Jump to content
Annons

Är det här dåligt inspelade DI's? [Problem med reamping med Kemper]


Terror

Recommended Posts

Hej folket, 

Long time no see. Hoppas ni alla har det bra.

Jag håller på att mixa ett band från staterna just nu. Dem har skickat med DI's till gitarrerna, som jag har lite problem med. Jag försöker reampa med min Kemper, men oavsett vilken profil jag väljer så låter det väldigt vasst, "sharp", taggit och "ear piercing". Det låter fel helt enkelt. Spelar jag igenom profilerna med min egna gitarr som vanligt så låter det galant. Har försökt mecka runt med input-inställiningarna i Kempern också, men det tyckts inte lösa problemet.

Så jag tänkte, eller rättare sagt hoppas, på att DI-spåren jag fått från bandet är dåligt inspelade, och att det inte är jag som gör något tokigt.

Här är en snutt från ett utav spåren: https://www.dropbox.com/s/msmcmusyfgdbwpm/47vki-kbf6g.wav?dl=0

Det vore kalas om någon kunde dubbelkolla och se om ni anser att det är några problem med det där DI-spåret, eller om felet måste vara med mig och inställningar. Men jag tycker det är lite konstigt då det låter problemfritt när jag spelar det med min gitarr. Jag har gjort det klassiska, sett till att input ej klipps i Kempern mm, så jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jäpp du har rätt. Det är DI som är problemet. Hör att det klipper flera gånger. Antar att de har kört direkt in i något ljudkort och haft för hög input volym? Oavsett så så är det problem med DI. Ska väl gå och fixa med t ex Izotope RX.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://dl.dropbox.com/s/s5pincnzl57fx8u/DI%20vs%20DI.mp3?dl=0

Ett snabbt test. Första är kundens DI reampad igenom en Kemper. Andra är jag och min gitarr, spelar exakt samma sak och reampar igenom samma profil med samma settings. Samma nivå på DIs också. Så tydlingen är det inte jag som är tokig. Något är mongo med hans DI. Vad ska man be dem göra? Annan gitarr, använda en DI-box eller vad?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, Terror säger:

Hej Die Hard, det va fan inte igår. Hoppas det är bra med dig!

Ja du tycker också det? Jag hör också att det klipper här och där. Aldrig använt Izotope RX, får kolla in det. Eller så får jag be bandet spela in på nytt, eller göra det själv.

Nä det var verkligen inte igår. Jodå bara bra här. Nä det där lät som väntat skit med hans DI. Duger inte använda. Du får väl helt enkelt bara vara ärlig och säga som det är att eftersom det klipper så är det inget som går att rädda. Det är väl allt för många som fortfarande tror på fix it in the mix. Att skit in=skit ut är det sanna lär han behöva lära sig nog. Fråga vad som användes och att får spela om helt enkelt och måste hålla koll på att det inte slår över till rött. Vet att det var någon version av Focusrites billigare ljudkort som hade uppenbara problem även om man nästan höll input på noll så klippte det. Men oavsett så är det väl något gitarristen själv måste lösa eller hur?

 

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, Die Hard säger:

Nä det var verkligen inte igår. Jodå bara bra här. Nä det där lät som väntat skit med hans DI. Duger inte använda. Du får väl helt enkelt bara vara ärlig och säga som det är att eftersom det klipper så är det inget som går att rädda. Det är väl allt för många som fortfarande tror på fix it in the mix. Att skit in=skit ut är det sanna lär han behöva lära sig nog. Fråga vad som användes och att får spela om helt enkelt och måste hålla koll på att det inte slår över till rött. Vet att det var någon version av Focusrites billigare ljudkort som hade uppenbara problem även om man nästan höll input på noll så klippte det. Men oavsett så är det väl något gitarristen själv måste lösa eller hur?

 

Ja visade det där för honom och han hörde också skillnaden..

"Well, I don't have a DI-box. It must have clipped which I can explain. It wasn't the cheapest but not the best interface. So I dont get it. I hear it, yes. Sorry. I could have also been the pickup that it just has something defective - I don't know. I checked peak and it was fine. Next time definitely different interface throughout. Maybe I bounced them off wrong. But that doesn't make any sense either"

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...