Jump to content
Annons

Cakewalk till Studio One...?


Jizzen

Recommended Posts

Knepigt i vilken specifik avdelning man ska lägga denna typen av tråd (i Sonar eller i Studio One) då risken är att svaren blir väldigt färgade av det ena eller andra "lägret". Därför lägger jag den här tråden i den allmänna avdelningen, men riktar mig främst till er som har gått från Cakewalk till Studio One eller som har funderat på det men istället ändå valt att hålla kvar vid Cakewalk.

Min DAW-historia började med Cubase Score 2.0 i mitten av 1990-talet och fortsatte sedan med det enklare Cubasis (har jag för mig) som jag senare bytte ut mot Cubase SE någon gång kring 2003 eller så. Med det DAW:et harvade jag runt lite i omgångar tills jag köpte mig en ny modern PC med i7-processor och 32 GB RAM i oktober 2014. I samband med datorbytet antar jag att jag inte längre kunde använda det gamla Cubase SE för det var i den vevan som jag började mitt sökande efter ett nytt DAW. 

Cubase var jag lite trött på och letade därför efter något annat program. Testade en del olika gratis DAWs, men fastnade inte för något vid den aktuella tidpunkten. Däremot gillade jag Studio One som då var ganska nytt när jag provade det under ett par omgångar (30 dagars-trial). Jag hade sedan något års uppehåll från musikskapandet och när jag åter tog upp intresset i slutet av förra året testade jag åter igen trial-versionen av Studio One Pro. Men med tanke på erfarenheten att mitt intresse för musikskapande har gått kraftigt upp och ner så ville jag inte slänga ut typ 4000 kr på en mjukvara som jag kanske skulle sluta använda veckan efter. Särskilt inte med tanke på att jag kände att jag saknade en del annat till studion också för att kunna utnyttja programvaran på bästa sätt. Det var då jag fick upp ögonen för Cakewalk by Bandlab som var helt gratis. DAW:et kändes lite plottrigt vid första anblicken, men kom ändå ganska snabbt att gilla det och kan nu i alla fall de mest basala funktionera i programmet. Den senaste tiden har jag investerat i ett par nya monitorer (Focal Alpha 65), ett nytt modernt ljudinterface (Audient i4), ett par nya slutna hörlurar (Beyerdynamic DT-770) och en del plugins som t.ex. EzDrummer 2, EzKeys och EzMix. 

Jag trivs som sagt bra med Cakewalk by Bandlab och tycker det är ett snyggt och inspirerande program att jobba i. MEN..några saker får mig ändå att fundera på om jag inte ska se till att gå över till annat DAW (Studio One Pro 4 tänker jag mig främst). Främsta skälen är:

- Jag har upptäckt Melodyne..särskilt Assistant-versionen är något jag absolut måste införskaffa mig. Melodyne verkar vara bättre integrerat i Studio One Pro än i Cakewalk by Bandlab.

- Jag är ännu inte så jätteinkörd på Cakewalk, så mentalt skulle det kännas lättare att göra övergången nu än när man grävt ner sig djupare bland programmets funktioner.

- Cakewalk är endast för PC medan Studio One även fungerar på MAC. Inte för att jag har några som helst planer på att byta från PC till MAC idag, men man vet ju inte vilka idéer man får i framtiden... ?

- Cakewalk är gratis idag, men kan komma att kosta pengar i framtiden. Det är inget som bekymrar mig, men värre är att det känns som att Cakewalk by Bandlab mycket väl plötsligt kan upphöra att utvecklas eller supportas. Den "oron" tror jag inte man behöver ha med Studio One Pro.

- Tutorials och liknande borde vara lättare att hitta för Studio One än för Cakewalk..och med tiden blir nog också skillnaden i mängd tydligare.

 

Förutom Studio One Pro har jag tagit mig en titt på andra alternativa DAW:s också; Bitwig, FL Studio, Reaper, Mixcraft, Tracktion, Mixbus, Samplitude, Cubase Pro och ProTools. Det jag kom fram till är att jag vill ha ett traditionellt upplägg i DAW:et jag använder..så vissa alternativ försvann av den orsaken. Andra alternativ försvann för att det antingen inte fanns någon Trial-version av prova (Samplitude) eller att jag av någon anledning hade stora problem att installera testversionen (Cubase var krångligast av de krångligaste att installera..så jag gav upp!!!).

ProTools känns inte alls som ett smart val för en "hemmapulare", tycker jag. En hel del talar dock varmt om Reaper. Det känns som ett rent och snyggt DAW, men det känns som att man inte får så mycket ut av att gå från Cakewalk till Reaper om jag ska vara ärlig..särskilt inte när det verkar som att Melodyne inte lirar smärtfritt med programmet många gånger. Så..nu väljer jag egentligen mellan att hålla fast vid Cakewalk by Bandlab eller att "framtidssäkra" mig genom att byta till Studio One Pro. Vad säger ni om det hela om ni nu har orkat läsa igenom hela min livshistoria ovan...?! 🙂

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Körde många år med Cubase, testade FL studio, Cakewalk, Ableton, ProTools, och Logic i Mac, men kände mig aldrig bekväm med dom tills testversionen av Studio One kom ut. WOW!!!!

Idag kan jag inte tänka mig någon annan DAW.

Rekommenderas varmt, smidigt, lättjobbat, och snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Roffe5716 säger:

Rekommenderas varmt, smidigt, lättjobbat, och snyggt.

OK, tack för input Roffe!  Det lutar åt att det blir till att införskaffa Studio One Pro inom de närmaste dagarna här. Inte minst med tanke på att jag har sett att det är kampanj på programmet just nu (fram till den 14/2 har jag för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Studio One är fantastiskt att jobba i, men det beror delvis på att det är den DAW jag har använt allra mest. Har även FL Studio och körde tidigare Reason, samt att jag har "lekt runt" i Cakewalk by Bandlab och Reaper. Det känns alltid frustrerande att jobba i en annan DAW, när man hela tiden måste kolla upp hur man gör vissa saker, vad olika knappar i verktygsfältet gör, vilka kortkommandon som gäller o.s.v. Det är inte för att Studio One är lättare att använda, utan mest för jag är van vid det och har lärt mig sådant utantill.

Trivs du med Cakewalk ser jag egentligen ingen anledning att byta just nu. Det blir definitivt en inlärningsperiod då allt går långsammare och inget blir gjort. Att det skulle kunna sluta utvecklas i framtiden känns lite som något man får ta när/om det väl händer. PreSonus skulle ju lika gärna kunna lägga ner Studio One, även om det känns avlägset just nu. Om du vill prova Studio One, tänk också på att det finns en demoversion, samt Studio One Prime, en gratis, kraftigt begränsad version.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, Advan säger:

Jag tycker Studio One är fantastiskt att jobba i, men det beror delvis på att det är den DAW jag har använt allra mest. Har även FL Studio och körde tidigare Reason, samt att jag har "lekt runt" i Cakewalk by Bandlab och Reaper. Det känns alltid frustrerande att jobba i en annan DAW, när man hela tiden måste kolla upp hur man gör vissa saker, vad olika knappar i verktygsfältet gör, vilka kortkommandon som gäller o.s.v. Det är inte för att Studio One är lättare att använda, utan mest för jag är van vid det och har lärt mig sådant utantill.

Trivs du med Cakewalk ser jag egentligen ingen anledning att byta just nu. Det blir definitivt en inlärningsperiod då allt går långsammare och inget blir gjort. Att det skulle kunna sluta utvecklas i framtiden känns lite som något man får ta när/om det väl händer. PreSonus skulle ju lika gärna kunna lägga ner Studio One, även om det känns avlägset just nu. Om du vill prova Studio One, tänk också på att det finns en demoversion, samt Studio One Prime, en gratis, kraftigt begränsad version.

Tack för inlägget, men det känns lite som att du inte läste mitt ursprungsinlägg så noga... ?

Jag är alltså bekant med Studio One Pro sedan tidigare då jag har använt trial-versionerna några gånger förut. Det kommer absolut att finnas en inlärningskurva, men eftersom jag mer eller mindre bara har skrapat på ytan i Cakewalk by Bandlab också så har jag en inlärningskurva där också att ta mig förbi för att lära mig det mer på djupet. Så ska jag byta känns det alltså mer lägligt att göra det redan nu än att först gräva djupare i Cakewalk och därefter om något eller några år byta till annat DAW. 

En sak till som låter intressant med Studio One Pro är det här med chord tracks. Det saknas i Cakewalk, men kommer kanske implementeras där också så småningom i och för sig. Det är dock bra pris på Studio One Pro just nu..2550 kr (ordinarie pris är 3995 kr). Då får man ju Melodyne Essential med i programmet också. Förvisso blir det nog till att uppdatera till Assistant-versionen senare, men ändå! ?

Men visst..kanske är det klokare att hålla sig till ett DAW som verkligen känns helt rätt och som man blir inspirerad av att arbeta i än att byta till ett som man visserligen gillar men kanske inte blir lika inspirerad av. Det kanske är klokare än att jaga funktioner som man inte visste att man saknade. Melodyne fungerar ju rätt okej även i Cakewalk, även om det inte är lika smidigt som i Studio One Pro. Och som sagt...chord tracks implementeras kanske i Cakewalk inom en inte alltför avlägsen framtid om man har tur. Får fundera ett tag till på hur jag gör helt enkelt...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Chord tracks och Melodyne är inget jag använder jättemycket, men det är helt klart ett plus med Studio One. Har testat det lite, och det fungerar väldigt bra att bara byta ackord i någon loop, samt är snyggt när Melodyne laddas direkt inne i Studio One-fönstret så man kan editera pitch eller bara se vilka noter en viss slinga använder.

Citat

Så ska jag byta känns det alltså mer lägligt att göra det redan nu än att först gräva djupare i Cakewalk och därefter om något eller några år byta till annat DAW. 

Absolut! Tänkte mest att om du redan trivs med Cakewalk så betyder det att du hunnit sätta dig in i det ganska bra ändå, eftersom det krävs viss kunskap på djupet innan man känner av vad man trivs med och inte (åtminstone för mig).

Studio One har ju en del smarta trix och genvägar som det tog mig många månader att fullt greppa (skaffade 4:an när den kom ut förra våren). I början var det mycket letande i menyer och toolbars, felklick o.s.v. så man kände att det kanske vore bättre att byta till en annan DAW igen. Men jag tror som sagt lösningen är att hålla ut, snarare än att alltid leta efter något bättre. Därmed inte sagt att det är en dålig idé att byta till SO (speciellt när det är rea), och sedan fokusera på enbart detta program.

Redigerat av Advan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar nog åt att jag faktiskt passar på att skaffa Studio One Pro nu medan det är kampanj på programmet. Att få Melodyne integrerat i sitt DAW känns lockande och det här med chord tracks verkar vara en funktion som jag tror jag kan ha ganska stor nytta av i själva låtskrivandet.

Inte bara att man kan ändra vilka ackord som ska följa efter varandra, utan även att det är möjligt att korrigera felspelade toner så att de passar i tonarten man kör i. Jag tänker mig alltså att man med chord tracks även kan fokusera mer på att få rytmen och känslan rätt när man t.ex. lägger till en bas eller annat instrument i arrangemanget än att till hundra procent behöva se till att varje ton blir precis rätt. Felspelade toner kan man ju rätta till med "Follow chords" så att de läggs i rätt/aktuell tonart. Inbillar mig att det kan bli intressanta utfall/resultat av det. Kanske inte nödvändigtvis bra, men intressanta som sagt... ?

Eftersom mitt grejande i hemmastudion är på ren och skär hobbynivå så finns det både tid och utrymme för att i lugn och ro parallellanvända både Studio One Pro och Cakewalk under flera månader om jag vill. Då hinner man nog riktigt känna efter vilket DAW man vill fortsätta med i framtiden. Så även om jag passar på att införskaffa S1 Pro nu när det är kampanj så behöver det inte innebära att det är det programmet som kommer att gälla framöver. 

Men en liten fråga som slog mig i detta nu. Om jag skaffar Studio One Pro där Melodyne Essential ingår.....är det då möjligt att använda det "Melodynet" även i Cakewalk? Antagligen inte tänker jag, men man vet ju aldrig...?!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med andra om Studio One. Började i Cubase, gick till Logic när jag köpte Mac, prövade Pro Tools ett tag och sedan Studio one när det kom. Vilken jävla skillnad. Finns inget du kan göra i andra DAWs som du inte kan göra i Studio One, men Studio One har massa smart funktioner du inte hittar i de andra klassiska DAWs. Tex scratch pad, Chord track, drag n drop plugins mm.

Jag är nu på Studio One 4 (proffessional), och kan inte tänka mig att gå till ett annat daw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat det här med chord tracks i Studio One Pro lite nu och inser att det blir något mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig. Detta för att jag är van att i DAW:et transponera alla mina låtar som inte går i C-dur eller A-moll. Eftersom jag egentligen bara har ackord från dessa två tonarter inpräntade i min kroppsmotorik blir det lite rörigt i huvudet på mig nu om jag säger så. Normalt sätt tar jag kanske ett C-ackord på min keyboard och det blir också ett C-ackord i pianorullen även om jag har transponerat med +3 steg i mitt DAW. Använder jag chord tracks så ändras tonernas position i pianorullen, vilket blir ytterligare höjning av tonart och därmed inte riktigt som tänkt. 

Antingen får undertecknad nu försöka strunta i att transponera i DAW:et och faktiskt ge sig i kasst med att lära sig att ta ackord även från andra tonarter (själva skalorna kan jag dock redan spela fram och tillbaka) eller så får jag transponera som vanligt men då ha funktionen "Follow chords" inställd på "Off". I det sistnämnda fallet har jag då tyvärr ingen större nytta av chord tracks mer än att C-dur eller A-moll tonartens ackord snyggt kommer synas i chord track-fönstret och ge mig vägledning hur ackorföljderna går. Men den informationen skulle man ju lika gärna kunna namnge klippen med..även om det blir tydligare och snyggare om det står i chord track-fönstret. Rent generellt känns det ju dock fel att spela och redigera samt se ackordens namn i chord track-fönstret i en tonart medan man faktiskt hör musiken strömma ut från monitorerna i en helt annan tonart... 🤪

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Jizzen säger:

Jag har provat det här med chord tracks i Studio One Pro lite nu och inser att det blir något mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig. Detta för att jag är van att i DAW:et transponera alla mina låtar som inte går i C-dur eller A-moll. Eftersom jag egentligen bara har ackord från dessa två tonarter inpräntade i min kroppsmotorik blir det lite rörigt i huvudet på mig nu om jag säger så. Normalt sätt tar jag kanske ett C-ackord på min keyboard och det blir också ett C-ackord i pianorullen även om jag har transponerat med +3 steg i mitt DAW. Använder jag chord tracks så ändras tonernas position i pianorullen, vilket blir ytterligare höjning av tonart och därmed inte riktigt som tänkt. 

Antingen får undertecknad nu försöka strunta i att transponera i DAW:et och faktiskt ge sig i kasst med att lära sig att ta ackord även från andra tonarter (själva skalorna kan jag dock redan spela fram och tillbaka) eller så får jag transponera som vanligt men då ha funktionen "Follow chords" inställd på "Off". I det sistnämnda fallet har jag då tyvärr ingen större nytta av chord tracks mer än att C-dur eller A-moll tonartens ackord snyggt kommer synas i chord track-fönstret och ge mig vägledning hur ackorföljderna går. Men den informationen skulle man ju lika gärna kunna namnge klippen med..även om det blir tydligare och snyggare om det står i chord track-fönstret. Rent generellt känns det ju dock fel att spela och redigera samt se ackordens namn i chord track-fönstret i en tonart medan man faktiskt hör musiken strömma ut från monitorerna i en helt annan tonart... 🤪

 

 

Jeez, vilken jätteförklaring.. skippa Chord Track bara omd et är så jobbigt? du behöver inte klargöra dig för mig haha. Vet bara att jag och många andra låtskrivare och producenter finner det väldigt hjälpsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, Terror säger:

Jeez, vilken jätteförklaring.. skippa Chord Track bara omd et är så jobbigt? du behöver inte klargöra dig för mig haha. Vet bara att jag och många andra låtskrivare och producenter finner det väldigt hjälpsamt.

Jag har inte klargjort någonting för dig eftersom jag inte citerade dig i mitt inlägg... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, Roffe5716 säger:

varför inte bara transponera hela rasket, utan att använda chordtrack, enklaste vägen

Absolut är det så, men en sak som jag har saknat när jag grejar med låtskriveri i ett DAW är just att kunna se ackordföljderna längst upp i arrangement-fönstret. Så jag skulle kunna köra på och transponera allt som jag brukar göra, men använda chord tracks enbart till att se mina ackordföljder som spelas i C-dur eller A-moll. Givetvis med "Follow chords" i läget "off" då. Det skulle fungera alldeles utmärkt. Synd bara att inte utnyttja funktionen chord tracks till fullo när den finns där!

EDIT: Såg nyss att man i pianofönstret kan få fram markeringar för tonarten man använder samt också ser vad ackorden som man tar heter. Ser till och med nu att det bara är när man tar korrekta ackord inom tonarten som alla tangenter man trycker ner färgas blå. Det underlättar en del faktiskt. Det blir till att lära sig klinka på de svarta tangenterna framöver tror jag bestämt. Det kräver en del energi och tid att lära sig det, men å andra sidan behöver man sedan inte hålla två helt olika skalor i huvudet (C-dur/A-moll samt den man har transponerat till) samtidigt när man jobbar med en låt....

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Såå..nu har jag köpt Studio One Pro 4. Jag har också registrerat produkten hos Presonus samt laddat ner och installerat den i min dator. Men när jag startar upp Studio One så står den i demoläge...inte i Pro-läge? Hur kommer det sig?

Tänkte att man kanske behövde aktivera med licenskod inne i programmet också, så det testade jag med..men då sa programmet bara ifrån att jag redan var registrerad och att jag skulle använda en ny kod. Hmm..hur talar jag om för Studio One att det faktiskt är i läget "Professional" jag vill använda det och inte i demoläge???

Jag ser nu i programmet att licensnumret inte är det som gäller för Pro-versionen, utan förmodligen det som användes för just demoversionen jag laddade ner för ett tag sedan. Demoversionen avinstallerade jag från datorn innan jag laddade ner köpeversionen här ikväll bara för att få en helt ren start.

EDIT: Problemet med aktiveringen är nu löst!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...