Jump to content

Recommended Posts

Hej ! 🙂

Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. 
Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.

Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?
Ha en fin dag! 

Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte. 

 

 

  • Gilla 2
Link to post
Share on other sites

Jag diggar stämningen, den är egensinnig men på ett väldigt bra sätt.

Som trance-nörd hade jag mixat allt våtare 😄 Mer reverb och experimenterande med stereo delay för att försöka lyfta den där karga känslan.
Tycker virveln biter lite väl hårt (och plåtigt?) i förhållande till helheten.

Bra låt, har lyssnat på den ett par gånger nu. Tänker att Björk hade passat som referens om du letar, hon har ju gjort en del "märkliga" låtar genom åren...

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, candybag säger:

Jag diggar stämningen, den är egensinnig men på ett väldigt bra sätt.

Som trance-nörd hade jag mixat allt våtare 😄 Mer reverb och experimenterande med stereo delay för att försöka lyfta den där karga känslan.
Tycker virveln biter lite väl hårt (och plåtigt?) i förhållande till helheten.

Bra låt, har lyssnat på den ett par gånger nu. Tänker att Björk hade passat som referens om du letar, hon har ju gjort en del "märkliga" låtar genom åren...

Haha tack så mycket! Ja, märkligt ska det va', annars får det va'! 🙂 Men jag ska lyssna och se om jag kan fixa till lite om jag håller med, noterar dina synpunkter! 

Tack så mkt för att du lyssnade och kommenterade!

Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, JoannaD säger:

Haha tack så mycket! Ja, märkligt ska det va', annars får det va'! 🙂 Men jag ska lyssna och se om jag kan fixa till lite om jag håller med, noterar dina synpunkter! 

Tack så mkt för att du lyssnade och kommenterade!

Testa att vara ifrån mixen en vecka om inte annat, för att få bättre prespektiv!

Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, candybag säger:

Testa att vara ifrån mixen en vecka om inte annat, för att få bättre prespektiv!

Ja, åtminstone en dag! Jag har hållit på från och till så mycket senaste veckorna. Man blir ju galen. ?

Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, JoannaD säger:

Ja, åtminstone en dag! Jag har hållit på från och till så mycket senaste veckorna. Man blir ju galen. ?

Övermixning, det är ett kliniskt bevisat stadie som bara botas med vila. Ju längre desto bättre 🙂

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Hör också björk som Referens med det där skeva, ballt! Jag hade nog proddat sången mer, behöver inte nödvändigtvis vara blötare men låta mer slick. Kanske placera den lite mer i ett rum.  Kanske ha någon ball bas som gör att det groovar lite mer. 

 

Saknas bara det där lilla extra prodd å mix mässigt men jag gillar feelingen. Bra jobbat 

**edit.. lyssnade i studion. Den är på gränsen att vara för bright 2-4khz.  Sen kanske hela mixen är lite platt, man vill ha lite mer umph och liv. Tror som sagt på någon cool bas

 

Edited by crillemannen
Link to post
Share on other sites

Riktigt nice låt!
Kvaliten på soundcloud är så dålig att jag har svårt att ge informerad feedback..
Toppen låter lite harsh. Vet inte om det är för mycket du boostat i eq:n, billig mick, för bitchushat generellt (utan eq reducering) Eller soundclouds kvalite, men skulle nog sänka 3-20khz regionen generellt och se om du kan lowpassa vissa saker.
Riktigt nice och eget uttryck på det bästa sättet:)

Link to post
Share on other sites
På 2019-03-19 på 18:28, crillemannen säger:

Hör också björk som Referens med det där skeva, ballt! Jag hade nog proddat sången mer, behöver inte nödvändigtvis vara blötare men låta mer slick. Kanske placera den lite mer i ett rum.  Kanske ha någon ball bas som gör att det groovar lite mer. 

 

Saknas bara det där lilla extra prodd å mix mässigt men jag gillar feelingen. Bra jobbat 

**edit.. lyssnade i studion. Den är på gränsen att vara för bright 2-4khz.  Sen kanske hela mixen är lite platt, man vill ha lite mer umph och liv. Tror som sagt på någon cool bas

 

Hej och tack så hemskt mkt! Sjukt uppskattar att du även lyssnade i studion och märke till det, vissa andra verkar tyckt det också. Har nu fixat till det lite där.

Jag är med på tanken med basen, testade lite förut faktiskt för jag tycktes det saknades,  men valde att strunta i det och anse det klart nu. Mest för att keep it simple.. 

Link to post
Share on other sites
På 2019-03-19 på 21:34, Casperfren säger:

Riktigt nice låt!
Kvaliten på soundcloud är så dålig att jag har svårt att ge informerad feedback..
Toppen låter lite harsh. Vet inte om det är för mycket du boostat i eq:n, billig mick, för bitchushat generellt (utan eq reducering) Eller soundclouds kvalite, men skulle nog sänka 3-20khz regionen generellt och se om du kan lowpassa vissa saker.
Riktigt nice och eget uttryck på det bästa sättet:)

Tack!! Stor hjälp. Har sett över just det! 

Och kul att du gillar i övrigt! ?

Link to post
Share on other sites

Håller med om att det är lite väl diskant rik. Undrar om du blivit lite diskantdöv medans du mixar eller om din lyssning kanske inte är optimal. När jag lyssnar genom mina högtalare i vardagsrummet så låter det bra men i hörlurar och studiohögtalare blir det lite väl vasst. Sitter man för länge med hörlurar så blir man lätt diskantdöv och måste vila öronen för att de ska få tillbaks förmågan att höra diskanten igen.

Mixar du i högtalare själv så kan det hända att rummet påverkar ljudet så att du får en lite skev uppfattning om hur det egentligen låter. Sitter du i ett rum som absorberar höga frekvenser (mycket tyger, mattor och mjuka möbler osv)  så blir det lätt detta symptom. Även om du sitter i ett rum som lägger på en massa mellanregister eller bas (hårda ytor och många hörn, ofta ett mera fyrkantigt och litet rum t ex) så kan du få detta problem. Då drar man lätt på med diskant för att den ska höras i rummet. Vilket ju leder till att den blir för tydlig i rum där mid och bas inte förstärks av just rummet. Är det så så bör du kanske försöka få till ljudet i rummet. Eller så lär du dig bara hur rummet påverkar så att du kan kompensera för det. Eller rättar till det hela med hjälp av hörlurar i slutputsen. 

Sen så är ju nästan allt i mixen "fel". Du bryter mot många regler men gör det på ett snyggt sätt. Älskar virvelljudet stenhårt. Avsaknaden av bas och umph gillar jag skarpt. Låter lätt och luftigt på detta sätt. Samt att det bidrar till ett mera unikt sound känner jag. 

Testa att köra hela spåret med en EQ som rättar till toppen så blir det nog toppen med. Du skulle kunna testa en pligg med rör-EQ om du är modig. Tänker att det skulle kunna stävja de ojämna övertonerna som många ofta upplever som obehagliga med. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Bra jobbat! Vet själv hur givande det är med feedback. Jag lyssnar i telefonen. Vid första lyssning upplever jag att det är aningen platt, kanske det du vill men för min del saknas det bas. Överlag fina melodier som passar med varandra. Släpigt och skönt sound med passande sång. 

Link to post
Share on other sites

Får lite massive attack-vibbar. Därmed så tror jag också att du kan hämta inspiration för bas där ifrån. För det saknas. Skippa inte det. Låten kräver rörelse och djup. Det kommer göra det så mycket fetare. För den här låten är svincool! 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Kul och spännande låt. Skönt att våga gå utanför boxen.

Bjork är definitivt ett bra håll att titta åt och jag håller för övrigt med i tidigare kommentarer.

Bra jobbat och det är inte lätt när man sitter länge med något och försöker få till. Men det är ju därför det finns fler än en människa på planeten med 😃

 

Lycka till

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Manner
      Hallåj!
      Jag är rätt ny i gamet, jag är fortfarande i det stadiet i mitt musikskapande att jag kollar primärt på youtube videos och kopierar och försöker lära mig på det sättet, jag har gjort en remix på en låt från Arcade's youtube kanal.
      Skulle jag kunna få lite feedback på den, typ en sak som är bra som jag kan anamma mer och en sak som är dåligt som jag kan prioritera att jobba på att förbättra?
      https://soundcloud.com/daniel-manner/arcade-lifemice-danman-remix
      Vore grymt uppskattat!
    • By Jon Rinneby
      1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in.
      2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse.
      3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som händer. 3 dB hit eller dit kan bli magiskt, fråga mig inte varför.
      4. Om refrängen saknar energi kan du testa att automatisera ner verserna/bryggan innan refrängen -1 dB, då smäller det garanterat på lite extra när volymen blir normal igen.
      5. Behandla kompressorn både som ett kreativt verktyg och ett volymreglage. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse och energi som att kontrollera dynamik. Var inte rädd för att experimentera.
      6. När du lyssnar på mixen istället för på musiken har du suttit för länge. Ta en (lång) paus.
      7. Experimentera med LCR-panning, det vill säga att du placerar dina instrument så att de ligger 100 procent till vänster, 100 till höger eller mitt i. Mixa sedan varje del för sig: först vänster sida, sedan höger och sist mitten. På så vis får hjärnan färre saker att fokusera på. En annan fördel med LCR-panning är att mitten ofta blir väldigt tydlig och kraftfull, samtidigt som stereobilden blir bred med mycket separation. Se dock detta tillvägagångssätt mer som en övning snarare än en komplett mixstrategi.
      8. Håll dig runt -14 LUFS när du mastrar så har din musik goda förutsättningar att låta bra på alla digitala musiktjänster.
      9. De bästa av idéer föds sällan i studion utan när du gör något helt annat som att promenera, diska eller lägga pussel.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Christopher Sigmond
      Hej!
      Håller på med en disko-inspirerad remix av en låt. Har skissat upp grunder, men vet inte riktigt hur jag ska komma vidare. Detta är en ny genre för mig. Tanken är att det ska vara dansvänligt och svängigt.
      Tar gärna emot tips och idéer!
       
    • By Jon Rinneby
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
      Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.
    • By Jon Rinneby
      Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 
      Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).
      * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

      Kontentan
      Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:
      En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.
      Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...