Jump to content
Annons

Vilken version av Melodyne och hur fungerar den...?


Jizzen

Recommended Posts

Jag använder Cakewalk by Bandlab där Melodyne inte längre finns med, så det måste köpas separat. Har laddat ner värstingversionen (trial) av Melodyn som jag snabbt provade igår kväll. Försökte kolla på någon instruktionsvideo, men fick det inte att fungera i alla fall.

Det verkar som att man måste läsa in audiofilerna innan man kan redigera dem..hur 17 gör man det? I instruktionsvideorna finns det en särskild knapp för det..en knapp som inte verkar finnas i min trialversion. Så första frågan är hur gör jag för att få min ljudfil (sång) att visa sig som olika "toner" och inte bara som en stor lång klump?

Den andra frågan är vilken version av Melodyne man bör köpa? Känns som att någon av de två mittenversionerna borde vara de mest lämpliga för en "enkel hemmapulare", eller?!

Det tredje jag undrar över är i vilka DAW som Melodyne ingår i från start? Någon version av Cubase? Studio One Pro? Andra DAW:s?

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt Cubase och Melodyne sen de båda startade och uppgraderat i stort sett vid varje ny version. Visst var det lite bökigt att varje gång man skulle fixa tonerna i ett sångspår göra det via Melodyne. Sen några år finns samma funktion som i Melodyne i Cubase Pro, att tonerna syns som miditoner och man kan klippa, flytta, justera, räta ut väldigt vågiga toner, osv så sen dess slutade jag använda Melodyne, då det plötsligt blev avsevärt smidigare när samma funktioner fanns i Cubase.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag kan svara på första frågan...

Högerklicka med musen på wavformen.

Klicka på "region fx", "melodyne", "create region fx"

Då kommer filen upp i tonform där du kan redigera varje ton.

När du är färdig klickar du igen på wavformen och "region fx", välj där "render fx" så sparar den alla ändringar. Då används mindre cpu.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, 91:an säger:

Jag har använt Cubase och Melodyne sen de båda startade och uppgraderat i stort sett vid varje ny version. Visst var det lite bökigt att varje gång man skulle fixa tonerna i ett sångspår göra det via Melodyne. Sen några år finns samma funktion som i Melodyne i Cubase Pro, att tonerna syns som miditoner och man kan klippa, flytta, justera, räta ut väldigt vågiga toner, osv så sen dess slutade jag använda Melodyne, då det plötsligt blev avsevärt smidigare när samma funktioner fanns i Cubase.

.

Ahaa..det är inte Melodyne man använder i Cubase Pro alltså!? Ja, det låter onekligen smidigare när funktionen/liknande funktion finns inbakad direkt i DAW:et man använder!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, damien thorne säger:

Jag tror jag kan svara på första frågan...

Högerklicka med musen på wavformen.

Klicka på "region fx", "melodyne", "create region fx"

Då kommer filen upp i tonform där du kan redigera varje ton.

När du är färdig klickar du igen på wavformen och "region fx", välj där "render fx" så sparar den alla ändringar. Då används mindre cpu.

 

Ska prova direkt nu och se ifall det fungerar. Tack så länge! 👍

EDIT: Japp, nu fick jag fram min sång som "toner". Kanon..och tack så jättemycket för hjälpen!! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..jag inser nu när jag fått upp min sång som "toner" att det borde vara väldigt lätt att göra sångmelodin instrumental. Tidigare har jag ju fått plocka ut ton för ton för att "rekonstruera" en instrumental version av min sång...men med Melodyne ser man ju direkt hur man ska spela sångmelodin på sitt klaviatur. Är det t.o.m. möjligt att kopiera "sångtonerna" i Melodyne till ett midispår i sitt DAW? Det hade ju varit riktigt smidigt i så fall!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, damien thorne säger:

Ja, det ska gå. Jag har inte testat själv. 

Sök på "melodyne audio to midi" på youtube. 

OK, ska kolla upp det!

Den andra frågan angående vilken version av Melodyne "man" ska välja kan jag nu själv svara på efter att ha jämfört versionerna med varandra. För min del känns det som att "Assistant-versionen" är den mest lämpliga, d.v.s. inte den allra enklaste utan den som är snäppet upp i funktion och pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag för allra första gången i mitt liv testat att editera (pitcha) min sång - så himla otroligt fantastiskt smidigt!! 🙂 Provade på min låt "The Price Of Love". Förvånande nog verkade jag vara i pitch för det mesta, men tre toner eller något sådant pitchade jag i alla fall. Det roliga med att skapa musik har plötsligt blivit ännu roligare... 😛 

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är riktigt kraftfullt.

Om man är Studio One användare som jag är så är melodyne integrerad med DAW'en. Högerklicka på audiofilen och klicka edit with melodyne och du är på någon/några sekunder inne och kan redigera källan. Du slipper med andra ord rendera ljudfilen manuellt.

Riktigt smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, johanfa säger:

Melodyne är riktigt kraftfullt.

Om man är Studio One användare som jag är så är melodyne integrerad med DAW'en. Högerklicka på audiofilen och klicka edit with melodyne och du är på någon/några sekunder inne och kan redigera källan. Du slipper med andra ord rendera ljudfilen manuellt.

Riktigt smidigt!

Vilken version av Melodyne är det som ingår i Studio One Pro? Är det den enklaste versionen som ingår och sedan får man uppgradera/betala för att få en annan/gedignare version av Melodyne?

Eftersom jag har testat trial-versionen av S1 Pro tidigare och gillade det DAW:et så är jag inte helt främmande för att byta DAW från Cakewalk by Bandlab till Studio One Pro (även om jag nog tycker att Cakewalks GUI är mer inspirerande att jobba i än något annat DAW jag har använt). Det lutar alltså åt att köpa Melodyne separat till Cakewalk, men det beror till viss del på vilken version som redan ingår i S1 Pro?! 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...