Jump to content
Annons

[LÖST] Har köpt Studio One 4, men det är fortfarande i demo-läge..?!


Jizzen

Recommended Posts

Jag har ikväll köpt en nedladdningsbar version av Studio One Pro 4, registrerat och laddat ner produkten hos Presonus och sedan också installerat den korrekt i min dator. En genväg skapades på mitt skrivbord, men när jag öppnar programmet så är det fortfarande i demo-läge. Testade att aktivera med licenskod inne i Studio One, men då säger programmet ifrån (med rätta) att jag redan är registrerad och måste använda en annan licenskod. Tar jag en titt i informationen under fliken "About Studio One" så är det ett helt annat licensnummer som står där..förmodligen det som jag använde för att installera demoversionen. Demoversionen avinstallerade jag förövrigt innan jag köpte och laddade ner Studio One 4 igen. Hur sjutton gör jag för att demo-versionen ska övergå till köpeversionen "Professional"??

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, j-vlar vad man ångrar sig att man köpte denna produkt. Nu har jag bara lyckats komma till demo-läget, men redan där verkar ju programmet suga. "Recent files" på välkomstsidan har jag raderat flera gånger trots varnande text om att om jag nu gör det så görs det permanent. Men varje gång jag öppnar programmet på nytt så är de gamla filerna tillbaka på samma ställe där under recent files. Behöver jag säga att jag är irriterad just nu...? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att programmet inte är aktiverat ännu. Om jag fattat det rätt ska det komma ett mejl från Presonus med en aktiveringslänk, men något sådant mejl har jag inte fått sedan jag köpte produkten för mer än två timmar sedan. Märkligt att det ska ta en sådan tid att skicka ett mejl med en aktiveringslänk...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Se till att avinstallera ordentligt. Annars kan sånt här hända. Om du kör pc så är det så helt enkelt att det mesta inte alls är borta när du avinstallerar ett program. Hände mig en gång då något program krånglade och vägrade köra på nya versionen. Hämta hem revo uninstaller och av installera Studio 4 med den om du som sagt var kör med pc . Sen kan du installera på nytt så är demoverisionen borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Provade att avinstallera och sedan installera programmet igen..men demoversionen hänger sig kvar. Men vet du ifall man ska få ett mejl med aktiveringslänk att klicka på?

Tar jag en titt på mitt konto hos Presonus så står det att jag har använt 0/5 aktiveringar. Så produkten är ju inte aktiverad trots att jag har fyllt i uppgifter både här och där på deras sajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att försöka aktivera Studio One offline, vilket innebär att man då erhåller en licensfil som man laddar ner. Detta gjorde jag och försökte sedan använda den i demoversionen av Studio One för att aktivera. Men icke..ogiltig fil. Varsågod Presonus - ni får mina 2550 kr för ingenting..men det är också allt ni kommer få av mig för all framtid. Nu återvänder jag till Cakewalk.... ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma visa nu med att försöka få igång Melodyne så att det går att använda i Studio One. Begriper inte varför det ska vara så in i helskotta krångligt att aktivera ett litet j-kla program?! Varför räcker det inte med att man får sig en länk skickad som man klickar på för att visa att jag är jag..och sedan att det bara hade varit att ladda ner programmet och installera?! Nu ska man själv behöva leta upp filer i datorn, kopiera koder, gå tillbaka till Presonus hemsida för att klistra in koden, aktivera genom att klicka på en knapp, ladda ner etc etc. Jag har hämtat hem många program tidigare, men aldrig har det varit så här krångligt faktiskt.  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart 6 timmars försök att komma igång med Studio One. Det programmet är förvisso redo nu att köras, men trots att jag både har registrerat och aktiverat Melodyne hos Celemony så är det helt omöjligt att använda Melodyne inne i Studio One Pro. Får istället bara ett felmeddelande om att Melodyne inte är kompatibelt med Studio One och att jag ska se mig om efter uppdateringar. Herregud alltså.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, men jag tror det är lite skit bakom spakarna här. Jag gick från Studio One 3 till 4 för dryga 2 månader sen, och jag installerade allt och var up and running under 1 timme. Inga problem alls. Så du måste göra något tokigt. Presonus ger tydliga instruktioner hur man ska installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, Terror säger:

Förlåt, men jag tror det är lite skit bakom spakarna här. Jag gick från Studio One 3 till 4 för dryga 2 månader sen, och jag installerade allt och var up and running under 1 timme. Inga problem alls. Så du måste göra något tokigt. Presonus ger tydliga instruktioner hur man ska installera.

Det är säkert lite skit bakom spakarna, men jag anser fortfarande att det är fruktansvärt komplicerat att installera och aktivera den här typen av programvara. Det borde kunna vara mycket smidigare än att man först köper t.ex. Melodyne hos en återförsäljare, återförsäljaren skickar en länk som går till Presonus där man ska ladda ner själva programmet. Det gör man efter att man har laddat ner Studio One. Givetvis måste man ange lite koder innan man kan kan ladda ner det. Melodyne laddas ner och installeras. Sedan måste man öppna upp Studio One och leta rätt på licenskoden för Melodyne, besöka Celemonys hemsida, skapa användarkonto där, logga in, uppge koder, registrera, gå in igen på Celemonys sida för att aktivera etc etc. Nu tog jag kanske inte allt i rätt ordning och fick väl inte med alla steg heller, men typ så för att kunna använda programvaran. Alltså..det är ju inte klokt. Lägg därtill att stegen inte alltid ser ut som t.ex. Celemony ger instruktioner om. Aktiveringsknappen för Melodyne hittade jag inte direkt på det stället som de uppgav exempelvis.

Jag begriper heller inte varför jag inte kan använda Melodyne i Studio One trots att jag har installerat, registrerat och aktiverat produkten (det ser jag både på Celemonys hemsida och i Studio One Pro att det är gjort). När jag startar upp Studio One står det t.o.m. "Starting Melodyne integration". Har jag missat något ytterligare man måste göra för att komma igång? Kanske behöver jag besöka månen för att där fysiskt hämta hem någon liten kod för att kunna använda Melodyne i Studio One? Det skulle nästan inte förvåna mig faktiskt... 😉 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, Jizzen säger:

Det är säkert lite skit bakom spakarna, men jag anser fortfarande att det är fruktansvärt komplicerat att installera och aktivera den här typen av programvara. Det borde kunna vara mycket smidigare än att man först köper t.ex. Melodyne hos en återförsäljare, återförsäljaren skickar en länk som går till Presonus där man ska ladda ner själva programmet. Det gör man efter att man har laddat ner Studio One. Givetvis måste man ange lite koder innan man kan kan ladda ner det. Melodyne laddas ner och installeras. Sedan måste man öppna upp Studio One och leta rätt på licenskoden för Melodyne, besöka Celemonys hemsida, skapa användarkonto där, logga in, uppge koder, registrera, gå in igen på Celemonys sida för att aktivera etc etc. Nu tog jag kanske inte allt i rätt ordning och fick väl inte med alla steg heller, men typ så för att kunna använda programvaran. Alltså..det är ju inte klokt. Lägg därtill att stegen inte alltid ser ut som t.ex. Celemony ger instruktioner om. Aktiveringsknappen för Melodyne på denna datorn hittade jag inte alls på det stället som de uppgav exempelvis.

Jag begriper heller inte varför jag inte kan använda Melodyne i Studio One trots att jag har installerat, registrerat och aktiverat produkten (det ser jag både på Celemonys hemsida och i Studio One Pro). Har jag missat något ytterligare man måste göra för att komma igång? Kanske behöver jag besöka månen för att där fysiskt hämta hem någon liten kod för att kunna använda Melodyne i Studio One? Det skulle nästan inte förvåna mig faktiskt... 😉 

Fan du kan inte vara populär på middag så myket som du klagar haha. Hur skulle du göra då? Jag tycker att tillverkarna har löst det galant. Det ska ju gå att byta dator och ta med sig licenser, och det ska ju inte gå att piratkopiera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, Terror säger:

Fan du kan inte vara populär på middag så myket som du klagar haha. Hur skulle du göra då? Jag tycker att tillverkarna har löst det galant. Det ska ju gå att byta dator och ta med sig licenser, och det ska ju inte gå att piratkopiera. 

Du får gärna svara på varför inte Melodyne går att använda i Studio One trots att allt är installerat, registrerat och aktiverat..samt att jag ser att Studio One uppger "Starting Melodyne Integration" under uppstartsprocessen? Tänkte att du som vet och tycker det är så enkelt får gärna hjälpa mig med det....?! 😛

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, Jizzen säger:

Du får gärna svara på varför inte Melodyne går att använda i Studio One trots att allt är installerat, registrerat och aktiverat..samt att jag ser att Studio One uppger "Starting Melodyne Integration" under uppstartsprocessen? Tänkte att du som vet och tycker det är så enkelt får gärna hjälpa mig med det....?! 😛

Jag kan lika gärna vända på frågan. mitt Melodyne är installerat, registrerat och aktiverat, så varför funkar mitt? OM du nu har gjort allting 100% rätt så ska det fungera. Eftersom det inte gör det så har du inte gjort allt rätt, eller i rätt ordning eller what ever. Om jag hade varit du så hade jag avinstallerat, för att sedan göra om.

 

Vad är det som händer när du högerklickar på ett klipp du vill redigera och väljer "Edit in Melodyne"?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju förslag på antal lösningar, men det visar ju rätt tydligt på att det inte handlar om "skit bakom spakarna", utan om en produkt som inte riktigt fungerar som den ska. Presonus skriver ju på något ställe att de hoppas problemet ska lösa sig med nästa uppdatering. Att man som kund ska behöva göra diverse "workarounds" för att få ett program att fungera är helt befängt faktiskt!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett förslag på en "workaround". Jag anser ju att det här är inget enkelt och smidigt sätt att installera en programvara på. Å det är ju bara EN del av processen........

Nu måste jag fråga..är det någon som vill gå ut och käka middag med mig?? 😄

Förslag till åtgärd.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det kan vara så att när jag ska till att redigera med Melodyne att det är en 32-bitars version som Studio One försöker öppna? Jag ser nämligen nu att jag har både en 32-bitars version och en 64-bitars version bland apparna i Windows. Får undersöka det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att avinstallera Melodyne och sedan installera programmet igen. Under installationens gång fick jag frågan om vilka bit-versioner jag ville installera och klickade då bort 32-bitars versionen så att den inte installerades. Trodde nog faktiskt att det skulle fungera efter det, men meddelandet om att att Melodyne inte är kompatibelt med Studio One dyker fortfarande upp när jag försöker editera med Melodyne. Det är sådant här onödigt teknikstrul som gör att jag kan tröttna på denna annars så roliga hobby. Det tar helt enkelt för mycket tid och energi från det man borde ägna sig åt - musikskapandet! 

 

EDIT: HAHAHA..jag valde att inte installera 32-bitarsversionen men nog f-n ligger den versionen bland mina appar i alla fall nu när jag tar en titt där. Drar ett täcke över mig nu tror jag...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

En trevlig sak i alla fall...Melodyne Essential öppnas upp fint i Cakewalk by Bandlab.! Cakewalk är grejer det... 👍 🙂 Å glädjande nog upptäckte jag också att jag nog klarar mig med Essential-versionen. När jag jämförde de olika versionerna med varandra på Celemonys hemsida så fattades några verktyg (t.ex. pitch tool) som kändes som nödvändiga, så jag tänkte att man nog var tvungen att uppgradera till Assistant-versionen framöver för att kunna t.ex. finjustera toner. Men även med Essential-versionen går det ju att finjustera toner med "Main tool" så länge man bara håller inne ALT-knappen på tangentbordet.

Det blir alltså till att använda Cakewalk och Melodyne Essential tillsvidare, så får Studio One Pro 4 lämnas därhän så länge. Åt sitt öde kan man nog säga...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jizzen säger:

Det finns ju förslag på antal lösningar, men det visar ju rätt tydligt på att det inte handlar om "skit bakom spakarna", utan om en produkt som inte riktigt fungerar som den ska. 

 

 

1 timme sedan, Jizzen säger:

Jag undrar om det kan vara så att när jag ska till att redigera med Melodyne att det är en 32-bitars version som Studio One försöker öppna? Jag ser nämligen nu att jag har både en 32-bitars version och en 64-bitars version bland apparna i Windows. Får undersöka det...

Är nog lite skit bakom spakarna iallafall 😉 Annars hade ju ALLA haft samma problem som du när dem försökte installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...