Jump to content
Annons

Strul med Focusrite Forte


Lunaspice

Recommended Posts

Jag har ett Focusrite Forte, inköpt hösten 2014. Det har fungerat felfritt fram tills för nåt halvår sen. Det började med att det slog "av och på" i windows, alltså att det tappade kontakten kändes det som. Efter det har det även krånglat med att jag inte känner att jag får ut full effekt av det. Svårt att beskriva men t.ex. när jag kör mjukvaruprogram (Guitar Rig, olika VST-pluggar) och kopplar in gitarren så tappar den gain efter ett par minuter. Låter mindre distat, svårt att få ordentlig volym på clean signal etc. Sedan nån mån tillbaka går det heller inte längre att höja volymen mer än till hälften. Varken på själva ljudkortet eller i mjukvaruprogrammet. 

 

Jag kör windows 10 med ASIO-all drivar. Har testat att köra både certifierade drivrutiner och beta-drivrutiner till ljudkortet utan förändring. Har också ominstallerat windows ett par ggr men samma problem kvarstår. Jag fick meddelande om en firmwareuppdatering i somras (tror jag det var) och jag vet inte om det blivit nåt knas i samband med det. Jag har också testat olika USB-portar men ingen skillnad där heller.

 

Är det någon som har nåt bra förslag på vad jag kan göra eller vad som är fel?

 

Tack!

Redigerat av Lunaspice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På 2019-02-21 på 14:19, Terror säger:

Har du prövat att skicka samma fråga till Focusrite?

Det har jag men fortfarande inte hört nåt ifrån dem.

 

-k9- Det är via USB. Var har du hört strulet med ASIO? Spelar det nån roll att jag kör andra ASIO-drivrutiner eller ska jag kanske använda default-drivarna till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ju köra med de drivrutiner som hör till ditt ljudkort. Då får du ju rätt ASIO med. 

Här är en video som pratar om problemen som Focusrite har. Det är visserligen en annan typ av ljudkort men det är ju samma tillverkare ändå. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, JakobP säger:

Kör du kortet med extern strömförsörjning ? Om du kör enbart bus-powered (dvs. USB) får du inte full volym enl focusrite.

Du ska definitivt köra med focusrites egna drivrutiner !!!

Extern försörjning och den funkar fint. Jag får skum latency i Guitar Rig och Presonus Studio 2 med Focusrite egna drivrutiner.

Jag kör windows 10 så 1.3b funkar bättre än 1.1 (som ger ännu mer problem).

Redigerat av Lunaspice
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Lunaspice säger:

... Jag får skum latency i Guitar Rig och Presonus Studio 2 med Focusrite egna drivrutiner...

Hur låg buffersize kan du köra ? Och vad rapporterar studio one för roundtrip latency ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...