Jump to content
Annons

[LÖST] Steinberg-dongeln trasig


91:an

Recommended Posts

Min USB-dongel med Cubase och andra Steinbergprogram har fått sig en knäck och glappar. Man får böja och lirka med den för att den ska ha kontakt. Jag är rädd att den kan lägga av för gott och behöver fixa en ny. Nya finns för några hundralappar men hur gör man sedan? Går det att flytta över licenserna till en ny?

Redigerat av CHAE
Redigerade rubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Bra att veta. Min dongel har varit sned länge men aldrig krånglat men förr eller senare kommer den lägga av. Vet inte vad livslängden är men haft min i 15 år så inte illa pinkat. Med tanke att man bytt 4 pc under den tiden så är det ändå bra livslängd hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är likadant här, har haft Cubase sen det startade men minns dock inte när man började med dongeln. Den nya är betydligt mindre och inte lika lätt att av misstag stöta till. Den gamla började glappa även då man inte rörde vid den och Cubase funkade plötsligt inte. Hur man går tillväga om den skulle knäckas helt vet i sjutton vad man kunde göra. Det är för övrigt bra med en hel dongel om man vill kunna plocka med den till en annan dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongel fungerar hyfsat på stationär dator, men på en bärbar blir det ofta betydligt mer påfrestningar.

Sedan finns/fanns det ju datorer med USB-portar inne i chassit, så att man kan ha dongeln riktigt tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men märkligt nog fungerar inte dongeln på den porten inne i chassit, likaså fungerar inte iLOK-dongeln där heller, så dom får sitta på datorns baksida. Dongel på bärbar dator låter ytterst riskabelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att det löste sig :-)

Gällande dongel till bärbart, så håller jag absolut med, det är risky. Lyckligtvis så finns det korta....låt oss kalla dem "risk-avlastningskablar" att köpa, alltså kablar vars enda syfte är att se till att om något händer så knäcks inte dongeln i vart fall, och eftersom en kontakt är mycket kortare, så är det dessutom betydligt mindre risk även för laptopen. Fick med min första med ett Glocalnet-modem i dongel-variant för en massa år sen, och blev så förtjust att jag köpte på mig en massa fler :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...