Jump to content
Annons

Hjälp med enkel setup för daw?


chrome5

Recommended Posts

Har nu suttit väldigt länge med Garageband på min Ipad pro. Det har blivit alla möjliga låtar och låtidéer. Har till och med lagt på med gitarr själv. Allt från pop, rock till elektronisk musik .

Nu vill jag gå vidare och lära mig mer. Logiskt borde jag säkert gå till Logic, men jag har fastnat för Studio one 4 pro för jag tror att det passar mitt sätt att arbeta. Har kollat på diverse YouTubeklipp och bestämt mig.

Sonen fick en stationär pc speldator i julklapp, vilken nästan ruinerad mig, men jag tänker att jag kan använda den till att börja med... Processorn borde räcka...?? Annat att tänka på? Midikeyboard har jag köpt sedan tidigare. Hörlurar har jag också. 

Jag gissar att jag behöver externt ljudkort? Något ni kan rekommendera till en nybörjare?

Något jag glömt?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra val av DAW! ( inte så objektiv kanske, men älskar mitt Studio One ? )

Har själv en begagnad gamer-PC som studiodator. Har definitivt prestanda så det räcker och blir över....

Beroende på vad du har tänkt spela in så kanske också en ok mic är bra att ha... typ en Rode NT1 är mycket för pengarna.

Sedan är Focusrite Scarlett 2i2 erkänt bra för sitt pris. 

Kolla begagnatmarknaden. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gratis-DAW. Jag lägger hellre pengar på pluggar som gör sånt som GarageBand var bra på: mata in ackord och låta den spela själv. I mitt fall EZkeys som man kan köpa billigt under kampanjer.

Jag kör Tracktion som är enkelt att använda. Cakewalk Bandlab (eller vad den heter) har fler funktioner. Båda är gratis.

Behöver du kunna spela in gitarr, externa syntar, mm? Ljudkort är ju bra, men kanske inte nödvändigt om alla ljud finns i datorn. Du kan ju alltid börja med att använda de ljudingångar som finns på datorn. Då kan du ju sätta igång redan idag då du verkar ha det mesta. Nån gammal mick kanske du har som du kan koppla in i mickingången.

Det finns gratisljud på många ställen. Dessa brukar jag använda: https://www.spitfireaudio.com/labs/

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla efter ett bra men billigt USB-ljudkort. Oftast så får du med den mjukvara du behöver för att komma igång med. Så kolla lite på ljudkorten först och främst.  Själv så kör jag bara Cubase om jag får välja. 

Datorn är inte så jätte viktig om det inte är en massa instrument som ska spelas in och spelas upp samtidigt. En bra speldator är ofta en helt OK musikdator. Det som kan ställa till det är om man har en massa headset med mjukvara som tar befälet över datorn för att det ska funka bra i spelen. Men det brukar gå att tillfälligt bara stänga av den mjukvaran och hårdvaran medans man ska skapa musik. 

Tycker att det låter som att du ska fundera över hur mycket pengar du vill lägga på utrustning. Behöver inte vara så dyrt och man behöver inte så mycket för att komma igång. Oftast så räcker det med två kanaler in för att få en bra start på sitt inspelande. BDBergius gav dig två bra förslag där. Den micken och det ljudkortet är en bra start. Ljudkortet finns även som ett studiokit med hörlurar och mick på köpet. Googla Scarlett 2i2 Studio Gen2 om du är nyfiken på det. Det blir ju inte den fetaste micken och lurarna, men de duger för att komma igång. Såg nu att du redan har lurar, så det kanske är onödigt med det kittet ändå. Då kan det vara smartare att välja ljudkort och en bättre mick direkt istället. Ett annat alternativ till ljudkort kan kanske vara Steinberg UR22 mkII. Även det finns med ett kit där man får med lurar och mick om det är intressant. 

Men vad är det för instrument du kommer använda och spela in? Hur ser rummet ut som du kommer spela in i? Är det inga akustiska instrument utan bara sång så blir det ju lättare att få till det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade för att jämföra de två ljudkorten som är uppe som förslag i tråden nu. Hittade denna video men hade själv inte alls samma problem när jag hade ett Scarlet 2i2. Använde det till min laptop när jag ville vara mera mobil.

Detta är ju enkanalsvarianterna av de ljudkorten, men det kanske skulle räcka för dig med bar en kanal? Men har du råd så är det bättre med två kanaler in ändå. 



Kör på ett Steinberg UR824 nu som jag är nöjd med. Inget jätte sexigt ljudkort men en trofast arbetshäst. Fråga på forumet om fler här har samma problem som han i videon har.

Länk här: 


 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar, tips och råd!

Jag spelar gitarr och bas själ, men det beror en del på musikstil. Ibland blir det bara vst via midikeyboard.

Jag ska kolla på gratis alternativen både för daw och ljud. Man behöver ju inte slänga ut pengar i sjön om de funkar bra för mig.

Det här med att koppla ljudet förbi sonens gaming headset blir en utmaning. Det var en utmaning nog att få hans headset att funka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med den mjukvara du får med det ljudkortet du köper. Spelar du in akustiskt gitarr så tycker jag två ingångar är att föredra. Detta för att det ofta är bra att ha två mickar att välja medan när man mixar. Eller om du har en inbyggd mick i guran så kan det vara bra att kunna köra en mick och en kabel direkt ifrån guran till ljudkortet. Har du en bra akustisk gitarr så kan det vara värt att lägga lite mer pengar på en bra mick med. 

Elbas och elgitarr är ju lätt att bara köra linein om man så vill. Finns gott om pluggar för att få till ett bra ljud sedan. Men vilka pluggar som är bäst får någon annan hjälpa dig med, då jag är gammedags och kör på hårdvara all the way. Då kanske det skulle räcka med en kanal in bara. Men det kan bli problem om man vill spela in stereospår senare. Men det är ju å andra sidan lätt att omvandla monospår till sterospår i alla hyfsade sequenserprogram. 

Tycker att jag nästan vågar föreslå ett Steinberg ljudkort med tanke på vad jag läser i det du skriver här. Deras drivers och ASIO är rätt så bra på att få förtur om man inte vill koppla ur headset för gameing och så vidare. Kör själv med både Asus och Logitech headset men har inga problem när jag startar mitt Steinberg ljudkort. De är inte de coolaste ljudkorten på marknaden men pålitliga verktyg i studion,  anser jag. En eller två kanaler beroende på om du vill lägga mer pengar på en bättre mick eller så. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Köper man ett steinberg ljudkort så får man förmodligen också med en ganska kompetent daw programvara i  den enklaste varianten av cubase. Väljer man ett annat ljudkort så kanske man får med något annat bra alternativ. Det är värt att betrakta vid val av ljudkort, vilken programvara man får med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det ljudkortet jag skulle föreslå att du köper. Finns även som paket med mick och hörlurar, men jag tror att det är bättre att lägga lite mer pengar på en bättre mick istället. Har dock inte testat micken man får med i paketet, så det är bara en känsla jag har. Men paketet får bra kritik på nätet ändå. Kolla UR22 MKII Recording Pack och se vad du själv tror om det. Här är en av många tester av det: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg brukar ha en bra sommarrea där man kan köpa uppgraderingar till den mjukvaran man får med på köpet av ljudkort också. Men du borde klara dig länge med det du får med ljudkortet från start ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...