Jump to content
Annons

Idag känns det som att jag är tondöv...


Jizzen

Recommended Posts

Det här är ett märkligt fenomen som jag har reflekterat över även tidigare. Oftast ligger min pitch hyfsat rätt i den tonart jag spelar i, och under vissa dagar från och till känner jag att det är ovanligt lätt att hålla pitch och timing korrekt. Dessa dagar känns det som att man nästan kan göra vad man vill med sin röst utan att det låter surt. Men sedan händer det plötsligt också att jag under vissa dagar känner mig mer eller mindre tondöv...som t.ex. i detta nu. Tänkte här på morgonkvisten påbörja en ny låt och sitter därför och klinkar på mitt klaviatur...men vilka ackord jag än tar och i vilken tonart jag än testar är jag mer eller mindre helt ur pitch!! Även timingen är ganska "off". Varför blir det plötsligt så? Är det någon som har en vettig förklaring till detta märkliga fenomen? Handlar det om att man inte är "taggad" inför uppgiften...allmänt trött..någonting med öronen/hörseln...eller vad?! Kan påpeka att jag just idag faktiskt känner mig lite trött i huvudet och öronen...inte huvudvärk, men något "tung" om man säger så.

Tänker ju i och för sig att liknande fenomen kan inträffa för t.ex. en idrottare...låt säga en tennisspelare. Trots att en tennisspelare egentligen är precis lika tränad och bra som dagen innan så kan ju han/hon för dagen känna att timingen till bollen inte är perfekt och att spelet långt ifrån "stämmer". Den rätta fokusen och känslan finns kanske inte där heller. Kan man dra en parallell mellan en sångare som tillfälligt är ur pitch och exempelvis en tennisspelare som har en "dålig dag"? Det hade varit intressant att höra era erfarenheter och synpunkter angående allt det här!    

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt är möjligt! Långt ifrån en s.k. expert men vad har du för hårdvara (det som står i din signatur)? Äldre elektroniska klaviaturer kan annars behöva stå och värma till sig ett tag innan dom hamnar "rätt". Om det är datorn, kanske någon bugg på ljudkortet?

Hur gammal är du? Äter du rätt? Sover bra? 5 månaders gödselmaskiner i spädsäng som bara skriker och vägrar sova? Dolda sjukdomar? Cancer? Har en kompis som fick en godartad tumör (fan kallar man det för godartad?...ej dödlig hade väl passat bättre) vid hörselgången som påverkade ljudet. Virusattack? Vissa virus i hjärnan (farsan fick en gång) påverkar också.

Håller det i så är det bäst att gå till läkaren först 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Powel säger:

Allt är möjligt! Långt ifrån en s.k. expert men vad har du för hårdvara (det som står i din signatur)? Äldre elektroniska klaviaturer kan annars behöva stå och värma till sig ett tag innan dom hamnar "rätt". Om det är datorn, kanske någon bugg på ljudkortet?

Hur gammal är du? Äter du rätt? Sover bra? 5 månaders gödselmaskiner i spädsäng som bara skriker och vägrar sova? Dolda sjukdomar? Cancer? Har en kompis som fick en godartad tumör (fan kallar man det för godartad?...ej dödlig hade väl passat bättre) vid hörselgången som påverkade ljudet. Virusattack? Vissa virus i hjärnan (farsan fick en gång) påverkar också.

Håller det i så är det bäst att gå till läkaren först 🙂

He he..tack för intressanta förslag.. 😛 ..men fenomenet brukar vanligtvis bara hålla i sig en dag eller en halv dito. Min personliga hypotes är att man helt enkelt bara är trött/lite låg den aktuella dagen..vilket påverkar hela kroppen inklusive t.ex. stämbanden. Nu ska jag dock snart se om min tondövhet för dagen har släppt något... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver typ en 'flow' för att jag ska gillar det jag spelar. Vad som händer då är att min lilla hjärna har typ 'fria händer'.  Men bara för man ha en 'flow' så betyder det inte att resultatet är underbart, snarare tvärtom. Men lite då och då blir det bra.

Har man tur och all teknikstrul löser sig snabbt så är det inte säker att ens egen 'state of mind' är redå.

Det är skillnad mellan musiken jag 'bara gör' och den jag gör enligt plan. Tex. har den första mycket 'finare' och intressantare övergångar. Den andre är mer som ett lapptäcke av 'mekaniska' snuttar som likväl kunats generera av e dator.

Det som irritera mig är att när jag väl har lite tid över så är jag för trött, eller kanske för deppig, eller vet inte vad att börja med, allting låter skit ... osv. ...då brukar jag ibland lyssna på musik, helst jaga ny musik jag inte hört förut, och det laddar mina batterier.

Ibland spelar jag nått till nån youtubelåt, jag tar nått instrument, försöker hitta lika toner, och ibland lyckas jag tom. lägga till ...

men helt utan krav.  Krav är för fullblodsmusiker som kan förvandla skrift på papper till välklingande musik.

Ibland är det bra att göra nått helt annat ... fylla upp vedförrådet och plötsligt bara vet man nästa rad i refrängen ... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, HomerJSimpsson säger:

Ibland är det bra att göra nått helt annat ... fylla upp vedförrådet och plötsligt bara vet man nästa rad i refrängen ... 

 

"Jag staplar vedträ, jag staplar vedträ - på höög, på höög, på höööög...". Kan bli en väldigt bra refräng det där... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Knocking on wood !  ... The logg song ... I hold 16 tons and what do I get ? 

... eller på svenska :

Om jag hade en femma

varje gång nån sa :

"Ja veden värmer flera gånger om!"

Skulle inte jag behöva elda ! ...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...