Jump to content
Annons

Början på en ballad (nu även med en refräng)...


Jizzen

Recommended Posts

Idag har jag påbörjat en ny låt - en ballad. Än så länge bara ett enkelt rhodes-komp, trummor och ett sångpålägg fram till första refrängen är tänkt att ta vid. Arbetstiteln på låten är "I don´t know what to do".

Texten:

 

// When someone close is missing

and the darkness creeps on

The feeling of not knowing

why the one I love is gone

 

Take my heart, Take my soul

Take my brain

Take my sorrow, Get rid of

my pain  //

 

https://soundcloud.com/melodiamstudios/i-dont-know-what-to-do

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snart dags att se sig om efter en annan tjänst än Soundcloud tror jag, för den sajten är ganska hopplös att ha att göra med har jag märkt. Helt omöjligt att länka dit till rätt version av låten. Det går bra via dator, men klickar man med en mobil på länken jag uppgav i inlägget ovan kommer man hela tiden till en första version av låten. Den versionen finns överhuvudtaget inte upplagd på soundcloud längre, och jag har testat otaliga gånger nu att få rätt på det hela...men inget hjälper. Samma sak om man med mobilen klickar på länken inifrån facebook. Kanske bara är jag som kommer till första versionen av låten..d.v.s. den med enbart pianokomp och sång?! Trummor ska vara pålagda på rätt version! Oerhört frustrerande det här... ?

EDIT: Enda botemedlet mot att inte komma till fel version var att avinstallera Soundcloud-appen i mobilen och sedan installera den på nytt....

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, men jag ilsknar såklart till när det inte är en hel låt man kan lyssna på 🙂 Upp till bevis nu att du kan skriva en lika bra refräng!

Angående soundcloud kan det vara cache-lagringen som strular på den enhet du spelar upp ifrån. Har haft samma trubbel på min telefon när jag uppdaterat låtar. Det hjälper att pillra sig in och ut ur menyer eller starta om appen för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, candybag säger:

Låter bra, men jag ilsknar såklart till när det inte är en hel låt man kan lyssna på 🙂 Upp till bevis nu att du kan skriva en lika bra refräng!

Angående soundcloud kan det vara cache-lagringen som strular på den enhet du spelar upp ifrån. Har haft samma trubbel på min telefon när jag uppdaterat låtar. Det hjälper att pillra sig in och ut ur menyer eller starta om appen för mig iaf.

He he..lovar att få till en refräng också. Har en idé om hur den delvis ska låta.. ? Tackar för utlåtandet också! ?

Tror inte det är casheminnet i mobilen, för det var en av de saker jag provade att tömma nämligen. Annars håller jag med om att det låter lite cashe-relaterat faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt posta en ny version av låten i det här gamla inlägget för att inte bumpa tråden, men får det inte riktigt att fungera med länkningen. Blir till att se om det går att länka i ett nytt inlägg istället...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Smärre förändringar i låten kommer uppdateras genom att redigera detta inlägg framöver. På så sätt behöver jag inte "bumpa" tråden i forumet då och då. Just nu håller jag bara på att leka lite med att försöka få till ett så bra och rättvisande ljud som möjligt..framför allt på sången. Tycker det går framåt faktiskt. Det här är i princip den första låten där jag försöker jobba lite mer med ljudet med hjälp av lite effekter, vrida på en del rattar i t.ex. Sampletank etc. Förut har jag bara spelat in rakt av med ljuden som de var i default-läge kan man säga. Finns väldigt mycket att lära inom det ljudtekniska känner jag, men med tiden kanske man kommer behärska det också. Återstår att se... ? 

Texten:

  // When someone close is missing

and the darkness creeps on

The feeling of not knowing

why the one I love is gone

 

Take my heart, Take my soul

Take my brain

Take my sorrow, Get rid of

my pain  //

https://soundcloud.com/melodiamstudios/i-dont-know-what-to-do-latest-version-14-january-2019

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte min sånginsats lät lite "trött" i förra versionen så nu har jag försökt öka energin något - särskilt i anslutning till där refrängen ska komma. Dessutom har jag dragit ner på velocityn för ett instrument för att kompet ska bli mindre "studsigt". Så nu tycker jag det mer börjar likna den målbild jag har i huvudet av denna låtidé. Refrängen är snart på G också... 🙂

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att sången är bättre än tidigare. Angående texten så tycker jag inte "take my brain" passar in. Skulle föredra att du ersätter det med något annat. Men fastna inte för mycket i detaljerna innan du har lagt ut låten... Försök att skapa en helhet först och fila sen på detaljerna. Lätt att man fastnar i oväsentligheter som kanske inte ens kommer passa när refräng mm kommer på plats.


Vad hände förresten med den andra låten "Embryo of a New Song" ? Den tycker jag låter riktigt lovande. Skön melodi, och du har fått en skön känsla på sången, även texten är go och passar bra till melodin.

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-13 på 13:04, candybag säger:

Låter bra, men jag ilsknar såklart till när det inte är en hel låt man kan lyssna på 🙂 Upp till bevis nu att du kan skriva en lika bra refräng!

Angående soundcloud kan det vara cache-lagringen som strular på den enhet du spelar upp ifrån. Har haft samma trubbel på min telefon när jag uppdaterat låtar. Det hjälper att pillra sig in och ut ur menyer eller starta om appen för mig iaf.

Nu har jag lagt till en liten refräng också... 😛 ..samt lättat upp hela låten genom att höja basen en oktav och gjort en helt ny sångtagning där jag har försökt sjunga ut lite mer. Låten har nu fått titeln "It´s a shame".

Här är den nuvarande texten:

 

// When someone close is missing

and the darkness creeps on

The feeling of not knowing

why the one I love is gone

 

Take my heart, take my soul

take my brain

Take my sorrow, get rid of

my pain

 

Please, tell me what to do tonight

How will I survive

And, tell me what to say to you

you are always on my mind

 

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame

 

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame //

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Jizzen ändrade titeln till Början på en ballad (nu även med en refräng)...
9 timmar sedan, -Johan- säger:

Tycker att sången är bättre än tidigare. Angående texten så tycker jag inte "take my brain" passar in. Skulle föredra att du ersätter det med något annat. Men fastna inte för mycket i detaljerna innan du har lagt ut låten... Försök att skapa en helhet först och fila sen på detaljerna. Lätt att man fastnar i oväsentligheter som kanske inte ens kommer passa när refräng mm kommer på plats.


Vad hände förresten med den andra låten "Embryo of a New Song" ? Den tycker jag låter riktigt lovande. Skön melodi, och du har fått en skön känsla på sången, även texten är go och passar bra till melodin.

Tackar för kritiken, Johan! ?

Såg inte ditt inlägg förrän nu..så refrängen är "redan" på plats (som du hör i mitt inlägg ovan). Helt nytt sångpålägg blev det också även i versen.

Angående "brain-texten" så kan jag hålla med om att den delen skulle kunna bytas ut. Å andra sidan handlar låten bl.a. om smärta som man känner i sitt hjärta, sin själ och sin hjärna (kan vara jobbigt att tänka på vissa saker)..och man kanske önskar att någon bara kunde ta bort den där smärtan för den gör så ont. Man kan i ett sådant läge vara villig att offra sin hjärna för att slippa smärtan helt enkelt. Det var ungefär så jag tänkte när texten skrevs.

Texten handlade till en början om ett försvunnet barn och den panikkänsla som en förälder kan känna när det sker. Men snart kom handlingen glida över till "olycklig kärlek" för att sedan när refrängen kom till landa i att den handlar om min far som gick bort mycket oväntat och alldeles för tidigt för ungefär tre år sedan. Därav titeln "It's a shame"...alltså det är synd och skam att det skedde typ.

Den andra låten tänkte jag växla över och jobba med när jag är nöjd med vers och refräng i "It's a shame". 

"It's a shame" är väl egentligen den första låten jag försöker jobba igenom ordentligt, så därför testar jag lite olika saker medan jag fortfarande skriver den. Jag kommer göra likadant med "Embryo-låten" när jag går över till att jobba med den. För mig är dessa två låtar "lärprojekt" kan man säga..att lära känna mitt DAW, hur jag kan sjunga, vilken typ av låtar jag vill skriva, vilka effekter jag kan använda mig av mm mm.

Att klippa och mixtra med audio är t.ex. något som jag aldrig har gjort tidigare. Jag brukar vanligtvis bara sjunga in allt i en låt i en tagning..och så har jag nästan gjort även nu med "It's a shame". Allt fram till refrängen är en tagning medan själva refrängen är separat insjungen. Vissa textavsnitt kommer bytas ut framöver (kanske brain-raden), så då blir det till att prova att klippa och sjunga in bara dessa delar på nytt.

Tänker att det på något sätt måste gå att quantiza sång så att det låter mer tight (utan att ta bort naturligheten) också. Det är ju något bland väldigt mycket annat som jag känner att jag vill lära mig under dessa två låtprojekten. Jag använder Cakewalk by Bandlab..så är det någon som vet hur man gör får ni gärna berätta det för mig! ?

Sedan (för kommande låtar) är min tanke att jag ska försöka skriva klart hela grundstrukturen innan jag börjar pilla med detaljer. Vet ännu inte om det sättet passar mig, men i teorin låter det i alla fall bra att arbeta med sina låtar i den ordningen istället för att göra "allt på en gång"... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om brain, det låter en aning HP Lovecraft om det hela 😄 det går att leka med synonymer också, t ex

take my mind

take my sorrow, leave my pain

behind

Blir såklart lite annorlunda med stavelserna... Och såg nu att du redan använder mind lite senare. Well well.

Låter bra annars, kul med refräng! Bara resten kvar! Hade du tänkt lägga några fler instrument över refrängen?

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, förstår hur du tänker med take my brain men som Candy är inne på låter det mer åt det komiska eller skräckinjagande hållet, typ som att man får en bild av en galen vetenskapsman som kör in näven i huvudet och sliter ut hjärnan;  istället för det sorgliga/symboliska som jag tippar på att du söker. Du kanske kan hitta ett annat sätt att beskriva det samma.

Angående att klippa och klistra olika fraser ur sången tror jag inte att det är något du ska vänja dig vid, utan försök att sjunga in de olika delarna (vers, Refräng osv) så att de blir bra i en tagning. Tror inte det är speciellt lätt (omöjligt?) att få det att låta naturligt och bra om man bara klipper in korta fraser. Men jag kan ju ha fel. Att få sången tight handlar nog snarare om att träna och träna och åter träna på att sjunga. Jag tror att tekniken har en tendens att lura oss att det finns en massa genvägar som egentligen inte finns. I alla fall känner jag att jag själv hamnat i den fällan.

 

Om jag får ge min åsikt borde du först och främst utveckla dina låtskrivaregenskaper, och träna på din sång/instrument. Jag vet inte hur mycket musikteori du kan, men annars är det något som lär gynna ditt låtskrivande.  

 

Kolla in den här killen och hans serie om  musikteori om du vill, lätt att förstå och inspirerande:

 

Du kan ju uppenbarligen redan spela in, så du kan ju spela in och strukturera upp låtarna, men du kanske inte ska fastna för mycket vid datorn, utan ägna mest tid åt det rent musikaliska. Sen när du väl har några låtar du är nöjd med, kan du ju kolla upp lite mer om mixning och produktion. Men som sagt, tror inte att klippa och klistra för mycket är rätt väg att gå. Det är dock roligt att du postar dina låtar och hur du utvecklar dem.

 

För övrigt, beklagar sorgen efter din far.

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är bra att sjunga igenom flera gånger medan man bygger låt. Man hittar känslan, smakar på orden i symbios med sångmelodi. 

En variant på take my heart delen:

Empty my heart, leave my soul, feel my pain

Drain my sorrow to heal me sane

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, candybag säger:

På tal om brain, det låter en aning HP Lovecraft om det hela 😄 det går att leka med synonymer också, t ex

take my mind

take my sorrow, leave my pain

behind

Blir såklart lite annorlunda med stavelserna... Och såg nu att du redan använder mind lite senare. Well well.

Låter bra annars, kul med refräng! Bara resten kvar! Hade du tänkt lägga några fler instrument över refrängen?

Tackar för det, candybag! ? När det gäller min sång i denna låt så brukar jag inte sjunga riktigt så här. Försökte liksom sjunga med lite smärta..alltså inte mjukt och fint utan snarare åt det nästan skrikiga och fula hållet.. ?

Vad gäller fler instrument i refrängen är det inget jag har planerat för. Helst skulle jag vilja ha så avskalade arrangemang som möjligt eftersom mitt intresse mest ligger i att skriva det allra väsentligaste i en låt..alltså harmonier/ackord och sångmelodi.

Så några harmonier från ett klaviaturinstrument, något enkelt trumkomp och sedan en melodi/sång med text skulle vara tillräckligt för mig för jag skulle kunna anse mig vara klar med en låt. Räcker även att endast skriva detta för vers och refräng samt eventuella bryggor. Inledningar och avslut på låtar liksom eventuella andra instrument och utsmyckningar i låten känns inte nödvändiga för mig att få till egentligen. Men det blir lätt att man pillar med sådana saker i alla fall när man väl sitter där framför sin dator/sitt DAW... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, -Johan- säger:

Jo, förstår hur du tänker med take my brain men som Candy är inne på låter det mer åt det komiska eller skräckinjagande hållet, typ som att man får en bild av en galen vetenskapsman som kör in näven i huvudet och sliter ut hjärnan;  istället för det sorgliga/symboliska som jag tippar på att du söker. Du kanske kan hitta ett annat sätt att beskriva det samma.

Angående att klippa och klistra olika fraser ur sången tror jag inte att det är något du ska vänja dig vid, utan försök att sjunga in de olika delarna (vers, Refräng osv) så att de blir bra i en tagning. Tror inte det är speciellt lätt (omöjligt?) att få det att låta naturligt och bra om man bara klipper in korta fraser. Men jag kan ju ha fel. Att få sången tight handlar nog snarare om att träna och träna och åter träna på att sjunga. Jag tror att tekniken har en tendens att lura oss att det finns en massa genvägar som egentligen inte finns. I alla fall känner jag att jag själv hamnat i den fällan.

 

Om jag får ge min åsikt borde du först och främst utveckla dina låtskrivaregenskaper, och träna på din sång/instrument. Jag vet inte hur mycket musikteori du kan, men annars är det något som lär gynna ditt låtskrivande.  

 

Kolla in den här killen och hans serie om  musikteori om du vill, lätt att förstå och inspirerande:

 

Du kan ju uppenbarligen redan spela in, så du kan ju spela in och strukturera upp låtarna, men du kanske inte ska fastna för mycket vid datorn, utan ägna mest tid åt det rent musikaliska. Sen när du väl har några låtar du är nöjd med, kan du ju kolla upp lite mer om mixning och produktion. Men som sagt, tror inte att klippa och klistra för mycket är rätt väg att gå. Det är dock roligt att du postar dina låtar och hur du utvecklar dem.

 

För övrigt, beklagar sorgen efter din far.

Jag kan förstås en del grundläggande musikteori och har koll på t.ex. kvintcirkeln och andra saker som kan underlätta i musikskapandet. Har inte kollat in din länkade video ännu, men misstänker att den tar upp på vilka olika sätt man kan ta ett och samma ackord. Den biten har jag koll på liksom att man gärna kan sträva efter att göra så mjuka/korta förflyttningar av ackorden som möjligt...gärna hitta gemensamma toner i ackorden man byter emellan.

Däremot klinkar jag fram ackord på mitt klaviatur snarare än spelar skulle jag vilja säga. Jag kan skalor exempelvis, men har bara brytt mig om att i mitt skapande använda klaviaturens vita tangenter. Så vill jag köra i annan tonart än C-dur eller A-moll blir det alltså till att transponera i DAW:et. 

Jag tror inte heller på det där med att klippa och klistra i sångspåren för mycket..utan jag menade snarare det som du själv nämnde..att främst klippa mellan olika låtdelar vid behov. 

Varje kommande nytt låtprojekt framöver ser jag egentligen som träning. För varje ny låt man påbörjar kommer man förmodligen ha med sig nya kunskaper och erfarenheter från förra låtprojektet man höll på med. Jag tänker att kan man idag med dessa basala kunskaper man faktiskt besitter få ihop något som liknar en låt..hur ska det då inte bli om ett år framåt i tiden..eller 2-3 år framåt...eller om 10 år?!

Att lära mig spela piano/klaviaturintrument som en riktig musiker kommer jag förmodligen aldrig att göra (har varken tid eller talang nog för det)..men att kontinuerligt kunna snickra ihop välfungerande låtar och få till ett vettigt sound tror jag nog att jag ska kunna göra framöver faktiskt. Härifrån kan det bara bli bättre alltså! ??

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, ungefär sånt som tas upp i videon, lättare musikteori. Är en serie av videos, så om du har tråkigt någon dag kan du ju kolla om någon tilltalar dig.

Ja det viktigaste är ju att fortsätta och inte ge upp när det blir kämpigt. Om man har en tuff period kan man ju alltid ta en paus, men se till att den inte blir för lång. Om man inte tänker för mycket på målet utan bara bygger på lite mer och mer under lång tid och har roligt på vägen så finns ju chansen att det blir riktigt bra till slut.

Rätt inställning 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, -Johan- säger:

Jepp, ungefär sånt som tas upp i videon, lättare musikteori. Är en serie av videos, så om du har tråkigt någon dag kan du ju kolla om någon tilltalar dig.

 

 

Ja det viktigaste är ju att fortsätta och inte ge upp när det blir kämpigt. Om man har en tuff period kan man ju alltid ta en paus, men se till att den inte blir för lång. Om man inte tänker för mycket på målet utan bara bygger på lite mer och mer under lång tid och har roligt på vägen så finns ju chansen att det blir riktigt bra till slut.

 

 

Rätt inställning 🙂

Denna gång har jag bestämt mig för att inte ta något uppehåll på flera år! 🙂 Jag kommer säkerligen få intressesvackor även framöver, men skillnaden nu mot tidigare är att mitt rum andas mer studio nu där alla grejer är framme och redo att användas när lusten faller på. Så var det inte riktigt tidigare. Inte minst införskaffandet av ett par "riktiga" studiomonitor och lite andra grejer för ett tag sedan gjorde att hemstudion känns mycket mer komplett nu än tidigare..och bara det gör att det blir roligare att skapa musik också. Det enda som jag känner saknas nu i prylväg är akustikmaterial till rummet, gärna ett sådant här "shield" till micken samt några fler plugins.

Min förhoppning är att utvecklas i framför allt låtsnickrandets och melodiskapandets ädla konst så pass mycket att man en dag kanske kan/får modet att samarbeta med bättre sångare/sångerskor. Visst kan man utveckla sin egen sångröst till viss del, men det kan vara lite frustrerande att i huvudet höra hur ens låt ska sjungas men inte riktigt kunna omsätta det i praktiken. Samtidigt tycker jag nog att en icke perfekt sånginsats ändå kanske visar mer hur en låt är tänkt att låta än om melodislingan enbart var instrumental. Men det är väl något jag funderar över faktiskt...om man verkligen ska lägga egen sång på sina låtar eller om man istället bara ska fokusera på att göra sångmelodin instrumental.

Hur som helst..det känns hur kul som helst att ha hittat tillbaka till musikskapandet igen efter några års träda på den fronten. Jag har ju några andra hobbys/fritidssysselsättningar också..bl.a. fågelskådning som är min stora passion. Härligt att kunna växla mellan dessa båda helt olika hobbys måste jag säga. Det som känns extra härligt med musikskapandet är att man kan utöva den här hobbyn vid varje ledig stund när man inte har några andra åtaganden för dagen. Så här års är det ju mörkt när man kommer hem från jobbet, så det finns ingen möjlighet att fågelskåda mer än under helgerna då man är ledig. Musicerandet däremot kan man om man vill ägna sig åt några timmar varje kväll. Man är inte beroende av väder eller vind, ljus eller mörker. Har man lite tid över kan man alltid krypa in i sin lilla hemstudio och mysa en stund... 👍🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är ganska viktig är att välja tonart med omsorg. Jag höjde tonarten ett halvt steg för låten "It´s a shame" och sjöng in den på nytt (en tagning). Får jag säga det själv så blev det mycket bättre så... ?

https://soundcloud.com/melodiamstudios/its-a-shame-new-mixing-of-the-vocal-part

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog en förutsättning att grejerna finns på plats och att det inte är krångligt att komma igång.

Tycker absolut du ska fortsätta att lägga på din sång. Saken är den att jag gillar din röst men du behöver öva och förfina den. Kan tänka mig att en sån sak som att träna på att andas rätt är otroligt viktigt för att höja sin nivå.

Nu kom Embryo på igen också... Blir lite besviken när den bara tar slut, kan bli riktigt bra den, inte för att ge dig prestationsångest men.

Fåglar kan helt klart vara underhållande. Har ett gäng utanför fönstret på dagarna nu efter att ha gett dem lite mat  🙂

Och ja, tror att den tonarten passar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillar min röst även om det förstås finns en hel del att slipa på med den. Undertecknad sjunger långt ifrån så som man kanske bör göra om man frågar en sångpedagog...alltså med mycket magstöd och "öppen hals" eller hur man nu ska uttrycka det. Ofta sjunger man bara som man alltid har gjort, men kanske borde man testa sina gränser lite mer. Att försöka vara mer avslappnad i käkpartiet när man sjunger är en grej jag ska testa nästa gång exempelvis.

Än har jag inte fått någon prestationsångest med Embryo-låten, men ångesten kanske kommer smygande på mig när jag väl börjar greja med den låten igen - man vet aldrig... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde nyligen någon som sa att det viktigaste är inte att träna på det man är bra på, utan det man är dålig på. Och det stämmer ju till stor del. Lätt att man fastnar i ett spår som man är bekväm med och kämpar och kämpar för att komma längre, när det som egentligen krävs är att man bara lägger lite energi på sina svagare punkter vilket skulle göra mycket stor skillnad i det långa loppet. Så att ta några steg ut där man inte är bekväm kan lätt vara värt det 🙂

Inte sagt att jag själv är speciellt bra på det, men man lär så länge man lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, -Johan- säger:

Jag hörde nyligen någon som sa att det viktigaste är inte att träna på det man är bra på, utan det man är dålig på. Och det stämmer ju till stor del. Lätt att man fastnar i ett spår som man är bekväm med och kämpar och kämpar för att komma längre, när det som egentligen krävs är att man bara lägger lite energi på sina svagare punkter vilket skulle göra mycket stor skillnad i det långa loppet. Så att ta några steg ut där man inte är bekväm kan lätt vara värt det 🙂

Inte sagt att jag själv är speciellt bra på det, men man lär så länge man lever.

Japp, det kan vara nyttigt att testa gränserna ibland för att på så sätt förhoppningsvis utvecklas! 👍

Nu har jag inte testat någon ny sångteknik här i denna version, utan just nu håller jag på att jobba en hel del med att försöka få till ett sound på min sång som jag gillar. Tycker det kan vara knepigt att få till mixningen av sången..både hur den smälter in i resten av arrangemanget och att få till själva soundet man tänker sig. Personligen vill jag gärna har ett ganska varmt och fylligt sound på sången. Helst med ganska mycket närvaro också. Efter att ha laborerat lite med EZmix tycker jag att jag har kommit lite närmare det målet...å det låter i alla fall väldigt mycket mer som jag vill nu än vad det gjorde i den allra första versionen av låtsnutten.

   

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Melodyne tycker jag är kul att använda och det är också en fantastiskt fin hjälp för en sådan som mig som inte är helt tondöv men som heller inte ligger i pitch till hundra procent. Det är kanske inte så ofta man är helt ur pitch, men det är däremot en hel del toner som kunde varit lite renare än vad de är. Att då med melodyne kunna justera dessa toner något är helt underbart faktiskt! ?

Nu har jag med hjälp av Melodyne justerat sången även i denna låt.

Texten:

// When someone close is missing

and the darkness creeps on

The feeling of not knowing

why the one I love is gone

 

Take my heart, take my soul

take my brain

Take my sorrow, get rid of

my pain

 

Please, tell me what to do tonight

How will I survive

And, tell me what to say to you

you are always on my mind

 

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame

 

It´s a shame

It´s a shame

It´s a shame //

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...