Jump to content
Annons

Bygga musikdator


BMR

Recommended Posts

Ska köpa en ny pc burk hemma till mitt cubase 10...vet ni var man kan köpa det..? . Är inte säker på om elgiganten och mediamarkt datorer är optimerade till det jag skall ha det till.... Ska också köpa ett bra usb ljudkort med bara ett par kanaler och monitorer.... Kom med lite input om ni vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
10 minuter sedan, BMR säger:

Ska köpa en ny pc burk hemma till mitt cubase 10...vet ni var man kan köpa det..? . Är inte säker på om elgiganten och mediamarkt datorer är optimerade till det jag skall ha det till.... Ska också köpa ett bra usb ljudkort med bara ett par kanaler och monitorer.... Kom med lite input om ni vill

Jag rekommenderar Inet. Köpte själv en dator därifrån för 4-5 år sedan som jag plockade ihop men lät de sätta ihop. Jag köpte en relativt kraftfull dator då med bl.a. i7-processor och 32 GB internminne. Datorn håller lätt än idag. Mitt råd är att inte snåla på komponenterna vid val av dator..för då slipper du känna att du måste uppgradera om något år igen. Men kolla in Inet som som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, BMR säger:

10 laxar max skall man väll få en bra dator för... Har jag tänkt mig....... 

Det låter som en tight budget, men det är väl inte omöjligt att det ska gå att få ihop en musikdator för de pengarna. Jag har i och för sig inte koll på dagens priser för olika komponenter då jag inte har haft anledning att hålla koll på de sedan jag själv byggde ihop min dator för typ 5 år sedan. 

Jag letade fram kostnaden för min dator som jag hade vid aktuell tidpunkt och den var på 17273 kr. Men räknar jag bort kostnaden för ett separat grafikkort, 16 GB RAM, den helt onödiga Blu-Ray/DVD-brännaren, ett tangentbord samt ett lättare Office Home-paket (med Word, Excel) så hamnar kostnaden istället på 11847 kr. I det priset ingår inte bildskärm, däremot två olika hårddiskar och operativsystem.

Jag hade alltså haft svårt att dra ner på mer komponenter för att hålla mig inom 10 000 kr-gränsen för 5 år sedan, men kanske får man mer för sina pengar idag?!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 000 så får du en bra dator att bygga vidare på. Väljer du moderkort och CPU som hör till den senaste generationen Intel så kan du uppgradera datorn ett tag till. Testade att välja alla komponenter hos en stor internetförsäljare och fick en komplett dator för 11 200 nu. Men då är det en bättre Intel i5 processor  i den, 32 gig ram och två SSDer.  Men utan operativsystem och så måste man skruva ihop datorn själv. Men det skulle dessutom vara lätt att uppgradera datorn lite pö om pö. 

Sen så räknar jag med att jag skulle kunna få ner priset genom att googla runt lite på andra priser från andra försäljare och kolla efter sådant som de säljer som demoexemplar eller sådant de fått i retur med.  Samt att man skulle kunna välja bara en kapsel med 16 gig ram, lite mindre kraftigt nätaggregat, en processor som var lite sämre, bara köra med en SSD till att börja med OSV. 

Kan du bygga en dator själv eller känner någon som kan göra det åt dig så kan du spara mycket pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Kollar på usb ljudkort och monitorer också nu..... Har tänkt att lägga mellan 5 till 10 tusen på det också.... Tycker att Adam och KRK  låter ok.. Rubert Neve gör ett usb ljudkort har jag läst det låter väll bra.. Lagom pris... Neve är kung på mixerbord 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, BMR säger:

Ok. Kollar på usb ljudkort och monitorer också nu..... Har tänkt att lägga mellan 5 till 10 tusen på det också.... Tycker att Adam och KRK  låter ok.. Rubert Neve gör ett usb ljudkort har jag läst det låter väll bra.. Lagom pris... Neve är kung på mixerbord 

Utan att veta exakt vad för karaktär och storlek på studiomonitorerna du är ute efter eller hur många in-/utgångar du behöver på ljudinterfacet så föreslår jag att du tar dig en titt på Audient iD4 och Focal Alpha 65. Detta om det räcker för dig att t.ex. bara kunna spela in gitarr och sång samtidigt. Det är vad ljudkortet Audient iD4 klarar av. Studiomonitorerna lär fungera till det mesta..som exempelvis pop och elektronisk musik. Totalkostnad för ljudinterfacet och monitorerna är ca 7500 kr. Då har du en slant över som du kan lägga på vettiga vibrationsdämpare (och eventuellt kablar om du behöver det) under studiomonitorerna också. Själv valde jag att bara skaffa mig en dubbel uppsättning av dessa https://www.djservice.se/artikel/studio/studiomonitorer/tillbehor/apextone-s107m  för ca 600 kr. Tycker de dubbla padsen fungerar mycket bra. Monitorerna kommer upp ca 11 cm med den här lösningen, vilket blir en perfekt höjd för åtminstone mina öron.

Edit: Här en bild på Audient iD4 samt Focal Alpha 65 på sina dubbla pads!

IMG_20190217_204850187.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag just ett par Yamaha HS8 monitorer som jag är sjukt nöjd med. Rent och neutralt ljud med bra och fyllig bas. Tycker de ger mycket ljud för pengarna. De går att hitta med bra paketlösningar med stativ osv med. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla där först eftersom det är lätt att hitta där. Sedan så kan du kolla runt lite på andra ställen efter bättre priser och så. Jag handlade just själv en massa saker till min studio och det blev en massa olika ställen jag beställde ifrån till slut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Röde. Man får oftast det man betalar för, och ibland lite mer. Bara man vet vilken typ av mick det faktiskt är man vill ha. Oftast så är det bra att börja med en mick som är så rak i ljudet som möjligt. Sen så beror det lite på hur rummet man kommer använda micken i ser ut och låter med. Ibland kan det vara bättre med en billigare mick som inte fångar upp så mycket av rummet istället för en som gör att du spelar in datorns fläktar, steg i huset och så vidare. 

Vad är det du ska spela in först och främst? 

 Är det NT1-A du kollat på? 

Här är ett lite dyrare alternativ som jag känner att du kan betänka med. Har själv ett flertal sE Electronics som inte kostat så mycket men som jag gillar skarpt. https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/sE-Electronics-sE2200a-II-Multi-Monster-Kondensatormikrofon/INX 

 

 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...