Jump to content
Annons

Bugera rör vs Orange transistor?


greenstreet

Recommended Posts

Hej. Tänker införskaffa ny topp. Funderar på en Bugera 6262 infinium eller en Orange cr120h. (Andra förslag mottages också) Min fråga är alltså. Ska man satsa på billig rörförstärkare eller kvalitetstransistor? Den ska vara tillräckligt för att vräka på i replokalen. Jag spelar hårdrock/metal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga! Har ägt en Bugera kombo. V ass var en på 100w. Hade dem i lägenheten men han aldrig prova i replokal.  Här en jävla skönt ljud mkt likt Marshall, men lite vassare och kaxigare!

Enbart topp kan jag inte säga mkt om, men om jag skulle köpa så väljer jag absolut bugera. Har hört lite hur orange stärkarna låter och tycker för rock å metall gör dig bugera bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Die Hard säger:

Ställ dig frågan vad det är för ljudideal du är ute efter. Har du testat någon av dessa två?

Har inte testat dem men vet att bugeran kan jämföras med 6505:an. Orangen vet jag inte så mycket om men dom används ju endel inom hårdrock. Sen är den ju förbannat snygg. 🙂 Ljudet jag är ute efter är väl lite mer åt 90 tals thrash med lite moderna toner......typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, vayzeria säger:

Svår fråga! Har ägt en Bugera kombo. V ass var en på 100w. Hade dem i lägenheten men han aldrig prova i replokal.  Här en jävla skönt ljud mkt likt Marshall, men lite vassare och kaxigare!

Enbart topp kan jag inte säga mkt om, men om jag skulle köpa så väljer jag absolut bugera. Har hört lite hur orange stärkarna låter och tycker för rock å metall gör dig bugera bättre!

Har läst mycket positivt om nyare Bugera och det verkar som kvalitetsproblemen från tidigare modeller är fixade. Sen har jag aldrig ägt en rörförstärkare och undrar om det är värt det lilla extra som krävs för att underhålla en sådan typ byta rör och att dom är ömtåligare vid förflyttning osf. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, greenstreet säger:

Har inte testat dem men vet att bugeran kan jämföras med 6505:an. Orangen vet jag inte så mycket om men dom används ju endel inom hårdrock. Sen är den ju förbannat snygg. 🙂 Ljudet jag är ute efter är väl lite mer åt 90 tals thrash med lite moderna toner......typ?

Tja då är väl bugeran att föredra. Men du behöver skaffa en låda till också om du nu inte redan har skaffat det först? En maxon 808 eller 09 för att tighta till det och någon delay om du ska spela solo så har du vad du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, greenstreet säger:

Har läst mycket positivt om nyare Bugera och det verkar som kvalitetsproblemen från tidigare modeller är fixade. Sen har jag aldrig ägt en rörförstärkare och undrar om det är värt det lilla extra som krävs för att underhålla en sådan typ byta rör och att dom är ömtåligare vid förflyttning osf. 

Det är ju inte så att du behöver byta rör var tredje månad direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, Die Hard säger:

Tja då är väl bugeran att föredra. Men du behöver skaffa en låda till också om du nu inte redan har skaffat det först? En maxon 808 eller 09 för att tighta till det och någon delay om du ska spela solo så har du vad du behöver.

Ja, låda har jag. Kör just nu en Line6 hd pod tillsammans med ett slutsteg och en 4x12. Inget fel med det men funderar att gå lite mer "basic" därför vill jag skaffa en förstärkare istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
23 timmar sedan, greenstreet säger:

Hur bra kräm är där i en 20 watts rörstärkare? Räcker det till i en replokal?

Om du inte repar i globen så borde en 20wattare kunna förstöra din hörsel utan problem.  Men det beror naturligtvis också på vad gör resten av bandet och hur mycket hörselskydd har ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...