Jump to content
Annons

Ramminne?


damien thorne

Recommended Posts

Jag byggde en dator för 1.5 år sen för att ha som hemmastudio. 

Nu har ramminnet (2x8gb) gått sönder.

Butiken har 16gb hemma och får hem 32gb på måndag. 

Min fråga är om jag ska köpa 16gb eller 32gb. Kommer jag att märka nån skillnad? 

Använder detta:

Cakewalk by bandlab

Studio instruments bas (midi) 

Superior drummer 3 (midi) 

Spelar in upp till 8 elgitarrkanaler samt några sångkanaler ibland. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den enda nackdelen med att skaffa 4x8 GB i stället för 2x16 GB skulle väl möjligen vara om du bara har fyra minnesplatser på moderkortet och senare skulle vilja skaffa ännu mer minne när alla platser redan är upptagna. Men min egen erfarenhet är att 32 GB räcker ganska långt så det blir kanske aldrig aktuellt. Och som alltid innan du köper mer minne - kolla först vad datorn klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att RAM-minne är grymt överskattat. Om du redan har öppnat alla applikationer/projekt du behöver - och allt får plats i RAM (samt OS och annat) - kommer mer internminne inte göra någon som helst skillnad.

Jag kör själv Cakewalk by Bandlab, och i mitt senaste EDM-projekt har jag +80 spår med 35 vst-syntar. Cakewalk använder strax under 7GB RAM, och tillsammans med Windows och allt annat använder datorn totalt 10GB RAM. (Commited är 11,3). Jag har 16GB i maskinen och behöver absolut inte mer. 🙂

Så, kör igång alla applikationer du normalt sett har öppna när du jobbar med ett projekt, öppna task manager och se efter hur mycket minne du faktiskt använder. Självklart ska man inte ligga på gränsen, då saker cacheas i minnet, men i mitt fall har jag massvis med GB till övers för minnescachen.

cattis_ram1.png

cattis_ram2.PNG

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 timmar sedan, damien thorne säger:

Blir det nån skillnad om jag köper 4st 8gb eller 2st 16gb?

Det beror på din hårdvara. En del kan köra mer parallellt än andra. Det är bara att titta i manualen.

Dvs det kan gå fortare med 4 i stället för 2. Men kör man med stora minnen så finns det minnes slottar kvar vill bygga ut mer.  Hur mycket minne man behöver är en "hur långt är ett snöre" fråga. Kör man massor med samples baserad musik med 42 parallella kontakt så behöver man mycket minne. Kör man lite gitarrer och sång enbart så värdigt lite.  16 GB är nog ganska "lagom" för budget system idag för en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 🙂

 

Jag köpte 2st 8gb, så kan jag uppgradera om jag känner att jag behöver det sen. Men tyvärr så är det nåt mer fel på datorn. Den startar, men skärmen är svart. Jag har hållt på hela dagen med att testa olika lösningar som jag hittat på internet. Inget fungerar.

Funderar på om moderkortet gått sönder.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, peterT säger:

Några beep codes?

Gjorde du, ändrade eller installerade något när den la av?

Inga beep codes. Den startar tyst precis som den brukar, förutom att skärmen aldrig startar. Det står no signal på skärmen. 

Den kraschade flera gånger de senaste veckorna när jag höll på att spela in eller spela upp med cakewalk by bandlab. Blev blue screen med olika felmeddelanden. 

När skärmen la av så höll jag på att ta ut och sätta tillbaka ramminnena i olika slottar. Först körde jag memtest86 på båda ramminnena samtidigt,då visade den många error. Sen tog jag ut ett och testade ena, då visade den inga fel. Sen tog jag ut det och satta in det andra, då startade inte skärmen. Sen tog jag ut det och satt in det som först fungerade, men nu startade inte skärmen. Testade olika slottar, men fortfarande svart skärm. Köpte två nya av ett annat märke, fortfarande svart skärm. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på, först kan du prova och gå in i bios, och se om det funkar.

Man brukar kunna återställa bios med någon bygel på moderkortet. Har du svart skärm och inte kommer in i bios kan du nog inte göra någon ting, möjligtvis återställa bios som jag beskrev tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju inte säga att RAM-minne är överskattat.. Beror ju helt och hållet på vad du sysslar med. Just nu kör jag stora samplingsbibliotek, orkester plugins och då käkar man lätt upp 20gb. Mixar du bara och kör något enstaka bibliotek så fungerar 16gb alldeles utmärkt. Dock hade jag själv kört på 32gb "bara för att" man vet ju aldrig 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Har testat allt nu, får inget liv i skärmen. Imorgon ska jag fara och köpa ett nytt moderkort.

Angående ramminnena så blir det att börja köra med 2st 8gb. Om jag inte då kan spela in flera gitarrer samt sång på lägsta latencyn, så köper jag 2st ramminnen till.

Men först måste jag få igång fanskapet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du stoppat in skärmsladden i rätt kontakt? Kolla så den sitter på ditt dedikerade grafikkort och inte på det integrerade (om du nu har ett på moderkortet.)

Kan också vara nätagget, dåliga sådana som håller på att ge upp kan ge uppkomst till blåskärmar och alla möjliga konstigheter. Hur gammalt är det och vad är det för märke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra med så mycket RAM man bara kan ha i datorn. Detta då det är vanligt att när man kör t ex Cubase så lägger datorn upp så mycket ljud de kan i ramminnet istället för att streama det ifrån hårddisken direkt. Vilket leder till att datorn måste jobba mindre eftersom mycket utav ljuden redan är uppladdade i ramminnet. Kör man på snabba SSD så spelar det mindre roll, men blir antagligen snällare mot just SSDn i detta fall. 

Det är ju bra att ha snabba ramminnen med, men det kräver oftast att man har ett moderbord och en processor som klarar av snabbare ramminnen med. Ofta så behöver man flera kärnor och trådar i datorn för att den ska kunna hantera allt i högsta hastighet med. Samt att man då behöver en strömförsörjning som är lite kraftigare med. Allt detta gör att priset på datorn sticker iväg ordentligt. Så det är nog snarare en fråga om hur mycket RAM du personligen behöver. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, candybag säger:

Har du stoppat in skärmsladden i rätt kontakt? Kolla så den sitter på ditt dedikerade grafikkort och inte på det integrerade (om du nu har ett på moderkortet.)

Kan också vara nätagget, dåliga sådana som håller på att ge upp kan ge uppkomst till blåskärmar och alla möjliga konstigheter. Hur gammalt är det och vad är det för märke?

Jag byggde den för ca 1.5år sen. Den har fungerat bra tills nu. Jag har testat skärmen i alla olika ställen den går att koppla in i, samt en tv, samt en annan skärm.

Jag har dessa saker :

AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB


Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
(bytte till

Ballistix Sport LT Red 3000MHz 2x8GB för nån dag sen då ramminnet gick sönder)

 


Samsung 850-Series EVO 250GB


Fractal Design Define R5 Svart


WD Blue 1TB 7200rpm 64MB


ASUS DVD±RW DRW-24D5MT Svart Retail


Windows 10 Home Svensk


ASUS PRIME B350-PLUS


Corsair RM750x 750W

 

 

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ha du för moderbord då? 

Låter som att det skulle kunna vara fel på BIOS med. Har du en liten plast plupp (strap)  som du kan flytta på där det står BIOS -reset eller liknande på moderbordet? Man brukar kunna flytta den mellan tre olika piggar så att den sitter på två av dem i taget. Det finns alltså två lägen den kan sitta i. Ibland så finns det en knapp som man trycker på istället. När man flyttar på strapen det och sedan startar om datorn så tömmer man minnet som är inbyggt i moderbordet och datorn kan i vissa fall vakna till liv igen. Lite grovt förenklat förklaring. 

När datorn går igång hör du då alla fläktar starta med? Ser du om CPU fläkten faktiskt snurrar? Eller går alla fläktar snabbt upp i varv för att sedan tystna helt och datorn stängs av? Har du testat så att alla fläktar snurrar lätt? Har du gjort rent fläktarna och dammfilter tillräckligt ofta? Om du har fläktar på ditt grafikkort så kolla att även de snurrar igång. 

Kolla så att fläkten i nätaggregatet är ren och snurrar med. Lyssna om det låter konstigt om det när du försöker starta datorn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja, nu fick jag igång datorn. 😄

Bytte moderkort, så nu är det bara att börja spela in igen. Ska kolla hur mycket ramminne som används när jag kör det mesta jag brukar. Då får jag se om jag behöver köpa mer minne.

Tack så mycket alla för alla tips, råd och hjälp. 🙂

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...