Jump to content
Annons

Sampla döende keyboard [ Yamaha PSR300 ] ?


Quarter

Recommended Posts

Har en fundering angående sampling av keyboards.

 

Jag har haft en PSR300 i +10 år och jag använder den fortfarande då den har väldigt quirky och annorlunda presets. Tangenterna har tyvärr börjat dö dock! Flera tangenter har tappat sin tryckkänslighet och all velocity är borta. 

 

Jag har sökt på internet och hittar inga vst versioner av denna PSR300. Så jag tänker att mitt enda hopp förutom att laga elektroniken (vilket jag inte är beredd att göra i första taget) är att sampla den och använda den  som en samplad vst istället. 

 

Detta är för mig dock helt främmande. SÅ MIN FRÅGA blir då *** Hur samplar man en keyboard på bästa sätt? ***

Spelar man in en snutt av varje tangent och sen lägger in den i något program i ex. Logic X eller spelar man in en ton per oktav och sen låter något spektakulärt datorprogram göra resten av jobbet? 

 

Vore extremt tacksam om någon med erfarenhet av att sampla hårdvarukeyboars/synthar kan ge mig råd i detta! 🙂 

 

Redigerat av Quarter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Sant att jag skulle kunna använda den med externt keyboard men för livebruk blir det lite för bökigt då jag kör fler keys samtidigt. 

 

Angående rengörning av kontakter, har du några tips om hur det görs bäst? 

 

Tack för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara svara på hur jag gjorde med ett av mina. Man skruvar isär keyboardet så man kommer åt tangenterna. Man lossar på den tangent som krånglar genom att ta bort metallfjädrar, ...och eventuellt de tangenter bredvid för att komma åt lättare. Man rengör/gnuggar kontakterna med kontaktspray eller ngn lämplig rengöringsvätska. Använd tops eller en pappersremsa. Man testar utan att skruva ihop allt då det knappast är nätspänning i de flesta fall. Det kan finnas mer än en kontakt per tangent (har för mig de tillsammans kan mäta anslaget genom tidsskillnad). ...Tar ngn halvtimme att göra detta. En kompis gjorde så på sitt och tipsade mig. Eller så går det kanske att lämna in på ngn musikbutik med egen verkstad. Har fått för mig att JAM kanske har detta i Stockholm.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-25 på 16:09, Erik dP säger:

Kan bara svara på hur jag gjorde med ett av mina. Man skruvar isär keyboardet så man kommer åt tangenterna. Man lossar på den tangent som krånglar genom att ta bort metallfjädrar, ...och eventuellt de tangenter bredvid för att komma åt lättare. Man rengör/gnuggar kontakterna med kontaktspray eller ngn lämplig rengöringsvätska. Använd tops eller en pappersremsa. Man testar utan att skruva ihop allt då det knappast är nätspänning i de flesta fall. Det kan finnas mer än en kontakt per tangent (har för mig de tillsammans kan mäta anslaget genom tidsskillnad). ...Tar ngn halvtimme att göra detta. En kompis gjorde så på sitt och tipsade mig. Eller så går det kanske att lämna in på ngn musikbutik med egen verkstad. Har fått för mig att JAM kanske har detta i Stockholm.

Tack för tipsen! Uppskattat! Ska testa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...