Jump to content
Annons

Ny låt, feedback sökes! (EDM)


Recommended Posts

Hej!

Har en ny låt som jag ville dela med mig utav och gärna få lite inputs på!
Alla tips och kritik är av intresse, bra som dåligt! 🙂

 
EDIT:

Äntligen fått lite tid till att sitta och pilla lite, har gjort några ändringar i den, fixat till kicken, bytt lite ljud och lagt om ackordföljden lite. Vet inte om det låter bättre i andras öron, jag hoppas det iallafall!

Valde även att byta namn på den.

 

 

 

Redigerat av Christoph Henry
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för rot, D#?

Kicken har en väldigt lång sub-svans som låter ostämd mot melodin. Du kan testa att stämma kicken till antingen D# (vilket blir väldigt lågt, c:a 39 hz) F# vid 46 hz eller A# vid 58 hz för att få bättre harmoni. Alltså stämma på så vis att du pitchar din kick-sample upp eller ner så att toppen i ett grafiskt spektrum hamnar på nån av dessa frekvenser.

Trevliga lättsamma melodier för övrigt.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är kanske inte är riktigt vad du önskar höra, men jag ska vara helt ärlig för själva huvudmelodin är riktigt skön. Jag skulle plocka ut den, och ta bort resten, låta den ligga ett tag, för att sen komma tillbaka till den efter en tid med ny infallsvinkel.

nte det lättaste att gå tillbaka så, och skiljas med alla timmar av arbete, men det går och skulle vara värt det. Melodin är som sagt riktigt skön, men passar inte ihop med det andra. Känns som att du har stressat och mest velat fylla låten så fort som möjligt utan att riktigt tagit dig tid att verkligen lyssna, och hitta det som passar.

Försök att använda sidechain lite mindre och mildare också, väldigt lätt att överanvända (vilket enligt mig väldigt många inom EDM gör nu för tiden).

Hoppas du inte tar det på fel sätt, och det här är ju så klart bara min åsikt. Det positiva du kan ta med dig från mitt inlägg är att du har en riktigt fin melodi som skulle gå att göra en bra låt av. Det är ju det viktigaste.

 

Edit: lyssnade igen innan jag postade, och det är möjligt att det mest är ljud-valen och sidechainen på det andra som stör mig, och att det går att få till bra om du ändrar på detta. Svårt att säga, men i sin nuvarande form funkar det inte för mig.

Redigerat av -Johan-
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, -Johan- säger:

Det här är kanske inte är riktigt vad du önskar höra, men jag ska vara helt ärlig för själva huvudmelodin är riktigt skön. Jag skulle plocka ut den, och ta bort resten, låta den ligga ett tag, för att sen komma tillbaka till den efter en tid med ny infallsvinkel.

nte det lättaste att gå tillbaka så, och skiljas med alla timmar av arbete, men det går och skulle vara värt det. Melodin är som sagt riktigt skön, men passar inte ihop med det andra. Känns som att du har stressat och mest velat fylla låten så fort som möjligt utan att riktigt tagit dig tid att verkligen lyssna, och hitta det som passar.

Försök att använda sidechain lite mindre och mildare också, väldigt lätt att överanvända (vilket enligt mig väldigt många inom EDM gör nu för tiden).

Hoppas du inte tar det på fel sätt, och det här är ju så klart bara min åsikt. Det positiva du kan ta med dig från mitt inlägg är att du har en riktigt fin melodi som skulle gå att göra en bra låt av. Det är ju det viktigaste.

 

Edit: lyssnade igen innan jag postade, och det är möjligt att det mest är ljud-valen och sidechainen på det andra som stör mig, och att det går att få till bra om du ändrar på detta. Svårt att säga, men i sin nuvarande form funkar det inte för mig.

Tack så mycket för bra feedback!

Tar det absolut inte på fel sätt utan du berömde mig för det jag är mest nöjd med på låten och det är just melodin, så det värmer att höra! 

Har proddat i cirka 4 månader nu så är fortfarande färsk inom det och lär mig mer och mer inför varje projekt, det är viktigt att höra andras åsikter och jag kommer se över det du påpekade. 

Återigen, tack! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, candybag säger:

Vad är det för rot, D#?

Kicken har en väldigt lång sub-svans som låter ostämd mot melodin. Du kan testa att stämma kicken till antingen D# (vilket blir väldigt lågt, c:a 39 hz) F# vid 46 hz eller A# vid 58 hz för att få bättre harmoni. Alltså stämma på så vis att du pitchar din kick-sample upp eller ner så att toppen i ett grafiskt spektrum hamnar på nån av dessa frekvenser.

Trevliga lättsamma melodier för övrigt.

Det stämmer bra, har inte ens tänkt på det med kicken men nu när du påpekade det hör jag det klart och tydligt haha! Tack så hemskt mycket, det ska åtgärdas asap! 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Christoph Henry säger:

Tack så mycket för bra feedback!

Tar det absolut inte på fel sätt utan du berömde mig för det jag är mest nöjd med på låten och det är just melodin, så det värmer att höra! 

Har proddat i cirka 4 månader nu så är fortfarande färsk inom det och lär mig mer och mer inför varje projekt, det är viktigt att höra andras åsikter och jag kommer se över det du påpekade. 

Återigen, tack! ?

Varsågod. Ok, men då så, då är det inte konstigt att det låter lite opolerat 🙂
4 månader är ju ingenting i det här sammanhanget.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, -Johan- säger:

Varsågod. Ok, men då så, då är det inte konstigt att det låter lite opolerat 🙂
4 månader är ju ingenting i det här sammanhanget.

 

Nej men precis, en ung räv i gemet! 😄

Men om vi säger såhär, vad känner du att man skulle kunna ändra förutom ljuden och minska på sidechainen? Jag älskar sidechain, men det är nog som du säger att det kanske är lite för mycket! 🙂

Skulle man kunna ändra ackordföljden i bakgrunden eller låter de bra ihop med melodin tycker du? Andra instrument istället för piano i bakgrunden? Nu har jag kört 3 layers med Nexus, Dancepiano & Swedish piano (EDM 3 expansion) & FM Piano Cheap. Tycker du även att själva ljudet/instrumenten på melodin också ska ändras? Själva mellanspelet efter dropet? (Du påpekade att skrota allt visserligen, men tänkte att man kanske kan ändra och få det bra ?)

Låt oss säga att du skulle göra en remix på låten vad är det första du skulle ändra?

Ska fila lite senare på kicken i varje fall så den låter bättre ihop med ackorden som Candybag påpekade tidigare, tänkte även att jag kikar på att ändra lite av det andra som du nämnde. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på speciellt hög volym, men låter helt klart bättre! Angående förra inlägget så är det ju i slutändan du som ska vara nöjd med låten. Tycker den är ganska bra i alla fall, gillar huvudmelodin som sagt, mycket trevlig!

 

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, -Johan- säger:

Har inte lyssnat på speciellt hög volym, men låter helt klart bättre! Angående förra inlägget så är det ju i slutändan du som ska vara nöjd med låten. Tycker den är ganska bra i alla fall, gillar huvudmelodin som sagt, mycket trevlig!

 

Tack så mycket! Jo men så är det ju, men det är viktigt att höra andras åsikter(särskilt objektivt) och att kunna få lite kritik med vad som var bra och vad som borde förbättras, för att kunna utvecklas. 🙂

Just därför tyckte jag att ditt inlägg var klockrent och var precis vad jag sökte! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, roligt att kunna vara till någon hjälp!

Får fortfarande lite ont i öronen av det där andra partiet. Inte omöjligt att det är ljudet i sig som kommer med en del missljud, har märkt att vissa ljud i nexus kan vara lite sisådär.

Kicken är för bas-tung också tror jag, fast jag är inge bra på att få till kicken själv så där kan förhoppningsvis någon annan vara behjälplig.

Redigerat av -Johan-
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du skall arbeta vidare på inledande melodin och skippa eller arbeta om den jazziga slingan som börjar 0:52 och sedan kommer och går genom låten. Den är lite för spretigt.

Minska styrka på fingersnap'et på 2 & 4, alltså virvelslaget. Kan sjunka tillbaka lite.

Och sidechaina hårdare, så det pumpar av bara f-n!!

Inledande melodin, ljuden etc är världsklass! Någon fin vokal på det där så! Typ tok-reverbindränkta kvinnoröster a la ARTY

Men det är såklart bara vad jag tycker 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-02 på 21:41, -Johan- säger:

Bra, roligt att kunna vara till någon hjälp!

Får fortfarande lite ont i öronen av det där andra partiet. Inte omöjligt att det är ljudet i sig som kommer med en del missljud, har märkt att vissa ljud i nexus kan vara lite sisådär.

Kicken är för bas-tung också tror jag, fast jag är inge bra på att få till kicken själv så där kan förhoppningsvis någon annan vara behjälplig.

Alright, misstänker att det är något jag kanske kan trixa till med EQ? 🙂 (Vilket jag är sämst på förövrigt haha, men håller på och försöker lära mig det och blir bättre & bättre för varje projekt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, 8bit säger:

Tycker du skall arbeta vidare på inledande melodin och skippa eller arbeta om den jazziga slingan som börjar 0:52 och sedan kommer och går genom låten. Den är lite för spretigt.

Minska styrka på fingersnap'et på 2 & 4, alltså virvelslaget. Kan sjunka tillbaka lite.

Och sidechaina hårdare, så det pumpar av bara f-n!!

Inledande melodin, ljuden etc är världsklass! Någon fin vokal på det där så! Typ tok-reverbindränkta kvinnoröster a la ARTY

Men det är såklart bara vad jag tycker 🙂

Tack som fan mannen! Jag gjorde faktiskt några olika leads, bland annat så testade jag med den inledande melodin, men tyckte inte att jag fick till det så det lät bra så jag testade att jazza till det lite och tyckte om det. 😄

Kanske testar att spinna vidare på en liknande lead som den inledande till nästa projekt. 😄

Sidechain är riktigt gött, älskar den effekten!

Tack för bra inputs och dom fina orden om den inledande melodin, värmer verkligen att höra!! 😄

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...