Jump to content
Annons

Elgitarr och förstärkare


originelltnamn

Recommended Posts

Tjena,

Jag har planerar att skaffa min första elgitarr. Har spelat akustisk gitarr i 1 år och känner att det hade varit riktigt kul med en elgitarr. Jag vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt och vad man vill ha. Jag vill i alla fall ha en som fungerar och låter bra till låtar av Black Sabbath och Metallica. Budgeten för elgitarren och förstärkaren ligger på ca 4000. Hade uppskattats rejält om man kan få lite rekommendationer! 

Tack på förhand!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vill du ha passiva eller aktiva mickar? Gillar du tunnare snabbare halsar eller vill ha mer trä att hålla i? Eller funkar vilket som? Begagnatmarknaden är bäst om man vill göra fynd. 4000:- är nog i snålaste laget. En ca 3000-4000:- beggat kan man få en bra gura för. Blackstar har några budgetstärkare. För metal är tubescreamer ett måste också. Men ställ frågan om du verkligen behöver en stärkare? Finns ju gratis ampsims. Men om du verkligen vill ha en stärkare så kan du låta det vänta och satsa på en bra gura först och köra med ampsims tills dess. Okej glömde några bra märken att hålla koll på efter är bl a. Ltd, Schecter, Ibanez.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Begagnade instrument brukar vara fina och inte så dyra. Allt från halva till 2/3 av nypriset. Kolla blocket eller Vend. Finns även köp/sälj på fejjan.  Fyller även på med Epiphone i den prisklassen.

Ska du ha förstärkare bara hemma eller i nån slamrig replokal? Finns några bra billiga för hemmabruk tex Boss katana, Yamaha thr. Marshall code etc som ofta kommer med inbyggda effekter. Kolla begagnat även där annars är die hards förslag om mjukvara bra 🙂 

I replokal behövs mer kräm! 

Link to comment
Dela på andra sajter

BEGAGNAD !  Tänk att du köper en ny 'bästa märke' och sen hatar du den. Du behöver ta reda på vilken sound du gillar och inte vem som tycker att fender låter bra. Jag har en MAISON från kanske tidigt 90-tal typ 1500:- och resten av världen vet att det är en riktig skit gitarr ... men jag gillar att spela på den, försöker lära mig att ställa den även 'bättre', har bortkopplad alla effekter från effektprocessorampen så att jag bara hör själva gitarren och den låten bra, den gör mig glad ... så....

Link to comment
Dela på andra sajter

... och de sparade pengar lägger du på strängar. Den bästa gitarren låter skit utan bra strängar ... och vad är bra strängar för dig ? räfflad? svarvad ? waxad? stonewash ? knotted ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Helt rätt. Gillar man hur gitarren låter akustiskt så gillar man den i förstärkare eller annat man nu använder. Är man inte nöjd med mickarna så får man testa annat som säljs begangnat. Inte rätt? Tja bara sälja vidare och testa nästa. 6:e gången gillt blev det för min del på en gitarr innan det blev rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Passiva mickar har mer dynamik och påverkas mer av olika förstärkare medan aktiva inte påverkas lika mycket. Aktiva är är mer komprimerade och därmed ger mer bett på attacken på strängarna. Vad som är fördel med passiva vs aktiva är en smaksak bara vilket man föredrar. Vissa undviker aktiva som pesten medan vissa föredrar dem och vissa kör med både ock på olika gitarrer. Gå och testa i närmaste butik och se om de har någon med aktiva mickar på.

Alltså att man inte köper de allra billigaste strängsorterna. De brukar vara skräp och låta som gamla strängar när de är nya. Sämre strängar kan göra det svårare att få gitarr stämd och intonerad bra. GHS, D'Addario, Ernie Ball, Elixir. Det är de vanligaste bra strängmärkena.Finns givetvis några fler som jag inte kommer på nu. Vilka som helst av de funkar bra. Det är bara en smaksak där också vilka man föredrar. Det lär man sig med tiden avgöra. Sen vilken storlek man ska ha är också en smaksak och beror ju även på hur lätt eller hårt man spelar och i vilken stämning man spelar i. Är det E standard så finns det de som spelar med tunna som 0-42 till 11-56. Sen är det så att tjockare strängar går det ha lägre stränghöjd med och att de håller stämningen bättre än med tunnare strängar. Det är samma sak där, köp dig några olika strängstorlekar och testa dig fram vilka som passar dig bäst. Finns inget rätt eller fel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...