Jump to content
Annons

Ny på studio


Roger L

Recommended Posts

Hej! 

Kommer köpa en Macbook pro till firman, och tänkte börja producera lite musik privat. Datorn som är aktuell är en 15 tum fyrkärnig processor med 16 Gb ram och 256 ssd lagring. Min fråga är om prestandan räcker för en överskådlig framtid? Sen är det storleken på skärmen. Är det stor skillnad på 13 tum och 15 tum när det gäller att jobba i ett ljudprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

15 tum? 20 i alla fall skulle jag nog säga är minimum.  256GB är inte mycket i dagens läge när det gäller HD. Blir snabbt fullt. 1TB lär du behöva.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, Roger L säger:

Jo, storleken är väl inte viktigaste frågan då jag kan använda en extern skärm och lagring. Var nog processor och ram jag funderade mest på. Kommer jag en bit på 4-kärnig i7 och 16 ram?

Du kommer en bra bit på det ja, men omöjligt att säga hur långt. Det beror helt på hur du jobbar och vad/hur många pluggar du använder.

Antar att du köper senaste generationens MBP? Borde inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en 2018 mbp så får du tillräcklig prestanda med den processorn, 16gb räcker bra så länge du inte tänkt köra stooora orkesterbibliotek el projekt. Just nu har apple problem med ljudinterface som går över usb2 på deras nyaste maskiner, för att få usb2-interface att funka bra måste man använda thunderbolt3 till usb hub/docka. Är det en äldre mbp du funderar på, så räkna bort 13-tummarna, samtliga dessa (före 2018) har bara 2-kärniga processorer (även i7:orna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...