Jump to content
Annons

Hur skulle du uppnå ett sånt här trumsound?


troeds

Recommended Posts

Tjo!

Slänger ut denna fråga till alla inspelnings- och mixnördar!

Låten gäller Helgen v.51 från albumet Anarkist av Mattias Alkberg.

Trummorna är riktigt snygga och jag skulle vilja veta hur man bör tänka vid inspelning och mix för att få till ett sånt sound. Har suttit och skruvat på tidigare inspelade vintage-trummor men jag kommer bara så nära in the box. 

- Mickar och placering, vad tror ni?

- Hur får jag till "pumpet" som alltid ligger lite efter det initiala slaget? Är det så enkelt som att det är predelayet man hör?

- Det är en hel del saturation. Men hur används det tror ni? På mixbuss, på rummet, på respektive trumma etc?

- Finns det någon särskild kompressor som ni tror använts? 

Tackar på förhand för svar! All input är bra input!

 

Länk till låt (exemplet är lågupplöst, så lyssna helst via länken)

https://open.spotify.com/track/17jL7X2BnGnC61t0fgcLd6?si=C7QxNJ_kSgyIguTwEv30Fw

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Här är några tips du kan testa:
- en 1176 kompressor med snabb release till snare
- skapa en extra mono-track där du kör trummorna genom en distpedal eller annan distorsion
- ett slapback delay
- ett Non-Lin reverb kan också funka ibland
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns rätt "nevei-igt" alternativt pultec. Mycket smiley face på trummorna. Typ pultec tricket. Nerstämd virvel. Tycker black beauty med dämpring skulle fungerat bra. Jag gillar personligen att dista rummet, då kan man kontrollera disten och pumpet. 1176 smash + decapitator.

Alt. kör mono OH med en coles 4038, fast man även mickar HH/ride så man kan få lite stereospridning. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att inspelningen är gjord med max 2-3 mickar totalt. Kicken är inspelad av stormembran någon halvmeter ifrån. Virveln säger jag är dämpad och inspelad med konding underifrån.

För mig låter det som en klassisk "demo" inspelning av trummorna i en stuga där alla instrument står uppställda och några mickar står redo lite här och där. Jag lägger dock ingen värdering i det. Men jag tror mest att de använde det som fanns och struntade lite i placeringen och därav det sound som finns. Körde lite på feeling.

 

Personligen tycker jag att mixningen är gjort som en räddning av en inte så bra truminspelning. Jag gillar lofi och är defintivt inlyssnad på denna plattan och gillar Alkberg men vågar nog ändå säga att jag inte är ett fan av inspelningen.

Hade jag fått göra det så som jag tänker att det skulle låta hade jag nog kört:

- Cole 4038 som OH riktad mot virvel

- Konding framför BK och försöka placera den så man får bort virveln så gott det går (för det tror jag var det stora problemet i denna inspelningen)

- Cole 4038 som rumsmick längre bort som man smäller på med 1176.

- Och jag gillar undervirvel... Så micka den med någon fin konding. Jag har Calrec hemma. Älskar dom!

 

Men visst, 2 mickar av bra karaktär i ett rum hade kanske funkat bäst. Man får chansa lite och köra på det man tycker låter bra till slut ? men Coles hade varit bra i den här inspelningen. Hundra på att det inte används.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju huvudsakligen närmickat, kanske inte något OH alls? Det verkar snustorrt, det ursprungliga inspelade materialet.

Sen är det ju ganska rejält distat, som du konstaterade, antagligen på individuella trumspår eller en trumbus, med tanke på att sången inte är påverkad av det på samma sätt. Bandemulering? Konsollemulering? Man får experimentera.

Någon poängterade att virveln är ganska vass, så den är garanterat mickad underifrån, helt eller delvis. Det är också ganska klangfria trummor, så de har nog dämpats en del.

Sen tycker jag att det gejtade reverbet gör väldigt mycket för soundet i det här fallet. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-04 på 19:40, red_house_painter säger:

Hade jag fått göra det så som jag tänker att det skulle låta hade jag nog kört:

- Cole 4038 som OH riktad mot virvel

- Konding framför BK och försöka placera den så man får bort virveln så gott det går (för det tror jag var det stora problemet i denna inspelningen)

- Cole 4038 som rumsmick längre bort som man smäller på med 1176.

- Och jag gillar undervirvel... Så micka den med någon fin konding. Jag har Calrec hemma. Älskar dom!

Intressant! Måste testa det. Jag har ju kommit fram till att jag älskar sparsamt uppmickade trummor.

Har tyvärr bara fått chansen att använda Coles 4038 en gång. Testade A-B och då lät det förjävligt pga överdriven separation. Lät som två olika kit i vänster och höger. Känns som mono gör sig bäst med bandmickar. Alternativt M/S.  

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-05 på 07:24, Grooty säger:

Någon poängterade att virveln är ganska vass, så den är garanterat mickad underifrån, helt eller delvis. Det är också ganska klangfria trummor, så de har nog dämpats en del.

Det här med enbart undermickad virvel kanske är värt att testa också då. Aldrig testat. Håller med om att kitet låter dämpat, vilket jag gillar. Om det ska klinga lär det vara väldigt bra stämt och att stämma trummor är en konstform jag inte behärskar så bra som jag vill 😉  Men övning ger färdighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Coles fungerar super i stereo. Tycker virveln känns väldigt centrerad även om man kör wide stereo.  Dock kommer jag nog köra coles stereo rum och km84 OH i framtiden. Gillar km84 som satan på close OH 🙂

 

Angående tuning så finns tunebot och jag kan länka till Nollys stämm schema vilket gör att det är relativt enkelt att stämma i Toner. ** testade drum tune pro, en app senast och den funka jätte bra! 85:-

Virvlar låtar oftast bäst mellan 220-260hz. Pukor oftast medium stämning enligt kartan nedan 

 

https://drive.google.com/file/d/1cUTsukZVCgV0aoealdKvXzlM0ZOcBbNh/view?usp=drivesdk

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
5 minuter sedan, crillemannen säger:

Coles fungerar super i stereo. Tycker virveln känns väldigt centrerad även om man kör wide stereo.  Dock kommer jag nog köra coles stereo rum och km84 OH i framtiden. Gillar km84 som satan på close OH 🙂

 

Angående tuning så finns tunebot och jag kan länka till Nollys stämm schema vilket gör att det är relativt enkelt att stämma i Toner. ** testade drum tune pro, en app senast och den funka jätte bra! 85:-

 

https://drive.google.com/file/d/1cUTsukZVCgV0aoealdKvXzlM0ZOcBbNh/view?usp=drivesdk

Hehe då var det väl bara jag som mickat upp dåligt!

Aah jag har kollat upp tunebot faktiskt, verkar som en bra pryl att ha. Tackar för tips!

Skitbra schema ju, måste testa det i studion!

Redigerat av troeds
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes men kolla den appen den funka bra som sagt och kostar 1/10.

 

Jag visste inte t.ex att man måste stämma över å underskinn olika för att de ska resonera i en specifik ton. Ganska ballt haha! Det enda är ju att i början är det lite svårt att höra pitch på drms då man hör så mkt övertoner men efter några ggr brukar det funka fin fint. 

 

 

Angående coles så låter de så jäkla mumma på trummor att alla borde ha minst 1 😄 relativt överkomliga också om man snackar highend

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, crillemannen säger:

Jag visste inte t.ex att man måste stämma över å underskinn olika för att de ska resonera i en specifik ton. Ganska ballt haha! Det enda är ju att i början är det lite svårt att höra pitch på drms då man hör så mkt övertoner men efter några ggr brukar det funka fin fint. 

Näe precis, ofta vill man väl stämma underskinn högre. Därav namnet "resonant head". Som du säger är det ju väldigt svårt att veta vilken ton man ska gå på ibland. Trial and error är mitt sätt att lära mig 😉 

Kan rekommendera Rick Beatos videos om stämning. Tycker han är grym på att förklara på ett förståeligt men fördjupande sätt! Hans kanal är guld: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, troeds säger:

Intressant! Måste testa det. Jag har ju kommit fram till att jag älskar sparsamt uppmickade trummor.

Har tyvärr bara fått chansen att använda Coles 4038 en gång. Testade A-B och då lät det förjävligt pga överdriven separation. Lät som två olika kit i vänster och höger. Känns som mono gör sig bäst med bandmickar. Alternativt M/S.  

Innan jag hade Coles hade jag både AEA r84 och Royer 121. Båda var jättefina men upplevde R84 som "hifi" och inte så mycket bandkänsla. Royer lät bra men fick inte ihop "kitet" på trummor. Excellent på gitarrer dock... Coles spelar i en helt egen liga gällande trummor och piano eller något som kräver stereobild. Men absolut, eftersom bandmickar har 8-karaktär så är placering A och O. Coles kan göra källor SÅÅÅÅ MYYYYCKET STÖÖÖÖRRE!

Och visst, 1x Cole som OH och en bra rörmick framför kitet i ett bra rum så klarar du dig rätt bra.
Kanske inteför metal men ja... Denna combon funkar (och funkade) rätt bra för många under en längre period ?

Kontentan. Alla borde ha en Coles. Jag kanske inte skulle ta med den om jag bara fick ta med 1x mick till en öde ö men om jag fick ta med två är den med!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-03-09 på 13:18, red_house_painter säger:

Innan jag hade Coles hade jag både AEA r84 och Royer 121. Båda var jättefina men upplevde R84 som "hifi" och inte så mycket bandkänsla. Royer lät bra men fick inte ihop "kitet" på trummor. Excellent på gitarrer dock... Coles spelar i en helt egen liga gällande trummor och piano eller något som kräver stereobild. Men absolut, eftersom bandmickar har 8-karaktär så är placering A och O. Coles kan göra källor SÅÅÅÅ MYYYYCKET STÖÖÖÖRRE!

Och visst, 1x Cole som OH och en bra rörmick framför kitet i ett bra rum så klarar du dig rätt bra.
Kanske inteför metal men ja... Denna combon funkar (och funkade) rätt bra för många under en längre period ?

Kontentan. Alla borde ha en Coles. Jag kanske inte skulle ta med den om jag bara fick ta med 1x mick till en öde ö men om jag fick ta med två är den med!

Hehe låter som det blir en prioritering att införskaffa ett par Coles snart isåfall! Jobbar gärna mer med dem. 

Fick iallafall en liten aha-upplevelse idag när jag testade UADs Precicion Reflection Engine-plugg på trummor. Satte predelay på 120-ms -ish och voila, där hade jag åtminstone pumpet jag sökte! Blir till att experimentera mer med det. Men kan rekommendera pluggen på trummor även om det är för en helt annan genre än Alkberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...