Jump to content
Annons

Feedback på mix mottages tacksamt


Recommended Posts

Hej ! 🙂

Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. 
Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.

Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?
Ha en fin dag! 

Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte. 

 

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag diggar stämningen, den är egensinnig men på ett väldigt bra sätt.

Som trance-nörd hade jag mixat allt våtare 😄 Mer reverb och experimenterande med stereo delay för att försöka lyfta den där karga känslan.
Tycker virveln biter lite väl hårt (och plåtigt?) i förhållande till helheten.

Bra låt, har lyssnat på den ett par gånger nu. Tänker att Björk hade passat som referens om du letar, hon har ju gjort en del "märkliga" låtar genom åren...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, candybag säger:

Jag diggar stämningen, den är egensinnig men på ett väldigt bra sätt.

Som trance-nörd hade jag mixat allt våtare 😄 Mer reverb och experimenterande med stereo delay för att försöka lyfta den där karga känslan.
Tycker virveln biter lite väl hårt (och plåtigt?) i förhållande till helheten.

Bra låt, har lyssnat på den ett par gånger nu. Tänker att Björk hade passat som referens om du letar, hon har ju gjort en del "märkliga" låtar genom åren...

Haha tack så mycket! Ja, märkligt ska det va', annars får det va'! 🙂 Men jag ska lyssna och se om jag kan fixa till lite om jag håller med, noterar dina synpunkter! 

Tack så mkt för att du lyssnade och kommenterade!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, JoannaD säger:

Haha tack så mycket! Ja, märkligt ska det va', annars får det va'! 🙂 Men jag ska lyssna och se om jag kan fixa till lite om jag håller med, noterar dina synpunkter! 

Tack så mkt för att du lyssnade och kommenterade!

Testa att vara ifrån mixen en vecka om inte annat, för att få bättre prespektiv!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, candybag säger:

Testa att vara ifrån mixen en vecka om inte annat, för att få bättre prespektiv!

Ja, åtminstone en dag! Jag har hållit på från och till så mycket senaste veckorna. Man blir ju galen. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör också björk som Referens med det där skeva, ballt! Jag hade nog proddat sången mer, behöver inte nödvändigtvis vara blötare men låta mer slick. Kanske placera den lite mer i ett rum.  Kanske ha någon ball bas som gör att det groovar lite mer. 

 

Saknas bara det där lilla extra prodd å mix mässigt men jag gillar feelingen. Bra jobbat 

**edit.. lyssnade i studion. Den är på gränsen att vara för bright 2-4khz.  Sen kanske hela mixen är lite platt, man vill ha lite mer umph och liv. Tror som sagt på någon cool bas

 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt nice låt!
Kvaliten på soundcloud är så dålig att jag har svårt att ge informerad feedback..
Toppen låter lite harsh. Vet inte om det är för mycket du boostat i eq:n, billig mick, för bitchushat generellt (utan eq reducering) Eller soundclouds kvalite, men skulle nog sänka 3-20khz regionen generellt och se om du kan lowpassa vissa saker.
Riktigt nice och eget uttryck på det bästa sättet:)

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-19 på 18:28, crillemannen säger:

Hör också björk som Referens med det där skeva, ballt! Jag hade nog proddat sången mer, behöver inte nödvändigtvis vara blötare men låta mer slick. Kanske placera den lite mer i ett rum.  Kanske ha någon ball bas som gör att det groovar lite mer. 

 

Saknas bara det där lilla extra prodd å mix mässigt men jag gillar feelingen. Bra jobbat 

**edit.. lyssnade i studion. Den är på gränsen att vara för bright 2-4khz.  Sen kanske hela mixen är lite platt, man vill ha lite mer umph och liv. Tror som sagt på någon cool bas

 

Hej och tack så hemskt mkt! Sjukt uppskattar att du även lyssnade i studion och märke till det, vissa andra verkar tyckt det också. Har nu fixat till det lite där.

Jag är med på tanken med basen, testade lite förut faktiskt för jag tycktes det saknades,  men valde att strunta i det och anse det klart nu. Mest för att keep it simple.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-19 på 21:34, Casperfren säger:

Riktigt nice låt!
Kvaliten på soundcloud är så dålig att jag har svårt att ge informerad feedback..
Toppen låter lite harsh. Vet inte om det är för mycket du boostat i eq:n, billig mick, för bitchushat generellt (utan eq reducering) Eller soundclouds kvalite, men skulle nog sänka 3-20khz regionen generellt och se om du kan lowpassa vissa saker.
Riktigt nice och eget uttryck på det bästa sättet:)

Tack!! Stor hjälp. Har sett över just det! 

Och kul att du gillar i övrigt! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är lite väl diskant rik. Undrar om du blivit lite diskantdöv medans du mixar eller om din lyssning kanske inte är optimal. När jag lyssnar genom mina högtalare i vardagsrummet så låter det bra men i hörlurar och studiohögtalare blir det lite väl vasst. Sitter man för länge med hörlurar så blir man lätt diskantdöv och måste vila öronen för att de ska få tillbaks förmågan att höra diskanten igen.

Mixar du i högtalare själv så kan det hända att rummet påverkar ljudet så att du får en lite skev uppfattning om hur det egentligen låter. Sitter du i ett rum som absorberar höga frekvenser (mycket tyger, mattor och mjuka möbler osv)  så blir det lätt detta symptom. Även om du sitter i ett rum som lägger på en massa mellanregister eller bas (hårda ytor och många hörn, ofta ett mera fyrkantigt och litet rum t ex) så kan du få detta problem. Då drar man lätt på med diskant för att den ska höras i rummet. Vilket ju leder till att den blir för tydlig i rum där mid och bas inte förstärks av just rummet. Är det så så bör du kanske försöka få till ljudet i rummet. Eller så lär du dig bara hur rummet påverkar så att du kan kompensera för det. Eller rättar till det hela med hjälp av hörlurar i slutputsen. 

Sen så är ju nästan allt i mixen "fel". Du bryter mot många regler men gör det på ett snyggt sätt. Älskar virvelljudet stenhårt. Avsaknaden av bas och umph gillar jag skarpt. Låter lätt och luftigt på detta sätt. Samt att det bidrar till ett mera unikt sound känner jag. 

Testa att köra hela spåret med en EQ som rättar till toppen så blir det nog toppen med. Du skulle kunna testa en pligg med rör-EQ om du är modig. Tänker att det skulle kunna stävja de ojämna övertonerna som många ofta upplever som obehagliga med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bra jobbat! Vet själv hur givande det är med feedback. Jag lyssnar i telefonen. Vid första lyssning upplever jag att det är aningen platt, kanske det du vill men för min del saknas det bas. Överlag fina melodier som passar med varandra. Släpigt och skönt sound med passande sång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får lite massive attack-vibbar. Därmed så tror jag också att du kan hämta inspiration för bas där ifrån. För det saknas. Skippa inte det. Låten kräver rörelse och djup. Det kommer göra det så mycket fetare. För den här låten är svincool! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kul och spännande låt. Skönt att våga gå utanför boxen.

Bjork är definitivt ett bra håll att titta åt och jag håller för övrigt med i tidigare kommentarer.

Bra jobbat och det är inte lätt när man sitter länge med något och försöker få till. Men det är ju därför det finns fler än en människa på planeten med 😃

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...