Jump to content
Nyhetsroboten

Måndagstipset - så väljer du rätt DAW

Recommended Posts

Artikeln var fokuserad på betal-alternativ. Jag lägger hellre pengar på bra pluggar.

Tracktion använder jag. Lättanvänt och gratis. Har även testat Cakewalk, som jag tycker var krångligare. Jag vill inte att tekniken ska vara i vägen för skapandet. Men den har inbyggda ljud vilket inte Tracktion har.

17 minuter sedan, Erik dP säger:

Artikeln var fokuserad på betal-alternativ. Jag lägger hellre pengar på bra pluggar.

Tracktion använder jag. Lättanvänt och gratis. Har även testat Cakewalk, som jag tycker var krångligare. Jag vill inte att tekniken ska vara i vägen för skapandet. Men den har inbyggda ljud vilket inte Tracktion har.

Själv använder jag Reaper som är hyfsat billigt, efter många år med Cubase. Tracktion  har jag faktiskt aldrig testat. Vad är fördelarna jämfört med andra program? Är det helt gratis, inga dolda avgifter eller valfria tillägg?

/Jon

Edited by Yllet

Det är helt gratis. Det finns givetvis uppgraderingar och pluggar att köpa, men jag har inte nappat. Det finns även nåt gratis att ladda ner. Jag har egna pluggar.

Det som kanske brukar nämnas är att allt är i samma fönster, förutom projekthantering och grundinställningar.

Tracktion? Borde jag kanske testa. (Jag laddade ner Cakewalk tidigare i vintras, men tog mig aldrig samman att komma in i det.)

Jag kör Superior Drummer 3 - vet du hur det fungerar med Tracktion?

Jag kör både EZdrummer och EZkeys, den senare driver även andra instrumentpluggar. Så Tracktion och Toontrack är kompatibla.

8 minuter sedan, Erik dP säger:

Jag kör både EZdrummer och EZkeys, den senare driver även andra instrumentpluggar. Så Tracktion och Toontrack är kompatibla.

Utmärkt. Ska testa!

Tack för tipset!