Jump to content
Annons

Sunset In Thailand


slejnard

Recommended Posts

Annons

Lyssnar i Mixcubes och tycker det låter bra, både mix och arr. Riktigt skön refräng (bra jobbat!) men "som vanligt" tycker jag virveln är för torr och plåtig i refrängen ? Tyckte samma sak om en låt som @crillemannen la upp för någon månad sen. Wet snares, i'm addicted i suppose.

Jag lyssnar sällan på texter, men stycket "The sun is so warm and nice" tycker jag kunde knådats till något mer intressant. "Feeling the warmth of the sun..." skulle låta mer sofistikerat t ex.

Småsaker! Bra låt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt slejnard! Mixen är ok för typen av musiken. Men jag håller med om att trummerna låter lite "out of place" så att säga.
Sen är det diverse levels som kunde vara bättre. Tex lite mer solo/lead-gitarr och lite mindre backup vocals. Skulle gärna skära lite mids i basen också för att mjuka ut den, den är lite distraherande för mig. 

Jag skulle gärna ta emot raw tracks och tackla en mix själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Terror! Kul att höra och bra synpunkter. Har slipat lite grann på mixen och nu är den på väg till "stores". Lägger upp länk här sen 🙂

Tack för erbjudandet, kanske till kommande hits? Är i startgroparna för en ny EP och kommer säkert behöva mixtips då också 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, slejnard säger:

Tack Terror! Kul att höra och bra synpunkter. Har slipat lite grann på mixen och nu är den på väg till "stores". Lägger upp länk här sen 🙂

Tack för erbjudandet, kanske till kommande hits? Är i startgroparna för en ny EP och kommer säkert behöva mixtips då också 😉

 

Härligt! Ska bli kul o höra!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli kul att höra den nya mixen sedan. Väntar med kommentarer om mixen tills den ny är uppe. Tycket att det är en helt ok mix just nu dock. edit /En bra mix till och med. 

Gillar det lunkande tempot i låten, men en shaker eller något som drar upp lite i fart här och där skulle vara nice. Eller kanske bara en ride med lite mera ping i under refrängen. Det är ju en snygg ride där nu men undrar om en lite fulare ride med mera ping i skulle passa bättre ändå. 

Och gitarrsolot var ju en tråkig historia i sig för jag kan bara konstatera att du gör det mycket bättre än jag skulle kunna göra. DUMMA DIG...tihi! Du har små engenheter som man skulle kunna uppfatta som "missar" men som ju faktiskt är en snygg frasering där du växlar mellan driv och häng i samma solo. Gillar man inte den typen av gitarrsolon så tycker man nog att det låter svajigt. Men om man, som jag, tycker att det är viktigt med en unik frasering och en solist som inte är metronomskadad så är det en fröjd för örat istället. Försöker komma på någon gitarrist att jämföra det solot med, men går bet.  Så det är ju en ganska så unik solostil även om den är tungt och säkert förankrad i musiken. 

Redigerat av -k9-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Cathrine säger:

Låter bra, skön känsla i låten. ? Jag skulle nog vilja ha den i ett lite snabbare tempo? Kanske +10-20 bpm, så det blir lite mer driv i den, även om det ska vara en långsam låt. Men, skön låt. 🙂

Tack Cathrine! 🙂 Tanken for igenom huvudet att göra den snabbare men jag tror jag var extra ”seg” den dagen och infann mig i ett slow mode 😄 .

Brukar ha olika ”favorittempon” men tänkte lite äljest denna gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, -k9- säger:

Ska bli kul att höra den nya mixen sedan. Väntar med kommentarer om mixen tills den ny är uppe. Tycket att det är en helt ok mix just nu dock. edit /En bra mix till och med. 

Gillar det lunkande tempot i låten, men en shaker eller något som drar upp lite i fart här och där skulle vara nice. Eller kanske bara en ride med lite mera ping i under refrängen. Det är ju en snygg ride där nu men undrar om en lite fulare ride med mera ping i skulle passa bättre ändå. 

Och gitarrsolot var ju en tråkig historia i sig för jag kan bara konstatera att du gör det mycket bättre än jag skulle kunna göra. DUMMA DIG...tihi! Du har små engenheter som man skulle kunna uppfatta som "missar" men som ju faktiskt är en snygg frasering där du växlar mellan driv och häng i samma solo. Gillar man inte den typen av gitarrsolon så tycker man nog att det låter svajigt. Men om man, som jag, tycker att det är viktigt med en unik frasering och en solist som inte är metronomskadad så är det en fröjd för örat istället. Försöker komma på någon gitarrist att jämföra det solot med, men går bet.  Så det är ju en ganska så unik solostil även om den är tungt och säkert förankrad i musiken. 

Tack k9! Nästa mix kommer inte skilja sig så mycket. Lägger upp snart så får du höra 🙂 

Verkligen kul att höra att du gillar gitarrsolot. Tror jag satte solot som är i början och det i mitten i samma tagning. Lät bara ”bandet” rulla... ☺️. Det är ganska improviserat. Försöker hålla mig hyfsat inom ramen men gillar att både klättra utanpå ramarna och slita o dra i tempot. Inte säkert att det skulle låta likadant live om jag nånsin spelar upp det live 🙂. Hittat en bra amp-sim jag trivs med. Spelar in torrt och använder sen waves GTR till alla elgitarrer. De akustiska är lineade direkt i ljudkortet. Brukar dock ha en mick till dom o blanda in. Basen är också waves GTR samt kompressor före i flera steg. Oj vart ett långt inlägg! 😮 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag mixen sitter riktigt bra. Den får hela låten att lyfta. Körerna i refrängen är bättre nu och bidrar till mer energi i just refrängerna. Snyggt med den högsta stämman så långt panorerar åt höger med. (Är den stämman jätte komprimerad eller sjunger du den så där snyggt pressad?) Blir både mer dynamik mellan refräng och vers, samt att man lättare tar till sig av texten i refrängen. Blir en bra balans mellan refräng och vers där verserna är mera avkopplande för örat medans refrengen drar till sig örats fokus på ett dynamiskt sätt. Snygg stereo effekt på sologurkan med.

Kul med en så bred stereobild över lag. Mycket som händer i just stereobredden. Svårt att höra om du gör stereo panoreringar eller om det är stereoeffekter som reverb osv. Men snyggt är det. Förmodligen just för att man inte helt kan höra exakt vad du gjort. Vilket ju tyder på att effekterna är smart använda på ett påtagligt sätt men utan att ta över mixen helt.  Sitter och vrider på huvudet mellan högtalarna så att jag blir yr, bara för att höra exakt vad du gjort. Tror att jag får ta på mig lurar för att undvika skada, haha! 

Bra låt, bra mix! 

Redigerat av -k9-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så kul att höra k9! Tack! Kommer inte ihåg riktigt men stämmorna är rätt komprimerade. Valde också att panorera ut körerna i ett ojämnt spektra för att få det ”tjockt”. Har lagt en stereoenhancer på de ljusa frekvenserna och låtit de låga stanna i mitten. Gitarrsolot är med waves GTR där man kan skicka en signal till två olika ampsims med olika ljud rattade. Lite delay här o var också. Leadsången på refrängen är både dubbad manuellt och med en doubler-effekt på nån röst. Tyckte också att det blev fylligt. 🙂 Hoppas det inte blev för rörigt? 

Här finns samma mix som i Spotify via en autogenererad Youtube-länk om du vill jämföra:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mixmässigt tycker jag det är det bästa du har åstadkommit med dina låtar. Och så skönt slippa höra bara någon tråkig trumloop som varit med de senaste låtarna du lagt upp.  Låtmässigt? Nja tycker du har gjort bättre låtar. Inte dåligt alls men  som sagt var inte den bästa.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-22 på 13:25, Die Hard säger:

Mixmässigt tycker jag det är det bästa du har åstadkommit med dina låtar. Och så skönt slippa höra bara någon tråkig trumloop som varit med de senaste låtarna du lagt upp.  Låtmässigt? Nja tycker du har gjort bättre låtar. Inte dåligt alls men  som sagt var inte den bästa.

Tack die hard! Kul att du gillar mixen. Tycker själv också att det går framåt 🙂 Ja trumlooparna ska jag sluta använda. Hellre be om hjälp från nån om jag inte fixar det själv. Ja smaken är som baken när det gäller låtsmak (autocorrect ville ha låtsaskompis ? ). Såg det som en utmaning att försöka göra en riktigt långsam ballad. Kul att du lyssnade! Tack! 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-22 på 07:56, slejnard säger:

Så kul att höra k9! Tack! Kommer inte ihåg riktigt men stämmorna är rätt komprimerade. Valde också att panorera ut körerna i ett ojämnt spektra för att få det ”tjockt”. Har lagt en stereoenhancer på de ljusa frekvenserna och låtit de låga stanna i mitten. Gitarrsolot är med waves GTR där man kan skicka en signal till två olika ampsims med olika ljud rattade. Lite delay här o var också. Leadsången på refrängen är både dubbad manuellt och med en doubler-effekt på nån röst. Tyckte också att det blev fylligt. 🙂 Hoppas det inte blev för rörigt? 

 

Coola lösningar med en stereoenhancer som jag inte hade någon koll på att man kunde göra ens. Ska lägga det tricket på minnet. Kulle ju aldrig kunna lista ut att det var så du gjort bara genom att lyssna mig till det. Tycker inte mixen låter rörigt. Snarare varmt och fylligt. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att använda en stererobreddare på mastringen är inte helt ovanligt direkt på fler låtar än man säkert kan räkna. Men gäller använda det sparsamt för bästa resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att tråden lever 😄  ( för evigt månne? 😕 ) 

Precis som die hard säger så gäller det att använda med måtta precis som med kaffet. Har försökt börja göra det även med andra plugins såsom kompressor och EQ. Hellre lägga i flera lager. 

Kul att du tycker den låter varm och fyllig k9 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kaffe? Det bör undvikas för det är äckligt och därför gör man sämre musik av det.???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...