Jump to content
Annons

"Side By Side" av och med Erik dP


Erik dP

Recommended Posts

Annons

Du har inte bett om åsikter men det får du ändå, på internet får man göra som man vill.

Positivt: Riktigt snyggt arr! Skön och raspig röst.

Negativt; Jag är totalt "textblind" och tackar för en bra video, men jag stör mig ändå på det engelska uttalet. 

2:24 till 2:40, pianokompet ligger överst och kören bakom men det finns inget som styr. Tycker personligen det låter lite abstrakt och fladdrigt när det inte finns något huvudlead som substitut för sången.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om texten "Feeling sometimes sway" låter inte helt riktigt i mina öron. Kan ju vara ett uttryck jag inte känner igen iofs. Men vad är det som swayar? (medveten svengelska från min sida) Är det tiderna så borde det nog särskrivas och pauseras lite mera så att det blir some times sway.  Eller kanske feeling the times sway. Eller times asway-   Är det du som swayar så kanske sometimes asway vore bättre? Eller feeling sometimes I sway.  Men det skulle ju ställa till det med stavelser och melodi om det är det du föredrar framför en mera tydlig text. Och kanske är det bara jag som tycker att det låter lite svajigt med det ordvalet. 

Annars gillar jag det konstärliga och poetiska i texten. Den är inte jätte lätt att ta till sig. Skulle nog vara bra om du pauserade mer i texten på vissa ställen och inte drog ihop två meningar på det sätt du ofta gör nu. På många ställen där du har ett komma skulle du kunna pausa lite mer om det inte skulle ställa till det med melodin och tempot du känner att du vill hålla. 

Favoritfrasen är "A dream can be a guide, but I cept dreaming." ett snyggt sätt att säga att man ska jaga sina drömmar och inte bara drömma dem. Typ att säga "carpe diem" utan att säga något så uttjatat. 

Gillar dig som låtskrivare men har lite svårt att se att du skulle lyckas som artist. Du har helt klart något unik som jag inte kan relatera till någon annan artist. Men det är något som saknas för att du skulle ta det där klivet och riktigt blomma ut, i mina öron.  Vore kul om du antingen fick en annan artist att samarbeta med för spela in det du skriver, eller om du fick en producent som kunde hjälpa dig lite på traven. Men är det just såhär du vill att det ska låta så är det ju helt rätt att göra just såhär med.  Vet att jag sagt detta en gång redan, när jag tidigare var aktiv, innan jag avslutade mitt konto på detta forum för att sedan komma tillbaks nu igen. 

( Kommer du ihåg vad den låten du skrev och som  jag gillade så mycket heter? Om du nu ens minns vem jag är haha! ) 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-21 på 21:07, candybag säger:

Du har inte bett om åsikter men det får du ändå, på internet får man göra som man vill.

Positivt: Riktigt snyggt arr! Skön och raspig röst.

Negativt; Jag är totalt "textblind" och tackar för en bra video, men jag stör mig ändå på det engelska uttalet. 

2:24 till 2:40, pianokompet ligger överst och kören bakom men det finns inget som styr. Tycker personligen det låter lite abstrakt och fladdrigt när det inte finns något huvudlead som substitut för sången.

Hejsan

Det är alltid kul med interaktion. Man undrar ju hur låtarna tas emot. Oftast, och inte så förvånande, är det helt tyst i kommentarsfälten. Jag tror aldrig jag bett om åsikter. Det är roligare när, som nu, åsikter trillar in utan jag har bett om det. Betyder mer när dessa kommer utan uppmaning från mig.

Kul att du gillar arret. Jag har försökt få den lite poppig. Jag hade ursprungligen ett spansk gitarrsolo genom hela låten bakom sången. Men sedan hittade jag några latinamerikanska trummfills som jag stoppade in överallt. Rätt mycket klipp och klistra för att få dessa få dessa fills att låta varierat: början på ett fill + slutet på ett annat. 

Det är sedan som det kanske oftast är med rösten, jag är ingen tränad sångare. Men så länge jag inte gör covers så slaktar jag bara mina egna låtar. Textvideon är till för de som, liksom jag, är lyrikintresserade.

I mellanspelet var det meningen att jag skulle yla melodin med bokstaven ”a”. Aaa-aaa- a-a-a... Det lät ju bra i huvudet när jag skrev och testade på akustisk gitarr. Det lät dock fånigt på inspelningen. Så jag bytte ut det mot kör och piano + nåt mer har jag för mig, som spelar melodin unisont. Kanske inte klockrent resultat arrmässigt, men tycker det funkar som en paus för eftertanke.

Ett roligt tips för de som är intresserade av låtens uppbyggnad: försök spela ett improviserat gitarrsolo (dvs, som inte nödvändigtvis följer melodin) över hela låten från början till slut. (He he...)

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-22 på 00:41, -k9- säger:

En fråga om texten "Feeling sometimes sway" låter inte helt riktigt i mina öron. Kan ju vara ett uttryck jag inte känner igen iofs. Men vad är det som swayar? (medveten svengelska från min sida) Är det tiderna så borde det nog särskrivas och pauseras lite mera så att det blir some times sway.  Eller kanske feeling the times sway. Eller times asway-   Är det du som swayar så kanske sometimes asway vore bättre? Eller feeling sometimes I sway.  Men det skulle ju ställa till det med stavelser och melodi om det är det du föredrar framför en mera tydlig text. Och kanske är det bara jag som tycker att det låter lite svajigt med det ordvalet. 

Annars gillar jag det konstärliga och poetiska i texten. Den är inte jätte lätt att ta till sig. Skulle nog vara bra om du pauserade mer i texten på vissa ställen och inte drog ihop två meningar på det sätt du ofta gör nu. På många ställen där du har ett komma skulle du kunna pausa lite mer om det inte skulle ställa till det med melodin och tempot du känner att du vill hålla. 

Favoritfrasen är "A dream can be a guide, but I cept dreaming." ett snyggt sätt att säga att man ska jaga sina drömmar och inte bara drömma dem. Typ att säga "carpe diem" utan att säga något så uttjatat. 

Gillar dig som låtskrivare men har lite svårt att se att du skulle lyckas som artist. Du har helt klart något unik som jag inte kan relatera till någon annan artist. Men det är något som saknas för att du skulle ta det där klivet och riktigt blomma ut, i mina öron.  Vore kul om du antingen fick en annan artist att samarbeta med för spela in det du skriver, eller om du fick en producent som kunde hjälpa dig lite på traven. Men är det just såhär du vill att det ska låta så är det ju helt rätt att göra just såhär med.  Vet att jag sagt detta en gång redan, när jag tidigare var aktiv, innan jag avslutade mitt konto på detta forum för att sedan komma tillbaks nu igen. 

( Kommer du ihåg vad den låten du skrev och som  jag gillade så mycket heter? Om du nu ens minns vem jag är haha! ) 

Hejsan

Det finns låtar som är övertydliga som inte ger lyssnaren möjlighet att fantisera ihop en tolkning. Sedan finns låtar som har så flummig lyrik så att om det görs bra så kan det väcka en spännande känsla hos lyssnaren (She’s got the look, The riddle, Loosing my religion, ...alla Kent’s låtar, ...Tori Amos?).

Jag tänker mig att denna låt kanske ligger lite mitt emellan. Jag skrev 3-5 olika texter till denna låt, med olika handling och abstraktionsnivå. Denna lyrik funkade bäst i mina öron, medan jag tror andra skulle kanske föredragit den mer abstrakta. Den hade dock ett ämne som påminde kanske för mycket om ”Push that button” jag släppte för nåt år sedan.

Det verkar, på dina frågor, som du har gjort en helt egen tolkning av denna låts ämne. Det tycker jag är kul, och jag hoppas du kan skriva ner några rader om vad du tror den handlar om. ...Så kan jag, utan att förstöra din tolkning, sedan återkomma med förklaringar och handling.

 

...På dina sista frågor så svarar jag: Jag har inget emot att ngn annan gör sin Så-mycket-bättre-version på mina låtar. Jag är ju ingen stjärna på att producera. Jag har inget emot att samarbeta med andra. Risken om jag arbetar med ngn annan ”som vet hur det ska låta” är att resultatet låter som allt annat. Jag hoppas min oförmåga berikar på nåt sätt. ?

...Jag kommer inte ihåg vilken låt jag gjort som du ”gillade så mycket”. Du kan klicka på länken i min signatur för att kanske hitta den bland mina youtubevideor.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, slejnard säger:

Skön låt! Får lite musikal/Bowie känsla. Bra jobbat! Kanske kunde ha sången mer komprimerad o gräva in den i mixen.

Tackar!

Bowie-känsla var ju lite oväntat (jag hoppas du inte menar: död). Musikal-känsla är kanske inte helt fel. Jag har ibland funderat över om man skulle kunna hitta en röd tråd i låtarna och kunna skapa en musikal. Vad skulle då handlingen vara? Jag skulle gärna testa om jag blev tillfrågad.

Jag har lite lätt kompression och deesser, men jag brukar lyssna igenom ljudspåret och manuellt ställa ljudnivån så sångens lyrik går fram. Jag är rädd för att sången drunknar annars. Lyriken är rätt viktig i mina låtar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar texten som att någon (kanske du själv) sitter och tänker tillbaks på saker som borde sagts och gjorts men som inte sagts och gjorts. Får en känsla av att den som tänker tillbaks antingen säger detta till den/de som tänkaren borde sagt och gjort saker till/med. Eller att tänkaren bara fortsätter att drömma sina drömmar utan att säga och göra det som borde sägas och göras trotts allt. 

Jo det var Comfort Lies hittade jag sedan. Hade för mig att det var nightingales du sjöng om i den låten, men det var ju black birds insåg jag sen. Då hittade jag den. Är sjuk och hade inte en tanke på att kolla din länklista. Pinsamt nog. Det är en låt som jag ofta tänker på och sjunger för mig själv. Det är nog en av mina favoriter bland icke kända låtar. Kommer ihåg att jag skrev ett långt inlägg om den way back. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att använda dig av normalize istället för kompressor? Eller att mixa ett komprimerat sångspår precis så högt under det naturliga spåret att man bara kan höra det om man vet att man ska lyssna efter det? 

 
Hittade just "Where No Monsters Go" det var var ett naket arr där du även som artist sitter helt rätt. Känner nu att du vore intressant i ett band med bandmedlemmar som skulle komplettera din unika röst. Du har ju en unik röst och stil, många skulle nog ogilla den, men många ogillar ju även Håkan Hellström, så jag känner att även din stil är en bra USP. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
37 minuter sedan, -k9- säger:

Jag tolkar texten som att någon (kanske du själv) sitter och tänker tillbaks på saker som borde sagts och gjorts men som inte sagts och gjorts. Får en känsla av att den som tänker tillbaks antingen säger detta till den/de som tänkaren borde sagt och gjort saker till/med. Eller att tänkaren bara fortsätter att drömma sina drömmar utan att säga och göra det som borde sägas och göras trotts allt. 

Jo det var Comfort Lies hittade jag sedan. Hade för mig att det var nightingales du sjöng om i den låten, men det var ju black birds insåg jag sen. Då hittade jag den. Är sjuk och hade inte en tanke på att kolla din länklista. Pinsamt nog. Det är en låt som jag ofta tänker på och sjunger för mig själv. Det är nog en av mina favoriter bland icke kända låtar. Kommer ihåg att jag skrev ett långt inlägg om den way back. 

Hejsan

”Your Comfort Lie” var ett tag sedan. När jag skrev den hittade jag ngn symbolisk förklaring till användandet av koltrasten i olika sammanhang. En variant jag läste var att koltrasten symboliserade kampen mellan kroppen och själen. Tycker jag passade ämnet rätt bra. Även om denna symbolism kanske inte skulle vara rätt från myt-forskare, så göder jag i alla fall ”myten”. Låten kan i alla fall inte anklagas för att hetsa mot ngn särskild religion.

Du skriver att du har svårt att se mig lyckas som artist. Förstår inte alls... Jag har ju i alla fall femton prenumeranter på min youtubekanal.

Side By Side handlar om det som, enl vad jag förstått, inte är helt ovanligt: hur påverkas ett förhållande när man går i pension. Man kan ju också identifiera sig med ämnet även om man är tidigare i livet.

Jag tänker mig ett par, som jobbat hela livet, träffat varandra ngn timme på kvällen, barnen utflugna, ..., och nu går båda i pension. Tidigare har paret sopat undan små problem under mattan, men nu när paret umgås alla timmar på dygnet kan man, eftersom man fått tid till det, behöva omvärdera sin relation. Paret har växt ifrån varandra. Paret har inte samma mål i livet längre. Nu måste dom anpassa sig, förhålla sig, till varandra.

Frasen du gillar handlar om att ”jaget” har haft sin plan för livet, och behållt den utan att lyssna in sig på den andra.

Jag sjunger inte ”Feeling sometimes sway,” vilket är obegripligt för tex Google translator (Japp, jag roade mig lite med att klistra in dina förslag). Även asway, och some times sway, har jag för mig, blir obegripligt. I alla fall i min handling/tolkning. ”Feelings sometimes sway” i plural blir ”Känslor svänger/pendlar ibland”. Dvs ”Känslorna varierar ibland, och förmörkar himlen.”

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, -k9- säger:

Har du testat att använda dig av normalize istället för kompressor? Eller att mixa ett komprimerat sångspår precis så högt under det naturliga spåret att man bara kan höra det om man vet att man ska lyssna efter det? 

 
Hittade just "Where No Monsters Go" det var var ett naket arr där du även som artist sitter helt rätt. Känner nu att du vore intressant i ett band med bandmedlemmar som skulle komplettera din unika röst. Du har ju en unik röst och stil, många skulle nog ogilla den, men många ogillar ju även Håkan Hellström, så jag känner att även din stil är en bra USP. 

 

Jag gissar att normalize endast sätter maxnivån. Jag använder detta när jag mixar ner en låt till tex en mp3. Men jag ska försöka bättra mig.

...Where No Monsters Go”...Utöya-låten. Stämsång funkar på denna. Så fler än en på sång är inte fel.

Jag är säker på att många ”skulle nog ogilla” min röst... Jag är en av dom. Men ibland i vissa tonlägen och sångvolymnivå så funkar min röst riktigt bra.

Så länge Håkan Hellström sjunger sina egna låtar (därom tvista de lärde) så är det i låtskrivandet hans storhet ligger i (och kanske hans förföriska lockar?).

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, Erik dP säger:

 

Jag sjunger inte ”Feeling sometimes sway,” vilket är obegripligt för tex Google translator (Japp, jag roade mig lite med att klistra in dina förslag). Även asway, och some times sway, har jag för mig, blir obegripligt. I alla fall i min handling/tolkning. ”Feelings sometimes sway” i plural blir ”Känslor svänger/pendlar ibland”. Dvs ”Känslorna varierar ibland, och förmörkar himlen.

  

Jo feelings somtimes sway är ju helt rätt. Är orblind och missar ofta så små skillnader när jag väl läst fel en gång. Så det var även onödig input från mig. Tror att jag hade en deesser på när jag läste. 

Att använda sig av ord som asway får det ju att blir liter mera Shakespeare, fast inte lika lika bra ändå såklart. Så feeling asway skulle betyda att man vacklade lite helt enkelt. Med ett komma i mellan alla tre orden så skulle det kunna uttydas som en mera poetiskt forumulerad fras.  "feeling, sometimes, asway" skulle bli "känner (mig),  ibland, vacklandes."  Men då det var jag som läst fel så faller ju kritiken redan i det faktum att jag utgick från fel premisser. 

Gillar att hitta på ord och böja ord som Shakespeare ofta gjorde då han ville få ett ord att passa trots att det inte bukar användas på det sättet. Här är ett exempel på hur jag böjer odet wit för att få till en halvknasig men förhoppningsvis intressant textrad: 

   "One got but what wits, wich with one ones been bewited" 

Haha! Gillar din inställning. Helt ärligt så skulle jag vara glad om jag hade hela 15 följare på min You tube kanal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, Erik dP säger:

Jag gissar att normalize endast sätter maxnivån. Jag använder detta när jag mixar ner en låt till tex en mp3. Men jag ska försöka bättra mig.

...Where No Monsters Go”...Utöya-låten. Stämsång funkar på denna. Så fler än en på sång är inte fel.

Jag är säker på att många ”skulle nog ogilla” min röst... Jag är en av dom. Men ibland i vissa tonlägen och sångvolymnivå så funkar min röst riktigt bra.

Så länge Håkan Hellström sjunger sina egna låtar (därom tvista de lärde) så är det i låtskrivandet hans storhet ligger i (och kanske hans förföriska lockar?).

Finns ju flera typer av normalize iofs. Jag tänkte att du skulle testa att köra en normalize så att du får en snittnivå som den högsta och den lägsta ljudstyrkan hamnar på. Så att man jämnar ut volymen så att den ligger jämnare utan att bara trycka ner de höga partierna eller trycka upp de låga. 

Men å andra sidan så har du ju en så rockig röst att det kanske skulle funka med en dynamisk mick och en kraftig kompressor med, för att få till ett mera retro sound med. 

Jag gillar din röst nu, gjorde det inte först men har lärt mig att uppskatta den nu. Känns som att med en sångcoach skulle du faktiskt kunna få till en riktigt unik och stark identitet i ditt sångsätt. Själv sjunger jag sämre än du gör, så det är inte menat som en diss från mig, utan snarare ett försök till uppmuntran att gå för det. 

Hellström har ju mycket som talar för honom som artist. Rolig att se på när han har sina framträdanden, lockarna lockar nog som du säger, lite små lustigheter i hans texter, bra låtskrivare osv osv. Menade bara att har även svagheter som många ogillar, men som många har överseende med och vissa är helt blinda för. Det jag menade var att alla behöver inte gilla det man gör, men om det är orginellt nog så finns det många som skulle kunna uppskatta det de hör, bara man lyckas nå ut till dem, 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...