Jump to content
Annons

Inspelning av studiomonitorer - nödvändigt eller inte..?


Jizzen

Recommended Posts

Jag väntar hem mina nya Focal Alpha 65 i dagarna och undrar vad ni anser om behovet av att spela in nya monitorer innan man faktiskt börjar använda dem i studion? Jag menar alltså typ att stänga in monitorerna i ett rum med någon lämplig CD-skiva som går på repeat.

Googlar man runt verkar de flesta personer spela in sina monitorer, men det finns ju också de som påstår att det är onödigt och att det inte finns några "bevis" för att det faktiskt får någon positiv effekt på monitorerna. Vad har ni för åsikt i frågan?

Om man nu bör spela in sina nya monitorer..hur gör man då det lämpligast? Musik med mycket bas på medelvolym under typ 48 h kanske?! 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller faktiskt helt med dig - även jag tycker det låter konstigt egentligen. För man undrar ju då lite varför monitorerna plötsligt (efter en viss inspelningstid) inte längre blir bättre för att musik strömmar ut ur dem. En annan undran är ju också varför inte tillverkaren väljer att spela in dem innan de når ut konsumenterna!!

Hade det varit jag som stått bakom ett par monitorer/högtalare så hade jag låtit mina produkter få spela in sig innan dessa når konsument eftersom man dels vill att de ska låta som de ska från början och dels för att man inte vill riskera att de på något sätt ska bli "fel" inspelade av konsumenten själv.

Fick precis meddelande om att mina nya monitorer nu finns hos ombudet, så det blir till att hämta ut dem idag! ? Misstänker dock att de åker upp på skrivbordet i studion direkt. Men för säkerhets skull får man väl spela på moderata volymnivåer ett tag här framöver kanske... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De nya monitorerna hamnade som misstänkt på skrivbordet direkt - dock ännu inte inkopplade. Gillar designen på dem måste jag säga..tycker de är snygga. Kanske något större än förväntat och förstås klart större än mina gamla Dynaudio Audience 42. 

I samband med beställningen av monitorerna kompletterade jag ordern med som jag sa till återförsäljaren "passande vibrationsdämpare/pads". Jag hade ju tänkt mig ett set med pads, d.v.s. en till varje monitor...men återförsäljaren hade stoppat ner två set med pads. Fråga mig inte varför?!!!

När jag upptäckte det vid uppackningen av paketen trodde jag att det var någon slags goodwill, men icke..på kvittot var två set med pads noterade. Skumt! Nu blev det alltså 300 kr mer än vad det skulle ha blivit annars eftersom jag väljer att behålla dem.

Faktum är att jag är glad att det blev denna "miss" eller vad man nu ska kalla det..för nu bör vibrationsdämpningen blir än mer effektiv samtidigt som monitorerna kommer upp i höjd perfekt utan att jag behöver vinkla dem uppåt. Slutet gott, allting gott tillsvidare i alla fall. Nu ska vi bara höra hur de låter också... ?

IMG_20190108_145024745.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kanske lite för tidigt att skriva ett omdöme om monitorerna när jag bara är inne på tredje spotify-låten som jag lyssnar på... ☺️ ...men ett första intryck gentemot mina gamla Dynaudio 42:or tänkte jag ändå dela med mig av.

Har aldrig ägt ett par studiomonitorer, utan jag har bara haft mina Dynaudio hifi-högtalare som jag senare kompletterade med en 450 W subbas. Jag hade väl föreställningen att det skulle kunna bli jobbigt att lyssna på t.ex. låtar på Spotify eller kolla på film på Netflix med ett par studiomonitorer. Särskilt i mitt rum som inte är akustikbehandlat ännu.

Men faktum är att efter min ommöblering häromdagen så tyckte jag mina hifi högtalare blev lite jobbiga att lyssna på..lite vassare än vanligt. De öppnade visserligen upp sig mer, men samtidigt kändes det som att rummet påverkade mer än innan ommöbleringen. Subbasen som hamnade mer i ett hörn tog också över mer. När jag lyssnar på de nya Focal Alpha 65 låter ljudet från dem överlag mycket behagligare i rummet än mina Dynaudio. Det icke akustikbehandlade rummet påverkar inte alls lika mycket nu och jag känner att jag blir inte alls trött i öronen. Oerhört positivt bara det!

Jag kan väl tycka att mina hifi högtalare lät mer "exklusiva" i och för sig..mer detaljerade. Men separationen och placeringen av instrument och röster i ljudbilden upplevs som lättare att höra med Focal-monitorerna. Focal Alpha 65 är på det hela taget mycket mer behagliga att lyssna på faktiskt. Inte så ljusa/hårda i diskanten som Dynaudio Audience 42.

Balansen är ju också väldigt mycket mer naturlig hos Focal..i alla fall om jag jämför med när jag använde mina Dynaudio ihop med subbasen. Att ställa in subbasen på ett passande sätt har jag alltid tyckt varit ett gissel!

Jag hade kanske varit nöjd om jag skaffat ett par Neumann KH 120 också, men jag är nu ändå rätt glad att jag valde att gå på det här billigare alternativet där basen går lite djupare (ner till 40 Hz). Jag kommer säkert fixa till akustiken i rummet till viss del med tiden, men det känns ändå mindre akut nu än innan jag fick lyssnat på monitorerna här i rummet. Trodde ljudet skulle studsa runt i rummet mycket mer än vad det gör, men så är det ju också "närfältsmonitorer" till skillnad från mina hifi-högtalare som inte är det. Antar att det är det som gör att jag upplever att ljudet inte studsar runt lika mycket som med mina Dynaudio..och att det också är därför jag inte känner någon lyssningströtthet (ännu i alla fall)?!

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag är hur j-kla nöjd som helst att Focal-monitorerna åtminstone fungerar att lyssna på vanlig spotifymusik med. De kommer säkert fungera okej för film på Netflix också. Nu hoppas jag bara att jag upplever de trevliga och "lätta" att mixa på också! ??

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...