Jump to content
Annons

Uppspelning från DAW & Mjukvarosynt samtidigt


RoA

Recommended Posts

Hejsan.

Har uppdaterat mig lite hemma med ett MIDI-keyboard (Native s49) och vill nu använda detta via datorns mjukvarosyntar  samtidigt som jag spelar upp kombinerade midi/audio inspelningar från Cakewalk.
Jag har ett gamalt ljudkort med bara en stereoutgång idag  (Edirol UA-4FX)
Nu kan jag bara använda ASIO-drivrutinen till en av uppspelningarna, de andra valen jag har ger för dålig respons. 

Om jag köper ett nytt ljudkort med flera utgångar kommer jag kunna spela upp flera ljudspår från olika källor i datorn?  dvs. Cakewalk spelar upp audio/midi, och native keyboard usb till dator som kör komplete program med mjukvarosyntar?

ber om ursäkt för den besakrivningen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
9 minuter sedan, Neosus säger:

Mjukvarusyntarna laddar du ju in i cakewalk som vanligt.

Eller missuppfattar jag dig? 

Vänligen, Neosus

 

Hej.

Nja, jag använder Natives egna program och väljer ljud sen kör jag pararellt med Cakewalk, jag spelar till de ljud/midi-filer jag tidigare skapat.

Får försöka skissa ner det och bifoga :-)

det är ju svårt att beskriva 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte Komplete själv så det är möjligt att jag missar något men normalt laddar man in vst syntar som vanligt eller så använder man rewire om programmet i fråga är gjord för det. 2st program kan inte dela på samma ASIO drivrutin. 

edt: Maschine ska man kunna ladda in som vanlig vst i cakewalk eller vilket daw som helst. 

Vänligen, Neosus 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, Neosus säger:

Jag har inte Komplete själv så det är möjligt att jag missar något men normalt laddar man in vst syntar som vanligt eller så använder man rewire om programmet i fråga är gjord för det. 2st program kan inte dela på samma ASIO drivrutin. 

Vänligen, Neusos 

 

52 minuter sedan, Neosus säger:

Jag har inte Komplete själv så det är möjligt att jag missar något men normalt laddar man in vst syntar som vanligt eller så använder man rewire om programmet i fråga är gjord för det. 2st program kan inte dela på samma ASIO drivrutin. 

Vänligen, Neusos 

Jodå, det går säkert att ladda in vst i cakewalk och sen styra via midi-klaviaturen med rätt inställningar.

Men Mjukvaran till Native Komplett är så bra att du lätt väljer ljud (vst) via keyboarden på nolltid, det går nu säkert att skicka samma midi information till cakewalk för att göra motsvarande, och kanske kan jag få det att fungera det innan vi firar nyår 2031

Men tanken här var att behålla det användarvänligt och enkelt, men då förstår jag det rätt att det kvittar hur många utgångar ett ljudkort har då drivrutinen endast hanterar en källa?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...