Jump to content
Annons

Focusrite: Scarlett 18i20 vs Saffire Pro 40 vs Saffire Liquid 56


Powel

Recommended Posts

Sitter nu i tankarna att byta upp mig från mitt nuvarade Saffire Pro 24 DSP till fler ingångar (7-8 st totalt) då det börjar bli tradigt att dra pluggar ut o in "heele tidn".

Som Focusrite användare så har jag kollat in dessa då dom ligger ungefär i samma prisklass begagnat; Scarlett 18i20 (2nd gen), Saffire Pro 40 och Saffire Liquid 56

Ni som har erfarenhet av dessa, vad skulle ni rekommendera? Verkar som FW vs USB inte är någon större fara i latency enligt internet så finns det annat som är bra/dåligt? Hört att Scarlett serien saknar "loopback" funktion jämfört med Saffire serien men det är inget jag har behov av, jag jobbar på annat sätt.

 

Har ni andra märken runt denna prisklass så får ni självklart rekommendera det också (2-3000kr) men isf, det jag är i behov av är:

* 2 XLR in för kondensator (Se 2200a) + dynamisk (SM58)

* 6 mono in för synth, bas o gitarr

* 2 mono ut för monitorer (finns fler utgångar för surround är det nice men inget behov just nu)

* 2 hörlursutgångar ut (måste ha minst 2st för sånginspelning)

* helst SPDIF ut för stereo

* Midi in/out

 

UPPDATE: Jag sitter i Win 10 med Cubase

 

Redigerat av Powel
Demens
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett gammalt Saffire Liquid 56 som jag bara kör som extra preamps till mitt Steinberg UR824. Detta då det är så struligt med drivers till just SL56:an, då det är ett så gammalt ljudkort att det inte kommer fler uppdateringar till det längre. Kör den via ADAT och SMUX och låter mitt UR824 vara master. Så jag skulle inte råda dig att köpa ett sådant. Om du inte är ute efter bra preamps med många funktioner som du kan komma åt via knappar på framsidan av själva ljudkortet. 

Det är svårt att hitta Fire Wire kort idag för att USB har blivit så mycket bättre nu. Till och med svårt att få en PC att gilla FW idag. 

Kör du PC eller Mac? Tydligen så har Focusrite problem med sina PC-drivers hörde jag just på YouTube. 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, -k9- säger:

Har ett gammalt Saffire Liquid 56 som jag bara kör som extra preamps till mitt Steinberg UR824. Detta då det är så struligt med drivers till just SL56:an, då det är ett så gammalt ljudkort att det inte kommer fler uppdateringar till det längre. Kör den via ADAT och SMUX och låter mitt UR824 vara master. Så jag skulle inte råda dig att köpa ett sådant. Om du inte är ute efter bra preamps med många funktioner som du kan komma åt via knappar på framsidan av själva ljudkortet. 

Det är svårt att hitta Fire Wire kort idag för att USB har blivit så mycket bättre nu. Till och med svårt att få en PC att gilla FW idag. 

Kör du PC eller Mac? Tydligen så har Focusrite problem med sina PC-drivers hörde jag just på YouTube. 

Sheisse, glömde skriva vad jag hade..har lagt till det nu (Win 10 med Cubase).

Jag har ett Texas instrument PCI kort rekommenderat av Focusrite själva som för mig funkar superbt med min Saffire Pro 24.

Men UR824:an...är det bara så att preampsen inte räcker till för dig eller använder du Liquid 56:an bara för deras bra preamps?

Hur är UR824:an annars? Mer integrerad med Steinberg Cubase på något sätt (oavsett version)? Funkar bra till andra DAWs också?

Link to comment
Dela på andra sajter

UR824 funkar till alla sequenserprogram. Har inga problem med preamps som är inbyggt i den heller. Kör mycket riktigt LS56 kortet bara för att få fler ingångar ja. Då får jag 16 kanaler totalt. Behöver det när jag spelar in trummor bara egentligen. Då passar det bra med just LS56 då det har tydliga dioder som visar hur högt ljud man får in i den. Körde också med ett FW/PCI kort och det funkade tills de slutade bry sig om sitt gamma flaggskepp som jag betalade så dyrt för en gång i tiden. Nu har jag bara startat mitt gamla Focusrite och ställt in det på att vara slav åt mitt Steinberg. Men det är lite synd att inte kunna använda mikrofonsimulatorerna som man får med LS56:an. 

Tycker att UR824 gör jobbet för mig. Fördelen med ett Steinbergljudkort är ju att det även är de som gör Cubase så det har inte varit några problem alls när det kommit uppdateringar till t ex Cubase. Inte heller Windovs uppdateringar har ställt till det för mig. Vilket det tydligen gör för vissa som kör på Focusrite. Postade en video i om det i en annan tråd förut idag. Du kanske såg den där? 

Det finn bra MIDI/USBomvandare med. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men utöver problemfria(?) uppdateringar och kompabilitet, finns det annat som ger pluspoäng med UR824 + Cubase utöver konkurrenter som just Focusrite? Focusrite e ju kända för sina preamps men en människa som jag kan ju omöjligt höra skillnad mellan preamps på UR824 och Saffire/Scarlett

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det en rätt så liten skillnad på preamps på ljudkort i denna prisklass. Det kan finnas skillnader men inget som är jätte påtagligt eller något som inte går att fixa med lite EQ. 

När det kommer till fördelar mellan Steinberg och Focusrite så är ju Steinbergs samarbete med Yamaha så världsledande att de borde leda med stort försprång, men så är det inte riktigt. Visst har de ett försprång mot andra företag då de ju vet vad som kommer att ske med både ljudkortens ASIO och med Cubase då det är de som ligger bakom stora delar utvecklingen av dessa produkter. Men för att kunna sälja mjukvara till folk som inte kör med hårdvaran från Steinberg/Yamaha, så måste de ju se till att intressanta för dem som bara vill ha hårdvaran eller mjukvaran ifrån dem. Därför är det ganska så problemfritt att blanda lite som man vill idag. 

Men det konstiga med Focusrite är att det är Windowsuppdateringar som ställer till det med deras drivers för PC just nu. Inte uppdateringar från t ex Cubase. 

Själv är jag inte jätte imponerad av mitt UR824 men jag är heller inte besviken på det. Det är bara vad jag förväntade mig av det helt enkelt. Sen så råkade ju jag gilla de pluggar man får med ljudkortet vilket  ju är en bonus för mig. Men det finns säkert lika bra eller bättre ljudkort för samma pengar, bara man vet mera exakt vad det är man vill åt. Men jag ser mitt lite som en trygg arbetskamrat som alltid dyker upp på jobbet och tickar på i sin stadiga takt utan tjat och gnat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...