Jump to content
Annons

Är det verkligen alltid nödvändigt med basfällor i sin hemstudio...?


Jizzen

Recommended Posts

Jag planerar att akustikbehandla min hemmastudio som jag har i ett helt vanligt rektangulärt sovrum på ca 15 kvm. Givetvis tänker jag mig basfällor eftersom mer eller mindre alla rekommenderar det...men samtidigt ställer jag mig själv frågan om det faktiskt är nödvändigt. Jag upplever inte att jag har problem med överdriven bas från mina monitorer (Focal Alpha 65). Spelar jag t.ex. "Billy Jean" med Michael Jackson upplever jag inte basen som överdriven eller svulstig. Visst, ställer jag mig i rummets hörn bakom monitorerna så kan jag höra att basen blir något svulstigare, men det är ju knappast där i hörnorna som jag har tänkt sitta och mixa... 😛 Från min normala lyssningsposition låter basen naturlig från monitorerna skulle jag vilja säga. Ganska lik (om än något mindre uttalad) den bas jag upplever om jag lyssnar på samma låt i mina Beyerdynamics DT 770 Pro faktiskt. Det är en kontrollerad och torr bas.

Det jag däremot har i rummet är lite eko med metallisk klang som märks av när jag t.ex. klappar. Tror att det mesta av den här metalliska klangen orsakas av mitt skrivbord vars benställning är av metall. Min tanke är att se till att täcka en del av benställningen med bara något enkelt tygstycke eller liknande och sedan sätta upp ett antal P70-akustikskivor på sidoväggarna som tar första reflexen från monitorerna. Eventuellt blir det också två likadana skivor som hängs upp på bakväggen. Så totalt 6-8 st P70 skivor alltså som ska ta bort reflexer i rummet, men däremot då helt skippa basfällor eftersom jag inte upplever att jag har några uppenbara problem med basen. Frågan är bara om jag riskerar att få en "sned ljudbild" om jag sätter upp skivor som dämpar reflexer av höga frekvenser men släpper igenom de låga? I så fall känns det ju som att det är "all in" eller inget alls man ska göra när det kommer till akustikbehandling, eller..?!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
13 timmar sedan, slejnard säger:

Jag har inga basfällor. Funkar bra för mig. Blir nästan som ett rum i rummet då jag är på övervåningen med snedtak och förråd på två av sidorna.

Okej, nu har du i och för sig lite speciella förutsättningar med snedtak och förråd på två av sidorna...men jag tror inte att det alltid är nödvändigt med basfällor i "vanliga" rektangulära rum heller. Men jag inbillar mig att vilka monitorer man har spelar också en stor roll i sammanhanget. Jag har ett par monitorer med basportarna på framsidan, vilket jag upplever är helt avgörande för hur pass korrekt basen blir i mitt lilla sovrum. Hade basportarna suttit baktill på samma monitorer är jag övertygad om att jag hade haft ett tydligt hörbart problem med basen här. Det blir till att först testa att sätta upp något på sidoväggarna som tar bort första reflexen från monitorerna. Därefter får jag se hur jag går vidare, men jag tror faktiskt att det kommer vara tillräckligt för att jag ska bli tillräckligt nöjd med akustiken i rummet och för att det ska kunna gå att ta korrekta beslut i sitt mixande.

 

Tack för input! 👍

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
20 timmar sedan, Jizzen säger:

Jag planerar att akustikbehandla min hemmastudio som jag har i ett helt vanligt rektangulärt sovrum på ca 15 kvm. Givetvis tänker jag mig basfällor eftersom mer eller mindre alla rekommenderar det...men samtidigt ställer jag mig själv frågan om det faktiskt är nödvändigt. Jag upplever inte att jag har problem med överdriven bas från mina monitorer (Focal Alpha 65). Spelar jag t.ex. "Billy Jean" med Michael Jackson upplever jag inte basen som överdriven eller svulstig.

Det finns få måsten. Man behöver fundera på vad man vill att studion ska kunna användas till och vad det får kosta.  Ska den fungera för repa, tracking, mixning eller mastring? Och en sak är dock helt klar, lita inte på öronen.  Det finns väl fungerande gratis programvara och en billig mät mik är inte dyr. Har man inte en mät mik så ta den mikrofon man har, helst ska den dock vara rundupptagande. Det är nästan garanterat att vilken mik du en väljer så kommer den att ha betydligt bättre frekvensgång än akustik+monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, pme säger:

en billig mät mik är inte dyr.

Nä, jag skulle bli förvånad om en billig mätmick visade sig vara dyr... 😆 Tror du menade att "en enkel mätmick är inte dyr", eller?! 🙂

Det hade förstås varit intressant att genomföra en mätning i rummet, men jag har ingen som helst aning om hur jag ska gå tillväga, hur jag ska tolka resultatet jag får fram och vad jag sedan ska göra med det. Men det kanske är hur simpelt som helst att genomföra en sådan mätning i rummet?!

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör detta test. Gå in på http://www.szynalski.com/tone-generator/

Ställ in en bra volym. Starta sedan på 20 Hz och stega dig uppåt (högerpil). Någonstans börjar du höra bas. Fortsätt stega uppåt och lägg märke till volymen. Har du ett typiskt rum så kommer vissa frekvenser att dåna medans andra inte hörs alls mycket. Stega upp till 150-200 Hz typ. Vart det så?

Basfällor fixar i alla fall detta problem och gör att volymen jämnas ut. Dvs alla frekvenser hörs lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel tumregel när man planerar att akustikbehandla ett lyssningsrum är att ju högre frekvenser desto enklare att absorbera. Så vill man ha jämn absorption över hela frekvensområdet behöver man lägga mer energi på det lägre registret. Med energi menar jag planering, kunskap, utrymme och till viss del pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, ostfisk säger:

Gör detta test. Gå in på http://www.szynalski.com/tone-generator/

Ställ in en bra volym. Starta sedan på 20 Hz och stega dig uppåt (högerpil). Någonstans börjar du höra bas. Fortsätt stega uppåt och lägg märke till volymen. Har du ett typiskt rum så kommer vissa frekvenser att dåna medans andra inte hörs alls mycket. Stega upp till 150-200 Hz typ. Vart det så?

Basfällor fixar i alla fall detta problem och gör att volymen jämnas ut. Dvs alla frekvenser hörs lika mycket.

Tack för länken!

Provade att göra testet igår, men svårt att avgöra något av det tycker jag. Vad är "bra volym"? ?

Överlag tycker jag basen stegrades gradvis ganska jämnt. Men jag kan nog tycka att basen blev tydligare eller mer dånande kring typ 50 HZ tror jag det var samt kring 80 HZ. Ska testa idag också. Basen började jag höra tydligt (och inte bara ana att den var där) vid 22 HZ. Får göra testet ikväll igen tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...