Jump to content
Annons

Ändra velocity på mididata innan den spelas in?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Efter att jämt ha spelat miditrummor på klaviaturen på min synth skaffade jag nyligen en Akai MPD218 (https://www.4sound.se/keyboard/usb-and-midi-keyboards/akai-mpd218) .

Många slag jag spelar in får velocity 127, alltså maxvärde och jag hittar inget sätt att ställa ner känsligheten på Akai:n. Om jag då spelar in t.ex. en trumvirvel med accenter och alla slag får värde 127 (eller åtminstone ett väldigt högt värde) så hjälper det ju inte om jag i efterhand dra ner velocityn med t.ex. "midi modifiers" för dynamiken har redan gått förlorad.

Finns det något sätt, förutom att spela svagare, att påverka velocityvärdet INNAN det spelas in i Cubase? Eller har jag missat någon inställning i Akai:n (hittar inget i editorn)?

Tack

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.....innan någon annan hinner påtala det sätter jag själv på mig dumstruten. Inser det orimliga i min fråga. Om Akai:n lämnar ett högt utvärde så har ju dynamiken gått förlorad redan där......det är som jag skulle ha en låda mellan ett keyboard som inte är anslagskänsligt och min DAW och därmed göra det anslagskänsligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bara ha en variation på velocityn så finns det säkert nåt sätt att slumpa den med någon plugin. Med gränser som du sätter själv. Det är väl inte riktigt samma sak men googla i så fall "randomize midi velocity" och se om du kan hitta nån plugin för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har ju en "Full Level"-knapp. Det har inte med den att göra?

Dessutom ska den ju vara anslagskänslig enligt hemsidan:

 

"First, we stepped up our game by adding new, ultra sensitive Thick Fat MPC pads, creating an amazingly responsive user experience. The MPD218 also has an expanded control set of six knobs in three banks versus one control on the previous MPD18 model. This will enable you to maximize your sound and give you increased control over effects."

 

https://www.akaipro.com/mpd218

 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, Sleap säger:

Den har ju en "Full Level"-knapp. Det har inte med den att göra?

Dessutom ska den ju vara anslagskänslig enligt hemsidan:

 

"First, we stepped up our game by adding new, ultra sensitive Thick Fat MPC pads, creating an amazingly responsive user experience. The MPD218 also has an expanded control set of six knobs in three banks versus one control on the previous MPD18 model. This will enable you to maximize your sound and give you increased control over effects."

 

https://www.akaipro.com/mpd218

 

Näe, det är inte den som är intryckt. Den är absolut anslagskänslig och dynamisk men jag upplever att man inte behöver spela särskilt hårt för att komma upp i maxvelocity. Jag programmerar oftast rocktrummor som jag vill ska låta så äkta som möjligt och då är det en bra hjälp på vägen att det finns en dynamik redan i spelet jämfört med att sitta och dra i massa enskilda slag i editorn. En del får man ändå pilla med där när det gäller trumfill och liknande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever ofta att anslagskänsliga pads och keys har hick-ups. T ex att dom missar att leverera Note On eller att velocity slår i taket även på medelsnabba anslag. 

Mitt intryck är att man får vad man betalar för. Undantaget är kanske McKillen. Köpte ett keyboard därifrån som känns responsivt samtidigt som det är relativt billigt. 

Gillar också Launchpad-serien från Novation. Men där är det bara Launchpad Pro som erbjuder anslagskänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, suprapappa säger:

Näe, det är inte den som är intryckt. Den är absolut anslagskänslig och dynamisk men jag upplever att man inte behöver spela särskilt hårt för att komma upp i maxvelocity. Jag programmerar oftast rocktrummor som jag vill ska låta så äkta som möjligt och då är det en bra hjälp på vägen att det finns en dynamik redan i spelet jämfört med att sitta och dra i massa enskilda slag i editorn. En del får man ändå pilla med där när det gäller trumfill och liknande 🙂

Jaha, ok:-) Då är den väl inte så "Ultra sensitive" som står i specarna, lite trist får man säga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...