligt att de vanligaste laptopsen säljs med plats för expansionskort. Har också hört att det kanske ändå tydligen inte blir så bra, eller inte tillräckligt bra för ljudöverföring (?). Som det är nu är jag nog inne på att kanske köpa nytt ljudkort istället... verkar enklare kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att ett nytt ljudkort är det bästa. Tyvärr så är ju FW inte någon standard som stöds idag. Men du har ju ett ljudkort du kan kvar till din gamla dator och behålla de kopplingar du har där. Ett nytt ljudkort till din laptop blir nog mest prisvärt. Det skenar lätt iväg om man ska köpa en massa kablar och annan utrustning för att omvandla ett gränssnitt till ett annat. Medans ett bra USB.ljudkort t ex inte behöver kosta så mycket idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...