Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhetsroboten

Blogg: 19 saker om musikskapande du borde känna till

Recommended Posts

2402568579.jpg
För några år sedan skrev jag en artikel om saker jag önskade att jag kände till från början av min karriär som musikproducent och inspelningstekniker. Ett inlägg som mynnade ut i en trettonpunkters lista som idag känns relevant att uppdatera. Dels för min egen skull, men förhoppningsvis också för dig som läsare.

Läs hela artikeln här

• Gilla 2

1 timme sedan, slejnard säger:

Intressant. Bra! ?

Tackar! ?

Edited by Yllet
  • Gilla 1

2 timmar sedan, Yllet säger:

Tackar! ?

6 timmar sedan, Nyhetsroboten säger:

2402568579.jpg
För några år sedan skrev jag en artikel om saker jag önskade att jag kände till från början av min karriär som musikproducent och inspelningstekniker. Ett inlägg som mynnade ut i en trettonpunkters lista som idag känns relevant att uppdatera. Dels för min egen skull, men förhoppningsvis också för dig som läsare.

Läs hela artikeln här

Riktigt bra lista. Mitt eget bidrag är;

Undvik i den största mån det går att "mixa" när du trackar. 

Det är alltid intressant och trevligt att få saker och ting uppställda i punktform serverade till sig, tycker jag. Vad gäller denna lista håller jag med om många av dina punkter. Några av punkterna har jag svårt att ha en åsikt om medan det finns några enstaka som jag inte alls håller med om.

Jag är inne precis på samma linje som du vad gäller punkterna som handlar om "less is more"...att inte krångla till det för mycket. Särskilt punkt 5 (att en låt ska kunna framföras på ett instrument) är något jag oftast brukar ha i bakhuvudet när jag skriver låtar.

Eftersom jag inte är speciellt studiotekniskt orienterad så uppskattar jag konkreta tips som det jag får genom punkt 9..hur man kan använda Low cut, High cut och göra en dipp för eventuellt få det att låta bättre.

En punkt som jag inte riktigt håller med om är punkt 10..att man alltid ska eftersträva att skapa något unikt. Jag tycker att jag har hört allt för många som har försökt gå den vägen..och visst låter det kanske unikt..men oftast inte bra. Åtminstone inte i mina öron. Själv föredrar jag ett gott hantverk än att det just måste vara unikt.

Bonustipset om att det inte var bättre förr måste ju bara stämma..i alla fall med tanke på vilka otroliga möjligheter vi som är intresserade av musikskapande och inspelning har idag. Alla har vi idag näst intill outtömliga möjligheter att skapa vad vi vill i musikväg..och detta då till en förhållandevis låg kostnad. Endast vår egen kreativitet samt musikaliska och studiotekniska förmåga sätter begränsningar för vad vi kan göra hemma på kammaren.

YES ! Thank you ! I needed to know that.