Jump to content
Annons

En enkel men smidig "keyboard-under-bordet-lösning"...


Jizzen

Recommended Posts

Vem vill inte kunna ha sitt 88-tangenters keyboard eller masterklaviatur under skrivbordet?! Gömma det när det inte används, lätt att ta fram när man ska till att skapa. Färdiga lösningar kan vara kostsamma och vill man bygga själv krävs det både lite investerad tid och praktiskt handlag för det. Dessutom behöver man ju ha verktyg hemma för att kunna göra sådana grejer själv.

Har man tur så sitter man redan på ett vanligt skrivbord som är tillräckligt brett och högt (eller höj- och sänkbart) som man kan använda sig av. Själv har jag ett relativt stort höj- och sänkbart skrivbord där dessvärre den höj- och sänkbara funktionen inte fungerar. Bordsskivan är i sitt lägsta läge tror jag. 

Av den anledningen får jag inte plats med ett stort stagepiano under skrivbordet, men däremot går min midi-keyboard M-Audio Keystation 88 es nästan in. Lösningen då? Ja, ett vanligt keyboardstativ tycker jag fungerar kalas!

Visst, man kan inte enkelt föra keyboarden in- och ut med en hand och det blir svårare att sträcka ut sina egna ben under skrivbordet om man är van att göra det. Men har man ett lätt 88-tangenters midi-keyboard som jag har är det inga som helst problem att flytta det in- och ut under skrivbordet. 

Jag är supernöjd med lösningen då det frigör yta för mus och tangentbord uppe på själva skrivbordsytan. Keyboarden kommer också ner något i höjd vilket jag känner är bra för axlarna i längden. Mellan golv och keyboardens undersida har jag ca 61 cm, så jag får under mina knän precis så att jag har lite luft emellan (kan lägga mina fingrar emellan).

Nu hade jag tur att denna lösningen fungerade för mig, men kanske finns det andra här som inte har tänkt tanken med att använda ett keyboardstativ för detta syfte?! 

Några bilder också:

Först när keyboarden är gömd så mycket som det går. Inte perfekt, men större delen av keyboarden är i alla fall gömd under skrivbordet..

IMG_20190107_115725478.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag den här lösningen faktiskt är bättre för mig än om jag hade använt en riktig studiomöbel med en inbyggd skjutlösning undertill. Åtminstone de studiomöbler jag har sett brukar ha höga kanter på sin skjutbara del.

Eftersom jag tycker man oftast spelar mer mot den vänstra delen (mörka tonerna) av ett klaviatur så innebär det att man själv med sin stol/fåtölj får flytta sig lite åt vänsten (eller luta sig åt vänster) när man ska spela och då hamnar man också till vänster om sin datorskärm. Med min lösning är det bara till att flytta keyboarden något till höger på stativet istället. Själva stativet behöver alltså inte flyttas, utan bara keyboarden på det. Man själv kan sitta kvar rakt och fint på samma ställe mitt framför datorskärmen. Mycket smidigt om jag får säga det själv! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att ha tangentbordet under skrivbordet tycker jag är djupet. Vill man komma åt reglagen på sitt keyboard måste det vara ganska långt utdraget. Vill man då samtidigt arbeta med mus och tangentbord måste man böja sig fram över sitt keyboard och man märker snabbt att man kan få problem med ryggen i framtiden. Mitt MIDI-keyboard är cirka 35 cm djupt och minst 30 av dem skulle behöva vara framdragna för att alla knappar, vred och skjutreglage ska gå att nå. Om man struntar i allt annat än själva tangenterna kan det möjligen gå eftersom djupet då bara byggs på med kanske 15 cm, men det känns som att risken för framtida musarm ändå finns där hela tiden.

Så för mig fungerar det inte på grund av ergonomin. Jag har i stället alltid skrivbord och tangentbord i cirka 60-90 graders vinkel och naturligtvis en snurrbar skrivbordsstol.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag kan förstå problematiken kring det du lyfter fram!

Själv styr jag ingenting från keyboarden utan använder enbart tangenterna. Mitt Keystation 88 är väl ca 24-25 cm djupt, så det fungerar för att jag ska få ett ganska naturligt avstånd till datormusen. Visst, det optimala hade varit att ha musen på samma avstånd som jag har till keyboardens tangenter, men det blir svårt att få till. Nu får jag sträcka ut armen lite mer, men behöver i alla fall inte luta mig framåt.

Hade jag varit tvungen att dra ut keyboarden 10 cm till så hade jag dock precis som du beskriver fått luta mig fram för att skriva eller använda musen. Det är ingen skön ställning, det håller jag med om.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...