Jump to content
Annons

Nyhet från SSL - Fusion, en ny summer!


Terror

Recommended Posts

Hej folket,

SSL har rätt så nyligen släppt en ny summer vid namn Fusion. Lite info draget från Solid State Logics hemsida:

Citat

 

Fusion is an all-analogue 2U stereo outboard processor created for the modern hybrid studio. Fusion introduces five completely new analogue colouration tools designed to bring the perfect combination of added tonal character, weight and space to your mix bus or stereo stems, with the detail, warmth and finesse that only real analogue circuits can provide.

The SSL sonic legacy is built upon a much-emulated collection of analogue audio processing tools that have featured in generations of studio consoles; pristine mic pre’s, classic Channel EQ & Dynamics, the legendary Stereo Bus Compressor, the Listen Mic Compressor, and the unique SSL summing bus. Fusion takes SSL into a new era with the introduction of a suite of new analogue processing tools that offer exceptional tonal character and versatility. Fusion expands the processing palette for hybrid studio owners and is a superb partner for the SSL Stereo Bus Compressor.

 

Någon som har införskaffat sig en? Det ligger på dryga 22k vilket jag tycker är ett fantastiskt pris för vad man får! Jag funderar på att införskaffa mig en sån här eller en AMS Neve 8816.

 

Tankar?

Ni kan läsa mer här (Delux Music) och här (SSL homepage)

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)
5 timmar sedan, Terror säger:

Hej folket,

SSL har rätt så nyligen släppt en ny summer vid namn Fusion. Lite info draget från Solid State Logics hemsida:

Någon som har införskaffat sig en? Det ligger på dryga 22k vilket jag tycker är ett fantastiskt pris för vad man får! Jag funderar på att införskaffa mig en sån här eller en AMS Neve 8816. 

 

Tankar?

Ni kan läsa mer här (Delux Music) och här (SSL homepage)

Det är väl ändå två ganska olika saker? Det ena är en analog mixer det andra är en studio "dist".

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pme säger:

Det är väl ändå två ganska olika saker? Det ena är en analog mixer det andra är en studio "dist".

Nu förstår jag inte riktigt. 8816 är en 16-kanalig Summer. Det är så den marknadsförs.

Fusion är en "signal processor" för en stereosignal. Men den verkar vara aimad for mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
29 minuter sedan, Terror säger:

Nu förstår jag inte riktigt. 8816 är en 16-kanalig Summer. Det är så den marknadsförs.

Fusion är en "signal processor" för en stereosignal. Men den verkar vara aimad for mastering.

Precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar om summer brukar man tänka på en burk som summerar ett antal ingångar till ett fåtal utgångar. 
Typ som AMS-burken. Vill minnas att SSL haft något liknande också. 

Fusion verkar ha en stereoingång och en stereeoutgång. Ingen summering alltså. 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, joachime säger:

När man pratar om summer brukar man tänka på en burk som summerar ett antal ingångar till ett fåtal utgångar. 
Typ som AMS-burken. Vill minnas att SSL haft något liknande också. 

Fusion verkar ha en stereoingång och en stereeoutgång. Ingen summering alltså. 

Du tänker på SSL Sigma. Jo, förvisso. Men jag har sett flera på nätet kalla den för summer. Har även sätt folk kalla den för en channel strip. Du kan i stort sätt säga "summer" om vad som helst. Om du tar en specific enhet och summerar din mix igenom den, så kan du säga att det är en summer, även om det är en kompressor. Det är som att säga att AMS Neve 8816 inte är en summer, utan en vanlig mixer, för det är ju det den gör. Kalla den vafan du vill om det är så jävla noga. Det är en spännande enhet, oavsett vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusion verkar ball absolut! Analog Summering är väl ändå nästan konsensus att det är waste?

 

Efter jag investerat i alldeles för dyra mickar (haha!!??) så tycker jag ITB duger gott och väl.  Just att fånga källan bra är det viktigaste och då tycker jag man behöver mindre kompression och övrig behandling rent generellt. Jag hade dock inte den känslan förens jag började använda super highend mickar på framförallt sång och trummor. 

 

Min slutsats är att mixa itb går lika och är himla smidigt. Man behöver bara tänka lite annorlunda kontra hybrid mixning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, crillemannen säger:

Fusion verkar ball absolut! Analog Summering är väl ändå nästan konsensus att det är waste?

 

Efter jag investerat i alldeles för dyra mickar (haha!!??) så tycker jag ITB duger gott och väl.  Just att fånga källan bra är det viktigaste och då tycker jag man behöver mindre kompression och övrig behandling rent generellt. Jag hade dock inte den känslan förens jag började använda super highend mickar på framförallt sång och trummor. 

 

Min slutsats är att mixa itb går lika och är himla smidigt. Man behöver bara tänka lite annorlunda kontra hybrid mixning. 

Absolut! jag kör just nu 100% ITB själv. Än så länge. Men jag har inget emot att gå tillbaka till något mer "hands on", speciellt i slutskedet.
Skulle vilja ha något för mixbuss/mastering. Det är därför jag sneglat på både den här och AMS 8816. Även kikat lite på Dangerous Music D-box. Hör mycket gott om dem enheterna. Självklart funkar digital ITB-summering, men det är ju roligt med något hands-on. Sen om det kanske låter bättre än ITB är ju bara grädden på moset. Vanligt folk kommer ju inte veta vad för prylar du använt i dina produktioner iaf. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...