Jump to content
Annons

Vilket enskilt album (eller annan låtskrivare) inspireras ni av mest i ert eget låtskrivande..?


Jizzen

Recommended Posts

Som rubriken lyder..finns det något särskilt album som ni i ert låtskrivande inspireras av mer än något annat? Kanske en en särskild låtskrivare som inspirerar extra mycket? Om så..vad är det som du i så fall inspireras av med just det albumet eller låtskrivaren? Länka gärna till albumet eller artisten/låtskrivaren på Spotify!

Själv måste jag säga att jag inspireras av stämning och melodierna i många av Roxettes gamla låtar. Särskilt albumet "The Ballad Hits" från 2002 är verkligen inspirerande nästan rakt igenom: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, nu för tiden (jag är 34) så är det svårt att nämna någon specifik inspiration utan det är nog ett hopkok av några favoriter som man hade när man var yngre.  Jag lyssnar knappt på musik idag. Det känns som inget fastnar lixom.  Musik är mest kul att skapa för mig idag i allafall. 

 

Metallica, lyssnade nästan uteslutande på dem i högstadiet haha.. 

Elton John, stor favorit speciellt 70-tals plattorna. 

Sen lite allmän smörmusik typ Josh Groban, Michael Buble därav en del David foster som är en grym låtskrivare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma för mig att det kommer från alla möjliga håll och kanter.

E-type,  Sash och liknande när jag var liten. Helloween, Iron Maiden, Blind Guardian, In Flames, Stratovarius, Masterplan, Dream Theater m.m sen.

Efter det Trance som Astral Projection, Hydroid, Airwave.
Sen House och Techno.

Osv.

Ulf Lundell är bra också 🙂 och inte att förringa Ultima Thule, även om vissa anser dem kontroversiella.

Sash - Stay
https://www.youtube.com/watch?v=nrwi79HxaOw

 

 

 

Världens bästa låt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...