Jump to content
Annons

Outboards till ljudkort


hanjimmyduvet

Recommended Posts

Hej!

Hög risk för att jag varkar bortkommen nu. Men va fan det e jag ju. 

Jag har ett gäng Outboards, en 1176a en rörEq och några trevliga preamps. 

Vidare har jag ett ljudkort med 16 i/o. Vilket lämnar en hel del kanaler oanvända då jag max nyttjar 8st  samtidigt.

Nu till frågan. Hur gör jag för att dedikera några av kanalerna åt mina Outboards för att både kunna tracka med dom och använda dom vid mixning i mitt daw?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej !

Jag skulle patcha in de outboards som lämpar sej för send->return permanent på några lediga kanaler eller kanalpar om de är stereo-enheter.

Dvs. en tänkt stereoreverb-burk kopplar du in med två kablar från t.ex ut13-14 till input på reverbet. utgångarna på reverbet kopplar du till in13-14

Ställ in reverbet att köra helt wet om det ligger på en buss som i detta exempel

 Nu kan du sända lagom mycket signal från din DAWs olika tracks till utgång 13-14 och sedan fånga upp resultatet med en returbuss som lyssnar på in13-14

Returbussens regel blir din Reverb-master

Sänd efter regel så Reverbet följer mixnivån,

Preamparna sätter man väl normalt före den normala inputten i mån av behov..

 

Vissa DAW kompenserar för den latency som det blir när du skickar till outboard (även till pluggar) medans andra inte gör det. När det gäller reverb är det dock inte jättenoga...

 

Jag skulle hantera mina outboards som om dessa vore pluggar och vissa passar bra på en buss medans andra bör ligga på den kanalen som du behöver den på.

 

Hoppas det funkar som start på dina funderingar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...