Jump to content

Recommended Posts

Hej Alla!

Jag funderar på att hyra ett rum i källaren av vår bostadsrättsförening för att ha som kombinerat rum för att spela in talböcker och som övningsrum för klassisk sång. Rummet är cirka 4x3m med rätt lågt i tak (vanlig källarhöjd...?) och väggarna är i betong. Två av väggarna (en kort, en lång) gränsar mot cykelförråd, en lång mot ett förrådsrum och en kort har ett fönster ut mot en dunge. Ovanför är en lägenhet med en barnfamilj, vilka ofta arbetar hemifrån. Rummet har en nyinsatt metalldörr, som ser relativt tung och tät ut.

Det jag behöver hjälp med är att få något slags hum om vilka summor det rör sig om att få rummet anpassat till mina behov, vilka är att kunna spela in talböcker med ett relativt gott resultat, samt att kunna sjunga opera där inne utan att störa grannar.

1. Inspelning: Jag behöver kunna spela in utan störande ljud utifrån och med så lite rumsklang som möjligt. Det är inte så mycket trafik i källaren, så lite naivt tänker jag att det inte finns så många källor till kraftiga, störande ljud därifrån, bortsett från de tider på dygnet som folk hämtar och lämnar cyklar och barnvagnar på väg till och från jobbet. Dock går det varmvattenledningar i taket precis utanför dörren. På utsidan är det likaså långt till någon mänsklig aktivitet. Den mest frekventa ljudkällan torde vara grannarna ovanpå.
Härifrån kommer huvuddelen av inkomsten, så jag vill kunna göra bra inspelningar, men jag har kollegor som spelar in i garderober utan annan akustikanpassning än kläderna däri, och de har fått godkänt, så kraven är kanske inte så högt ställda som man kunde tro. Jag gissar att rummet egentligen är för stort för detta, men storleken är rätt bra för nästa behov.

2. Övning: Jag behöver kunna sjunga utan att störa grannarna, åtminstone inte de som bor ovanpå. Det är skönt med lite efterklang, men mina öron föredrar dämpat framför badrumsklang i längden.

Så, hur mycket pengar är t.ex. 10.000kr i det här sammanhanget? Räcker det till material för att göra något vettigt med rummet (utrustning och inventarier kommer sedan), t.ex. ljudisolera kraftigt uppåt, och lite åt sidorna? Behövs det dubbla, eller femdubbla? Kan jag garantera styrelsen att rummet går att återställa relativt enkelt? Utgå från att jag inte kan någonting om något och att jag har fem extra tummar mitt i varje hand!

Tacksam för hjälp!

/John

Annons

...Det råkar inte finnas ngn studio eller replokal i närheten att hyra in sig i istället? (Om hyran för källarlokalen råkar bli för hög.)

Tack för svar!

Det finns några olika alternativ, men tanken på att ha tre trappor till jobbet i stället för en tunnelbaneresa är värd mycket!

Jag kanske också ska förtydliga att siffran 10.000 syftar på budget för ombyggnad, hyran är inte avtalad än, men jag tänker mig att den kan hamna på ett par tusenlappar i månaden max.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Alex Loenn
      Hej!

Jag är extrem nybörjare inom akustik och behöver hjälp helt enkelt. Jag hittade en bra men väldigt gammal tråd och läste även denna artikel men känner att jag behöver lite förenklad information/tips. Jag bifogar någon bild på rummet i tråden så att ni bättre ser vad vi har att jobba med. Budgeten är inte den största och vi försöker hålla det så lågt som möjligt och samtidigt få så bra ljud som det går. Det behöver dock inte vara i närheten av någon proffsstudio då vi är hyfsade nybörjare men vi vill ha en okej akustik. 

Rummet är i stort sätt lika brett som långt, i bredd är det ca 3.5m och möjligtvis lite mer i längd,  i närheten av 4 meter. Höjden är ca 2.5m där det är som högst men taket är som det syns på bilderna, alltså sluttande nedåt mot bakre delen av rummet. Där det är hål nu där trummorna står kommer det att byggas vägg och rummet kommer alltså att vara kvadratiskt med sluttande tak.
      Vi har införskaffat dessa: Akustika paneler innan vi gjorde någon form av riktig research (jag vet, dumt). Hur sätter vi upp dessa så bra som möjligt och får det bästa värdet för valutan. Jag läste mig till att hörnen är viktigast och att väggen bakom monitorerna är viktigast. Sätter vi upp dessa där? Enligt mig ser de ut som  några av de absorbenter som var länkade i ovan nämnd artikel.

Tack på förhand för all hjälp/tips.

/Alex

• By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Joakim Lindberg är producenten och låtskrivaren bakom den populära studion Sickan i Malmö. Där har han jobbat med många av Malmös band såsom The Guilt, Hater och Christine Owman och skivbolag som Adrian Recordings och Rungård Rekkords.
      Joakim Lindberg och Sickan
      I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.
      Först och främst, vem är Sickan?
      – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.
      Hur gick processen till när du byggde studion?
      – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.
      Kontrollrummet innan byggnationen.
      Kontrollrummet när det är klart.
      Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!
      Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
      – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.
      Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.
      Inspelningsrummet innan byggnationen.
      Inspelningsrummet när det är klart.
      Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
      – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.
      Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
      – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.
      Hela studion innan byggnationen.
      Hela studion när den är klar.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.
      Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
      Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/

Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag ska vi ta reda på vad du egentligen hör när du sitter framför dina studiomonitorer eller högtalare och mixar.

Men innan vi börjar så vill jag understryka att detta inte är något vetenskapligt test, utan bara ett av många sätt för att få en lite större inblick i hur ditt rum kan lura dig. Med detta sagt, då kör vi!
      Du kanske tror att ditt rum låter bra? Testa då detta:
      Ladda ner wav-filen här nedanför och importera i ditt inspelningsprogram. Det är en 45 sekunder lång ljudfil som sveper från 20–400 Hz. Volymen är stark (– 6 dbFS), så var noga med att skruva ner rejält innan du sätter igång. Det är dock viktigt att du spelar upp ljudfilen relativt starkt när du är beredd, men inte starkare än att du kan sitta kvar framför dina högtalare. Spela upp filen när du sitter i maxposition och lyssna.
        20 Hz kommer du förmodligen inte höra, men runt 30–40 Hz ska det åtminstone börja kännas, annars är det dags att skaffa en baslåda, eller ny lyssning.
        I takt med att frekvenserna ökar så ska du lyssna efter om något i rummet börjar skaka. Det kan vara en bokhylla, något dina högtalare står på, ditt skrivbord, en tavla, ett skåp och så vidare. Råd bot på detta så gott du kan! Bara här har du genast fått en bättre lyssning.
        Nästa steg är att fortsätta på samma sätt, fortfarande i maxposition, och lyssna efter om vissa toner sticker ut, eller blir svagare. Om så är fallet, vilket det med största sannolikhet kommer att vara, så behöver du akustikbehandla ditt rum bättre, fördelaktligen med basfällor. Detta kan du läsa massvis om på nätet, och är en hel vetenskap i sig. Du kan också vara i behov av ett par nya högtalare, men det är mer troligt att det är ditt rum som är problemet.
        Om du känner dig osäker på hur det ”ska” låta, så testa att spela upp ljudfilen genom ett par hörlurar – de bästa du har – då kan du lyssna på tonerna utan rummets påverkan. Det är naturligt att ljusare toner låter starkare. Men det ska inte låta ojämnt, det är skillnad.
        Slutligen kan du testa att klappa händerna där du sitter. Ekar det, eller låter som en kall efterklang? Då är rummet för kalt. Släng in mattor, en soffa, eller ännu bättre, akustikbehandla ordentligt med basfällor och diffusorer (sprider ut ljudet). Får du ingen som helst feedback, som om du sitter i en garderob fullproppad med kläder, så är ditt rum för ”torrt”. Då gäller det att plocka bort dämpande material.
        Känns allt helt plötsligt hopplöst? Ta det lugnt! Ett akustiskt ”perfekt rum” är i praktiken nästan omöjligt, även om det går (om du är miljonär). Viktigast är att du känner till ditt rums begränsningar och lär dig jobba efter dessa, då kommer dina mixar också bli bättre! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm

Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.