Jump to content
Annons

A/D, D/A hjälp/konsultation i befintlig Apollo setup! Alt uppgradering! :D


Recommended Posts

Jag är för tillfället mitt inne i en stor förändringsfas i min studio där jag sållar ut grejer jag inte använder längre till förmån för skaffa bättre saker som gynnar mitt och andras workflow i studion. Och jag har blivit så färgad av folk som säger att omvandlarna i Apollo silver är så dåliga att jag själv börjar tro det och "börjat höra det". Behöver helt enkelt höra med opartiska och partiska studiofolk om vad ni själva tycker. Viktigast är dock bara att inspelningarna låter super.

 

Centerdelen ser ut såhär: (allt i patchbay)

I nuvarande setup har jag en go gäng externa preamps både i 500-rack samt 19" kopplat in till en UAD Apollo 8 (silver tb) Jag har också en Audient ASP800 (8ch preamp med AD kopplat genom adat. Vilket alltså bara ger mig 8ch in och inga möjligheter ut). Sedan en Dangerous D-box med DA för monitors, talkback och 8ch analog summering. Älskar den här burken! Samt en UAD Satellite för extra DSP power... Den är kopplad rätt in i Apollot

Just nu har jag 16ch analog in men bara 8ch analog ut (vill gärna ha 16ch ut för externa fx och för framtida summeringsmöjligheter!)

 

Men en viktig fråga... Hur värt är det att skaffa en extern AD efter mina preamps innan de går in i Apollot? Och skulle en sådan uppgradering leda till att jag byter ut (eller kan man lägga till..?) min D-box mot en annan DA för att få full effekt av det hela? Använder ca 6-8st externa pres vid trum-inspelning och resten Audient och Apollo preamps. Tankar här?

 

Jag har räknat att jag har sparait ihop ca 30-40000kr i nuläget att lägga på ett bra system/uppgradering. Men säljer jag mitt Apollo finns det ännu mer cash osv...

 

 

Jag står egentligen med frågorna:

- Köpa ett nytt Apollo 8 (blackface som också ska ha bättre konverterare än föregångaren) och ha mitt silvriga UAD som slave för DSP samt i/o...?
Då hade jag inte heller haft behovet av Audient ASP800 då jag säkerligen klarar mig med mina externa pres samt 8ch UAD preamps.
Pengar finns då över för att istället skaffa en Fatso eller annat 2ch skoj.

- Byta ut Audient ASP800 mot storebror ASP880 för fler outs. Och lägga pengar på någon extern AD / DA lösning ?

- Byta ut Apollo mot Antelope och få hela paketet men använda mitt UAD satellite för UAD-pluggar. DOCK rädd för Anteloperna och deras drivrutiner. Verkar vara kaos + att arbetsflödet med UAD och console är så inarbetat hos mig. Detta var en tanke jag hade som jag tror jag stryker men har med här ändå!

 

Finns det något annat jag bör hålla koll på istället?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apollo borde du ju kunna demoa. Skulle inte förvåna mig om UAD satt in något lågpris skit i sina grejer, passar deras affärsmodell.. 

Jag har inte hört något negativt angående Antelopes drivrutiner men har inte följt det så noga i och med jag inte äger någon. Dock hade jag velat ha fler i/o verkar ju det väldigt prisvärt. De gamla lynxen kostar ju helt ok nu i och med gen2 kommit ut. 

 

Dock har jag svårt att tro Ad/Da skulle vara ett bekymmer på den nivån men ändå något som kan irritera som en sten i skon haha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, crillemannen säger:

Apollo borde du ju kunna demoa. Skulle inte förvåna mig om UAD satt in något lågpris skit i sina grejer, passar deras affärsmodell.. 

Jag har inte hört något negativt angående Antelopes drivrutiner men har inte följt det så noga i och med jag inte äger någon. Dock hade jag velat ha fler i/o verkar ju det väldigt prisvärt. De gamla lynxen kostar ju helt ok nu i och med gen2 kommit ut. 

 

Dock har jag svårt att tro Ad/Da skulle vara ett bekymmer på den nivån men ändå något som kan irritera som en sten i skon haha. 

Jag kan hålla med om att deras affärsmodell är ganska snarlik Apples. Men nu sitter jag fast med båda. Jag använder inte så många av deras pluggar men gillar verkligen några av deras grejer. Men det är just av flera anledningar som jag börjat kolla på Antelope. Men deras sätt att använda egna pluggar är enligt mig inge vidare. Jag gillar att kunna ha all överblick i min DAW. Där vinner UAD lätt.
Men ja, ett sådant kort hade antagligen löst alla mina problem. Jag hade fått min i/o, "klockrena" konverterare, talkback på fronten av kortet (gör så mycket..) OCH 2 reamp kanaler. Men drivrutinsfrågan och halvt nöjda kunder finns dock kvar. Men jag fattar, UAD är ett koncept...

 

Och jag tänkte precis på samma sak där. Lynx kostar inte så mycket i och med de nya varianterna. De gamla apogeerna ligger under 10000. Att skaffa "nya" omvandlare har aldrig varit billigare?

 

Men faktum kvarstår.... Vet inte vilket drag jag sak göra längre. Antelope GASen är tillbaka.. och den kanske ändå är bäst av alla dessa drag... och då finns det cash över för en ubk fatso som jag så länge velat ha.

(Känner att jag åker runt i rondellen utan att veta vart jag ska nu och blev så full i fan igår att jag köpte en ny U67 klon i ren frustration..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Antelope Tilltalar mig pga prisvärt i/o ratio. Usb - - > de flesta highend konverterarna går ju på pcie ocj det är ju inte så mobilt ha! 

 

Men givetvis vill man ha något stabilt. Lynxen är nog mest prisvärd just nu. 

Men som sagt svårt att tro att andra grejer inte skulle spela större roll än ad/da. Speciellt att ha en highend mikrofon. Du kan få köpa min u67 om du vill. PM om du är intresserad ??

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, crillemannen säger:

Antelope Tilltalar mig pga prisvärt i/o ratio. Usb - - > de flesta highend konverterarna går ju på pcie ocj det är ju inte så mobilt ha! 

 

Men givetvis vill man ha något stabilt. Lynxen är nog mest prisvärd just nu. 

Men som sagt svårt att tro att andra grejer inte skulle spela större roll än ad/da. Speciellt att ha en highend mikrofon. Du kan få köpa min u67 om du vill. PM om du är intresserad ??

Jag håller med.. har ganska svårt med motargument till varför jag inte skulle skaffa ett Antelope kort. 12 preamps, 16 analog ut, 2x adat, säkert kort gällande omvandling och klocka.
Finns heller inget som säger att jag inte kan behålla mitt Satillite kort för UAD pluggarna...

Fan också... mycket talar för Antelope-bytet nu ändå... Då får jag allt i samma box och så slipper jag leta efter separata ad/das.. Låter det gå en dag så bestämmer jag mig imorgon så kan jag göra någon form av a/b test med Orion och Apollo sen. Kan alltid skicka tillbaka Antelopen om jag inte gillar den

 

Om jag mot förmodan inte skulle gilla min nya U67a så säger jag till! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... Antelope har AFX2DAW som man kan köpa till...??

Tydligen en köpfunktion jag missat MEN då kan jag helt enkelt lägga in alla Antelopes egna effekter in direkt i min DAW istället för att routa det från deras egna konsoll in till Logic. Så då vart det klart! Finns lösningar för allt.... Men det verkar vara en helt ny feature även för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...