Jump to content
Annons

Sjunger artister live på TV?


remote

Recommended Posts

Jag tycker mig se att det är ofta är playback såväl sång som komp på TV. I alla fall kompet tycker jag mig se att det är playback.
Det är också svårt att avgöra om det är playback då artisterna tycks ha stöd av bildproducenten som byter kamera tex när tidskritiska (läpp-synk) ögonblick tex när artisten ska börja en fras eller sluta och likaså tex vid en sologitarrist.
Om man får tro på alla Youtube klipp som visar tabbar så är det sällan live.
Så min fråga är är det  live i TV?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att jag sett/hört man ibland har väldigt mycket bakgrundssång så att artisten kan ibland låta bli att sjunga utan att man hör så stor skillnad. Kan vara bra om man har problem att komma ihåg texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förr, på 70-80-talet var det alltid playback. Men idag är likte olika på vilket program det är frågan om. Så ska det låta, På spåret, ja där är det äkta live alltihopa. I vissa program är det bara musiken som är playback som t ex mellon. Sett bara kort på ett program av så mycket bättre och där måste musiken vara playback. Har man hört en låt förut så hör man ganska omgående om det är playback eller inte så fort de börjar sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är nog inte riktigt "live". Även om det är en live spelning så är det nog så att man gör lite efter process som putsar till det som blev illa även om det bara är en mixnings automation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
59 minuter sedan, pme säger:

Det är nog inte riktigt "live". Även om det är en live spelning så är det nog så att man gör lite efter process som putsar till det som blev illa även om det bara är en mixnings automation.

Tror att det är live men spelats in tidigare men när de väl står där så är det playback förutom sången. Eller så är det som spelas just då på scenen med artisterna livemusik men man byter ut den när det klipps ihop för teve. Jaja det fuskas ju så mycket i teve och allt är så välregisserat att inget är vad det verkar vara i nästan något program. Hörde två snacka på pendeltåget för ca 3 år sen och den ena mannen hade en vän som jobbade på tv4 och de snackade om just det programmet och han sa att det inte är artisterna själva som gör egna versioner av de andras låtarna utan det överlåts till andra. Säkert sant. Kollade lite snabbt på tuben och Stor? Jösses har de så svårt hitta fler som vill vara med? Det var ju så dåligt att jag bara gapflabbade. Vilket skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
49 minuter sedan, DivineCo säger:

Så mycket bättre har nog en hel del puts 😉 

Det var länge sen man såg dig här på forat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
11 timmar sedan, DivineCo säger:

Då jag har körat bakom många kända artister live i TV så kan jag garantera att dom sjunger live. Idag låter dock allt mycket bättre än tidigare så ibland ligger lite pitch correction på men oftas inte.

 

Hur är det med instrumenten? Är det playback? Jag får inte ihop att det kan låta så bra. Tex trummor och effekter som kräver efterarbeten i studio. Det låter för bra helt enkelt. 

På svt "Helt Lyriskt". Där Molly Sanden var med och sjung i lada. Med många effekter m.m.  Kan det verkligen vara live?
Tex tv4 Så mycket bättre"  uppfattar jag som om det är blandat mer eller mindre playback. 
Go Kväll tycks vara live.
Vad säger du som kanske var med på något av dessa framträdanden?

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, remote säger:

Hur är det med instrumenten? Är det playback? Jag får inte ihop att det kan låta så bra. Tex trummor och effekter som kräver efterarbeten i studio. Det låter för bra helt enkelt. 

På svt "Helt Lyriskt". Där Molly Sanden var med och sjung i lada. Med många effekter m.m.  Kan det verkligen vara live?
Tex tv4 Så mycket bättre"  uppfattar jag som om det är blandat mer eller mindre playback. 
Go Kväll tycks vara live.
Vad säger du som kanske var med på något av dessa framträdanden?

Känner inte till Helt Lyriskt. Hur mycket backing tracks som används kan nog variera. Vid två tillfällen som jag har varit med på användes lite backing tracks. Molly Sanden på Kryzzet och Linda Pira på någon gala på SVT som jag har glömt men i huvudsak har det alltid varit live. Körde också en gång med Erik Sade på fotbolls EM där var det också en del backing tracks men det var ju inte TV. Skavlan, Allsången på Skansen, TV4 Nyhetsmorgon och diverse TV sända galor har annars allt varit live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...