Jump to content
Annons

Hur gör man en masterkanal?


damien thorne

Recommended Posts

Jag har spelat i och mixat färdigt en låt.

Hur gör jag nu för att mastra låten? (inte själva effekterna, utan hur gör man för att påbörja en mastring?)

Läste att man skulle lägga alla spår i en masterkanal (eller var det masterbus?). Men hur gör man det?

Tänkte testa ezmix färdiga masterprogram eftersom jag inte vet så mycket om vilka effekter man ska använda.

Senare ska jag lära mig hur man mastrar själv.

Redigerat av damien thorne
Ändrat rubriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Sista kanalen i mixen helt enkelt. Skippa lära dig mastra. Lär dig mixa bra först innan du ens tänker tanken på mastring. Kan man inte mixa bra nog så kan man inte mastra bra heller och gynnar inte någon låt. Jag vet av egen erfarenhet. Sen är mastring ganska överskattat. Har man mixat bra kanske det inte behövs någon mastring, kanske bara en limiter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Die Hard. Tack för svar. Ska testa en limiter. Var ska man lägga in limitern? På var och ett av kanalerna eller på masterkanalen (hela mixen även trummorna)?

Pme. Mera tryck i låten, mer likt som det låter på en skiva. 

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mastring är bara någon, några procent av det hela. Mer tryck i låten? Mixa rätt så har du tryck i låten. En mediokert mixad låt kommer låta medioker med mastring. Det är mixen som avgör. Om tror att mastring innebär någon räddning så är det fel. Man bör ställa frågan om någon mastring behövs eller inte. Angående limiter så kan man lägga det på både enskilda kanaler och masterkanalen. På enskilda som t ex virvel, bas och sång. Allt beror på materialet och vad man vill uppnå. Inte bara slänga på något för att man tror att det alltid ska vara så. Det gäller givetvis t ex EQ och kompressor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Die Hard.

Jag har nog överskattat mastering, bättre då att jag lär mig mixa bättre.

Candybag

Det är to live is to die med Metallica

Redigerat... Såg nu på reglerna att man inte får lägga ut covers...

 

 

 

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, såg att du använder EZ MIX. Finns en del fina Master-presets där. Såg även att det gäller en Metallicalåt och de mosar hårt med kompressor/Limiter, nästan så det ryker om det! ☺️ Iaf på en del låtar/skivor.

När du gjort en mix som du är nöjd med som diehard är inne på så testar du att lägga en av EZ mix master presets på masterbussen (kanalen det står Master på). Prova flera olika! Vilket DAW använder du!? I reaper tex finns det några olika mastring plugins också. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar Slejnard. 

Jag har Sonar Platinum. Ezmix och Guitarrig. Spelar in direkt i datorn via en Scarlett Solo (ljudkort).

Jag har en Ibanez rgir20fe med  emg 81/60. 

Jag brukar ladda ner guitarpro filer. Exportera dom till midi och öppna dom i Sonar. Där behåller jag midibasen, miditrummorna och midisynthen. Tar bort alla midigitarrer och spelar in dom själv med min gitarr. 

Jag är inte nöjd med den distade gitarren. Får inte fram den rätta tyngden. 

Jag ska testa kompressor och limiter. 

 

 

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den rätta tyngden? Menar du gitarren? Saken är den att gitarrer inte ska ha så mycket tyngd. Det är det som basen är till för. Testade guitar rig för länge sen när de släppte version 2 och tja, för clean och crunch dög den bra men inte för high gain. Det finns flertal gratis som är bättre för high gain. Du använder väl inte de inbyggda cabsen i guitar rig? De suger. Cabimpulser är det som gäller för för att det ska låta bättre. På vissa betalbara ampsims följer det med cabimpulser men inte i guitar rig, amplitube och en del andra.  Om du tycker du har råd köpa så har det på senaste tiden dykt upp några ampsims som håller en högre standard som https://www.stltones.com/products/stltonalityhowardbenson

Ser idag att Waves prs emuleringar ligger på enbart 29$ idag och kan vara värt slå till på.Archon är även en high gain.  https://www.waves.com/plugins/prs-supermodels

https://joeysturgistones.com/products/toneforge-misha-mansoor

https://neuraldsp.com/products/fortin-nameless-plugin/

Vad använder du för bas då eftersom du sparar midin för det? Låter det inte bra med det du har så kommer inte gitarrerna heller låta så roligt. Allt hänger ju som bekant ihop.

 

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard...

Ja, jag menar tyngd på gitarren när man dämpar strängarna med höger hand och pumpar E.

Jag testade några Cabimpulser då du tipsade om det för kanske 1år sen. Men jag fick aldrig till nåt bra ljud. Jag använder istället olika "signature presets" som jag har laddat ner från guitar rigs forum.

Midibasen flyttar jag över till Studio Instruments (SI-Bass Guitar).

Jag ska kolla upp programmen du tipsade om.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppas det är ok att lägga upp 10sekunder av låten även fast det är en cover.

La in equalizer + en limiter på gitarrerna. Blev bättre tryck. Gitarrljudet duger, men jag är inte riktigt nöjd än. 

Jag har spelat in 2 gitarrer och klonat båda. 100%R, 75%R, 100%L, 75%L

Testade först att spela in 4 gitarrer, men det blev så grötigt (jag spelar för otaight)

Som sagt så ska jag kolla närmare på programmen som Die Hard tipsade om. Om det ger mig bättre ljud så kan det kanske vara värt att köpa senare då ekonomin ser bättre ut. 🙂

To Live Is To Die Clip

 

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...