Jump to content
Annons

Hörselkänslighet efter tinnitus


Hannes Alm

Recommended Posts

För två månader sedan drabbades jag av tinnitus efter utekväll. 

Just nu har jag problem med att bedöma situationer om det är för starkt ljud jag utsätter mig för. 

Nu i veckan hängde jag med några människor som pratade och skrattade starkt. Mätte faktiskt och de låg typ vid 92-95 dB när de tog i som högst (var korta peakar när de skrattade), annars fluktuerade samtalen mellan 60-85 dB. Hade ingen musik i bakgrunden eller sånt. Bara snack.

Det upplevdes starkt för mig, så jag tog på mig öronproppar efter 1,5 h. 

Är det här problematiska ljudnivåer att utsätta sig för i sociala situationer utan öronproppar, eller är jag alldeles för ljudkänslig? Känns ju lite sjukt om skratt och mänskligt tal är skadligt för ens öron - bör räknas till vardagsljud... Erfarenheter?

Redigerat av Hannes Alm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr enkelt att bli "extra ljudkänslig" när man väl har drabbats av extrem volym under en tid. Tinnitus kan också bli mer framträdande vid stress. Egentligen är det begrepp jag inte inte kan uttala mig om mer än av egna erfarenheter.

Hur som, så tycker jag inte det är konstigt mer öronproppar där volym kan bli starkt. Jag skulle lätt rekomendera bellman symfons formgjutna öronproppar med 9dB filter sänkning i de sammanhang där du känner att volymen är för stark. Propparna sänker volymen helt och hållet och du kan fortfarande höra vad alla säger bara att det är något lägre. Alla musikers billigaste försäkring. De är genomskinkliga (men kan fås i andra färger också) och ganska diskreta på det sättet. 9dB är inte mycket men defintivt tillräckligt mycket för de situationerna som du råkar ha problem med. Bellmans proppar kan du dessutom byta filter på. Finns i  9, 15, 25 och block.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo har kollat in dem. Bästa alternativet med formgjutna alla dar i veckan!

Kan knappast tro dock att i en sån miljö (samtal med tyst bakgrund), med ljudvolymer runt 60-85 db med peakar ibland på 90 db ish, skulle kunna orsaka hörselskada. Speciellt när jag utsatte mig för det i en 1,5 h utan hörselskydd och sedan resten av tiden med hörselskydd. 

Inget jag behöver oroa mig för känner jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tinitus och hör inget mer över sådär 2kHz. Jobbade i verkstad och gillade 'högt' musik. Inte CLUBB-högt men för högt. Jag visste såklart att det var för högt ... men det var ju musik ... jag ville höra allt av BAKER STREET(Gary Rafferty) och HYSTERIA (MUSE) ... och många mer. Nu hör jag bara mummel och tycker att folk pratar otydligt, typ 10ggr om da'n frågar jag "Va sa du ?

Det bero på att alla konsonanter ligger runt 2kHz och de hör jag ju inte längre ... de hör apparater jag fick hjälper bara i teorin. Jag tycker inte att jag hör bättre med dem eller så är effekten minimal ... plus allt prassel ... trodde inte att öppna en chipspåse skulle gå mig på nerverna ... och så äter de små hi-tek devicen massor av batterier. I praktiken betyder det när jag väl vill använda dem så är batterierna slut ... så jag använder dem inte ... att gå till ett happening och vara  där i ett hav av mummel är bara ensamt och pinsamt ... så jag går inte ...

Skulle jag komma ihåg de härliga momenten med högt MUSIK så skulle jag tycka att det var värt det. Men det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte mer exakt hur din skada ser ut för tillfället, och hyperakusin kan mycket väl vara tillfällig om du vårdar den väl, men jag skulle nog rekommendera öronproppar med väldigt utpräglad diskant-dämpning. Hade såna själv efter en olycka på set under en tid för en massa år sen, och allt kanske låter uddlöst och tråkigt, men de är väldigt vänliga för öronen utan att allt blir FÖR lågt! Är det dessutom bara överansträngning av öronen du har kvar nu så är det ett gott tecken så länge du vårdar det väl, själv läkte jag ut så fullständigt att inga tester kunde göra skillnad på före och efter olycka. Minns inte vad mina hette, de försvann tragiskt nog i en flytt, men de var musikerlurar jag fick under en spelning i slutet av 90-talet, så skulle tro att den typen borde vara ganska lätta att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, Hannes Alm säger:

Kan knappast tro dock att i en sån miljö (samtal med tyst bakgrund), med ljudvolymer runt 60-85 db med peakar ibland på 90 db ish, skulle kunna orsaka hörselskada. Speciellt när jag utsatte mig för det i en 1,5 h utan hörselskydd och sedan resten av tiden med hörselskydd. 

Inget jag behöver oroa mig för känner jag?

Lita så smärtan, respektera den, och ta inga chanser. Smärta ska inte uthärdas, den ska elimineras. Bara du kan avgöra när det är för mycket, men om du försöker ignorera den så är risken inte bara att du för lida i onödan, men även att du kan förvärra eller göra det hela permanent. Om det finns en chans att det kan läka ut från början, vilket jag skulle säga kan se hoppfullt ut då det låter som att det är en överansträngning to me. Kan bero på en svullnad i örat, inte helt säker, men om så är fallet, och det är en inflammation, så vill du INTE reta den mer än nöden kräver.
Än en gång - chansa inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...