Jump to content
Annons

Behöver en låt mastras för publicering på nätet?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har för mig att jag läst någonstans att man inte behöver mastra en låt som bara ska publiceras på nätet. 
Att det var onödigt då tjänster som Soundcloud, Spotify, Youtube mm ändå trycker upp volymen på filen/låten.

Så om jag ska ladda upp en låt till Soundcloud eller Youtube. Behöver jag då mastra låten innan eller räcker det att ladda upp en omastrad version för att volymen ändå kommer höjas när jag laddat upp den? Blir det kaka på kaka? Eller blir det bättre om jag laddar upp en mastrad version? 

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mastring är mycket mer än att bara "trycka upp volymen". Så det enkla svaret är ja, om du vill ha en kommersiellt gångbar dänga. 

Sedan kan ju mixen i sig vara bra ändå, sett till dynamik och frekvensdistribution så att den inte behöver någon nämnvärd mastring.

Vad gäller sista steget i mastringskedjan (där du de facto trycker ihop dynamiken och limiterar) stämmer det att diverse online-tjänster kommer att nivåkompensera, så det finns ingen anledning att pressa nollan i alla lägen. Se även:

https://www.loudnesspenalty.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som JohnRick säger, så behöver du inte mastra för att få upp volymen längre, detta sköter Spotifys och iTunes algoritmer själv, mer eller mindre. Det är däremot alltid bra att låta någon kunnig lyssna och tycka till om din musik, innan du släpper den. Må detta vara någon som mastrar eller inte.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, JohnRick säger:

Mastring är mycket mer än att bara "trycka upp volymen". Så det enkla svaret är ja, om du vill ha en kommersiellt gångbar dänga. 

Sedan kan ju mixen i sig vara bra ändå, sett till dynamik och frekvensdistribution så att den inte behöver någon nämnvärd mastring.

Vad gäller sista steget i mastringskedjan (där du de facto trycker ihop dynamiken och limiterar) stämmer det att diverse online-tjänster kommer att nivåkompensera, så det finns ingen anledning att pressa nollan i alla lägen. Se även:

https://www.loudnesspenalty.com/

 

7 timmar sedan, Yllet säger:

Precis som JohnRick säger, så behöver du inte mastra för att få upp volymen längre, detta sköter Spotifys och iTunes algoritmer själv, mer eller mindre. Det är däremot alltid bra att låta någon kunnig lyssna och tycka till om din musik, innan du släpper den. Må detta vara någon som mastrar eller inte.

Mvh Jon

Tack så mycket för era svar! Så om jag tolkar det hela rätt så behöver låten mastras. Men jag behöver inte trycka upp nivån så mycket med limitern på slutet. Utan jag koncentrarar mig på att låten låter så bra som möjligt före limitering. (eq mm.) Och sedan lägger jag på lite mindre limiter på slutet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Att man inte behöver justera nivåer är väl lite felaktigt, det är snarare så att man ska justera de på ett annat sätt.

En CD-master ligger på en peak av -0.1db och ofta ett LUFS värde på mellan -8db till -9db. En master för tex Spotify ska ligga på peak -1db och LUFS -14db, dvs betydligt luftigare och inte lika pressat som en CD-master.

Leverar du en för hög master till Spotify kommer de inte bara sänka volymen på den vid uppspelning, risken är också högre att du får oönskad distortion och artefakter då de konverterar din ljudfil till sitt format.

Levererar du med för låg volym kommer de att lägga på limiter och höja volym för att få upp i önskat ljudtryck.

Med andra ord, det enda sättet att veta hur ditt material kommer låta är att skicka en master anpassad för tjänsten du ska distribuera den genom.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...