Jump to content
Annons

Hur går ni oftast till väga när ni skriver låtar..?


Jizzen

Recommended Posts

Min ambition och vilja är att i framtiden kunna ha de där verktygen (kunskap och erfarenhet) som gör att jag på ett enklare sätt än idag kan knåpa ihop välfungerande låtar. Helst som är "up to date" så att säga. Även om jag tycker det är otroligt kul att greja med DAW och olika plug-ins så känner jag att den biten egentligen bromsar snarare än påskyndar det jag allra helst vill göra - skriva låtar! Med låtar menar jag egentligen bara ackord/harmonier och melodi/sång för vers, brygga, refräng och stick. Snygga ackordsföljder och starka melodier är liksom hela grejen för mig egentligen och också det som jag borde lägga kraften på att utveckla känner jag. I mitt DAW upplever jag att det är väldigt lätt att fastna på så sätt att jag t.ex. skriver en vers och sedan testar jag en massa olika saker med den versen, bygger på med olika instrument etc. Bäst är väl egentligen att ha hela grunden för låten lagd innan man börjar jobba i sitt DAW skulle jag tro. Hur tänker ni vad gäller det här?

Jag inser ju att jag aldrig kommer att bli någon stjärna på att mixa eller producera låtar (man kan dock alltid bli bättre.. ? ), så egentligen borde man inte lägga alltför mycket tid och energi på det. Bättre att försöka fokusera enbart på det jag nämnde ovan...skriva sina verser, bryggor, refränger och eventuella stick. Ackord och melodier för dessa delar i låtarna. All annan "utsmyckning"..d.v.s. inledning på låtar, hur låtarna ska avslutas, vilka andra instrument som ska spelas, hur dessa instrument ska spelas etc skulle man egentligen bara kunna strunta i. Med andra ord..fokusera helt och hållet på låtarnas kärna är vad undertecknad borde göra känner jag. Är kärnan i låten bra och stark och man vill få till en helt komplett låt så kan man ju alltid söka samarbete med andra mer kunniga personer inom området. Inte gör en sådan som t.ex. Per Gessle precis allting från "ax till limpa" helt själv. Näe..jag antar att han skriver grunderna och sedan har han ju folk omkring sig som han bollar vidare sina idéer/sitt grundmaterial med och tillsammans utvecklar de sedan låten.

Såå..mitt tillvägagångssätt för låtskrivande framöver kommer generellt bli att först sätta mig vid mitt stagepiano och där skriva så pass mycket av låten att verser, brygga och refräng i alla fall blir klara. Först därefter blir det att börja jobba lite med låten i mitt DAW...typ bara lägga på lite trummor, en bas och huvudmelodi/sång till ackordföljderna. Inte pilla med en massa utsmyckningar, testa olika instrument/ljud eller försöka skapa någon passande inledning eller avslut på låten. Bara det absolut väsentligaste är tänkt att göras så att man (inte hinner tröttna och) sedan kan gå vidare och skriva nästa låt. Det tror jag på för min egen del... ?

Hur går ni tillväga när ni skriver era låtar? Har ni funderat i samma tankebanor som jag?       

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner definitivt igen mig! Visst, jag kan lira gitarr och mixa/producera och teorin är helt okej. Men det där med att skriva låtar är inte min grej då jag kört fast innan jag kommit till andra versen. Jag är lite för mycket perfektionist, vilket blir ett stort hinder i mitt låtskriveri. Är väldigt avundsjuk på folk som spyr upp massa bra låtar som om ingenting hehe..

Det jag fått höra av låtskrivare som producerar sin egen musik är dels att, precis som du nämnde, skriva låten på nåt instrument först, men också att jobba fram den i riktiga skithögtalare. På så sätt hakar du inte upp dig på hur det låter (vilket är fällan jag trampat i varje gång). 

Hoppas du kommer under fund med låtskrivandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis börjat skriva dock har jag jobbat med musik i 10år så jag har väl ett bra öra för sound, mix osv. De låtarna jag skrivit nu har jag i princip skrivit på piano först, då jag verkar jobba lättast med melodi och även text idéer på så vis.  Jag har bra musik teoretiska kunskaper så utan att få feeling blir det svårt att skriva eftersom alla använder samma ackord.  Det viktiga känns ändå att ta sig till slutet då kan man börja ändra och med text å melodi börjar allt falla på plats. 

 

Sen börjar jag arra, ibland snubblar jag på något sound som sätter en prägel på låten ibland har jag en klar idé på vilket instrument kompet ska gå på. Det är riktigt kul när man lägger till något, beat, instrument whatever och lixom hör en unik egen sång växer fram. Väldigt givande att skapa men kan även vara frustrerande om man fastnar med något som känns bra men man lixom inte får ihpp det haha. 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter oftast och plinkar på antingen den akustiska eller elgitarren. Har alla grejer uppkopplade så att det ska gå snabbt och smidigt att spela in när andan faller på. Sätter ett tempo och lägger en slaskgitarr som får ange formen på låten. Text och melodi kommer fram i takt med att jag lägger på fler o fler instrument. Jag har tidigare likt troeds varit alldeles för ”kräsen” och inte fått saker klara men sänkte ribban och då lossnade skrivandet. Har en massa låtidéer som väntar... 

Ett tips! Ställ dig frågan: Kan jag göra så här? Tex gå från ackord A till B. Är svaret ja så kör på, är svaret nej så gör det i alla fall. Det gäller att få låtarna färdiga! När ex antal är inspelade så kommer det även att börja flyta på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns lättare om jag har ett mål, t ex att jag ska göra en låt i en viss genre, med en viss stämning, som ska innehålla si och så många verser/refränger/breaks. Redan här poppar det upp idéer som jag trycker in i en 8 eller 16 bar loop.

Sen skissar jag upp struktur i stycken med olika färg, väljer BPM och ser hur lång låten blir när den väl är färdig.

Ungefär här inser jag att låten är på väg i en helt annan riktning, accepterar ödet, och fyller på med kött på den tomma strukturen.

Jag tycker disciplin och inställning är A och O. Det blir inte alltid 100% som jag önskat, men att ändå slutföra projekten ger mig en bra självkänsla när jag väl fastnar i nästa projekt. När det känns hopplöst tänker jag på vad jag faktiskt gjort klart tidigare trots skrivtorka.

One template, one track!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, troeds säger:

Det jag fått höra av låtskrivare som producerar sin egen musik är dels att, precis som du nämnde, skriva låten på nåt instrument först, men också att jobba fram den i riktiga skithögtalare. På så sätt hakar du inte upp dig på hur det låter (vilket är fällan jag trampat i varje gång).

Intressant det där med att jobba fram låtar på riktiga skithögtalare. Det är nog inte ljudkvaliteten i sig som är avgörande för framgången i låtskrivandet där utan det är nog känslan av enkelhet och den opretantiösa inställningen till skapandet som kan vara nyckeln tror jag.

Jag tänkte på detta häromdagen nämligen i samband med att jag laddade ner en app med kvintcirkeln. I kvintcirkeln gick det att trycka på t.ex. ett C-ackord och ackordet spelades då upp. Med lite fingerfärdighet gick det att köra ackordföljder och på så sätt också faktiskt att skriva låtar. Känslan av enkelhet och att ett urkasst ljud strömmade ut ur min mobils små högtalare kändes rätt befriande och inspirerande faktiskt. Det var liksom bara min kreativitet, ackorden i kvintcirkeln och själva mobilen som jag hade tillgång till för att jobba fram en ny låt.

Lite av den enkelheten blir det också om man bara sätter sig ner vid pianot för att skriva sina låtar istället för att göra det i sitt DAW där det är lätt att bli distraherad av olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, slejnard säger:

Ett tips! Ställ dig frågan: Kan jag göra så här? Tex gå från ackord A till B. Är svaret ja så kör på, är svaret nej så gör det i alla fall. Det gäller att få låtarna färdiga! När ex antal är inspelade så kommer det även att börja flyta på. 

Mitt problem ligger egentligen inte där, utan snarare ligger det i att jag börjar finslipa på t.ex. en vers istället för att jobba mig igenom hela låtens grundstomme först. Till sist har man jobbat så pass länge med versen och lyssnat ett oräkniga antal gånger på densamma att man tröttnar. Istället för att då fortsätta skriva på den aktuella låten börjar jag gärna om på en ny...

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Jizzen säger:

Mitt problem ligger egentligen inte där, utan snarare ligger det i att jag börjar finslipa på t.ex. en vers istället för att jobba mig igenom hela låtens grundstomme först. Till sist har man jobbat så pass länge med versen och lyssnat ett oräkniga antal gånger på densamma att man tröttnar. Istället för att då fortsätta skriva på den aktuella låten börjar jag gärna om på en ny...

Du kan se det som att skriva ett nytt stycke (refräng till exempel) är typ samma sak som att börja på en ny låt ändå. Så gör det, sen försök sammanfoga styckena tills det fungerar. Det kommer du lära dig mycket på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar på piano och sjunger/ylar låtsastext och testar även på gitarr för att få lite olika vinklingar på skrivandet. Oväntade felspelningar kan komma att behållas. Skriver sedan en massa lyrik. Försöker hitta ngt tema. Temat kan ändras vartefter lyrik skrivs. Sedan spelar jag in det. En del lyrik som inte funkar skrivs om. Låter låten mogna och spelar akustiskt. Om jag fortfarande tycker lyriken funkar släpper jag låten på Youtube som lyrikvideo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt att skriva låtar i DAWen men insett att det är fel väg att gå för mig. Jag gör som Erik dP, jag tar fram gitarren och ylar mig igenom låten med en text av ord som bara får komma. Detta gör jag några gånger så att själva låtstrukturen sitter som den ska. Det jag också gör är att jag utelämnar "stick" då jag känner att de ofta är överflödiga. De kanske tillför något men eftersom jag inte vet vad, utelämnar jag dom helt. Det svåraste är BPMen men där tycker jag mig alltid hitta en kompromiss till slut. Jag brukar alltid sträva efter ett tempo där jag känner att jag kan klara av att spela låten i. Det tempot blir det sedan.

En vers faller ju sig självt hur den ska låta eller? Hur kan man fastna på en sådan sak? Värre tycker jag då det är när jag inte hittar refrängen till en låt som jag håller på med. Det är jobbigt, den brukar ju komma först. På senare tid har jag fått lägga manken till där och alltid hittat lösningen till slut. All perfektion har jag lämnat för annars blir man ju aldrig färdig med en låt för det är ju det som är spännande: Vilken låt kommer härnäst?

Jag har numera börjat spela in utan pluggar och andra försköningar och lämnar det till mixaren för det ska jag inte hålla på med, har jag märkt. Det tar alldeles för mycket tid och bör göras av någon som är mer flyhänt och kunnig. Någon som har en annan infallsvinkel, helt enkelt. Sedan kommer jag med input om vad som kan eller ska ändras om det behövs.

Ja, så jobbar jag just nu i alla fall.

Här, för den som är intresserad:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, Erik dP säger:

Jag spelar på piano och sjunger/ylar låtsastext och testar även på gitarr för att få lite olika vinklingar på skrivandet. Oväntade felspelningar kan komma att behållas. Skriver sedan en massa lyrik. Försöker hitta ngt tema. Temat kan ändras vartefter lyrik skrivs. Sedan spelar jag in det. En del lyrik som inte funkar skrivs om. Låter låten mogna och spelar akustiskt. Om jag fortfarande tycker lyriken funkar släpper jag låten på Youtube som lyrikvideo.

Vad är "lyrikvideo" för något? Tror aldrig jag har stött på det uttrycket någongång. Är det lyriken/texten som "rullar" utan någon musik..alltså typ som eftertexterna i en film?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, DionHarris säger:

Jag har numera börjat spela in utan pluggar och andra försköningar och lämnar det till mixaren för det ska jag inte hålla på med, har jag märkt. Det tar alldeles för mycket tid och bör göras av någon som är mer flyhänt och kunnig. Någon som har en annan infallsvinkel, helt enkelt. Sedan kommer jag med input om vad som kan eller ska ändras om det behövs.

Det du skriver där tror jag är en mycket bra insikt. Det ska ju väldigt mycket till att vara en unik och duktig låtskrivare, musiker, mixare, ljudtekniker, producent..jaa..allt på samma gång.

Jag tror det är viktigt att känna till sina begränsningar och försöka fokusera på det man gillar att göra och känner att man verkligen kan utvecklas i. Viktigt också då att hitta rätt människor att samarbeta med. Slutprodukten tror jag allt som oftast blir bättre då än om man ska försöka göra allting själv. Sedan är det förstås kul och utmanande att själv genomföra ett projekt från start till mål..oavsett om det blir bra eller mindre bra när man väl kommer i mål med det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Jizzen säger:

Vad är "lyrikvideo" för något? Tror aldrig jag har stött på det uttrycket någongång. Är det lyriken/texten som "rullar" utan någon musik..alltså typ som eftertexterna i en film?

Exempel:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker jag skulle pröva på göra lite musik innan det är dags att ramla i kistan ... kanske lite rockigt med fart ... trodde att skriva en låttext ar den enkla delen ... FEEEL !

Och så har jag Tysk brutning ...  Scheisse war's, om inte nån behöver en bruksanvisning uppsjunget  så är det nog ganska kört för mig ...

På svenska vore ju bra, men allt annat är ju på engelska ... och sen ska skiten ju rimma !

But beware too much rim's a crime,

and too less, let me guess, that's RAP ?

and most of that's just crap ...

But go ahead, rime the slime.

Da TUBE is giving Your Primetime !

Dosn't work,  try some EDM

no need for song,

but your fans better smoke the BONG.

Se I dont' have a story to tell

and my shit's start too smell.

Now fast a new rime ...

don't worry you be fine ...

Once upon a time ... 

 

Jag vet inte vad det ska vara för tonart, men den känns så B !

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
På ‎2019‎-‎01‎-‎06 på 02:12, Jizzen säger:

Mitt problem ligger egentligen inte där, utan snarare ligger det i att jag börjar finslipa på t.ex. en vers istället för att jobba mig igenom hela låtens grundstomme först. Till sist har man jobbat så pass länge med versen och lyssnat ett oräkniga antal gånger på densamma att man tröttnar. Istället för att då fortsätta skriva på den aktuella låten börjar jag gärna om på en ny...

Precis så jobbar jag också nuförtiden.....

Har av denna anledning inte släppt en ny platta eller låt för den delen på närmare tio år....

Ska försöka bättra mig.   🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
26 minuter sedan, sadomachine säger:

Precis så jobbar jag också nuförtiden.....

Har av denna anledning inte släppt en ny platta eller låt för den delen på närmare tio år....

Ska försöka bättra mig.   🙂

 

Mycket ligger nog i vad några redan har skrivit i tråden...att man är lite av en perfektionist. Det bästa man kan göra (om vi nu talar i generella termer) är nog att snabbt få ihop grundstrukturen och sedan kan man börja finslipa på materialet.

Vanligtvis brukar jag alltid i mitt DAW sitta och testa mig fram med ett pianoljud tills jag kommer på en ackordföljd jag gillar. Samtidigt brukar även melodin växa fram. Den nynnas först fram och övergår sedan till en "blajtext" som inte brukar betyda någonting. Fraseringen är det viktiga just då. I nio fall av tio brukar det vara en vers det hela startar med.

När jag har ackordföljden klar och lite hum om en melodi och tempo brukar det bli att jag lägger på trumkomp från EZdrummer. Sedan kommer basen ofta till innan jag testar att göra ett sångpålägg. I detta skede tar melodin inte sällan en lite annan riktning än från början tänkt..jag lägger till eller drar ifrån. Jag börjar också då tänka lite mer på vilka ord jag faktiskt sjunger och gör ändringar där. Det är ju nu man bara ska gå vidare och snabbt klara av nästa vers så att man sedan kan arbeta fram en brygga och/eller refräng. Men undertecknad vill då gärna lyssna ihjäl sig på versen som redan är gjord för att om möjligt förbättra den på det ena eller andra sättet. För man vet ju att det alltid går att förbättra det man redan har gjort...bara det att man inte borde göra det i just det skedet utan vänta till dess att hela låtens grundstomme är färdig. Det känner i alla fall jag.

Såå..det är inte bara du som behöver bättra dig - det behöver undertecknad också! 👍:rolleyes:   

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-06 på 01:52, candybag säger:

Jag tycker disciplin och inställning är A och O. Det blir inte alltid 100% som jag önskat, men att ändå slutföra projekten ger mig en bra självkänsla när jag väl fastnar i nästa projekt.

Det där är nog en bra utgångspunkt - att försöka vara disciplinerad och ha ett mål när man sätter sig ner vid sitt instrument eller sin dator. 

Kanske kan det också vara bra att sätta lite press på sig själv genom att helt enkelt bestämma sig för att under helgen ska jag bli färdig med grunden till en ny låt. Alltså ackordföljder och melodi till i alla fall vers, brygga och refräng. Lyckas man med det och sedan kan upprepa det här under några helger så kan man försöka pressa sig ytterligare genom att korta ner tiden..t.ex. till en dag och sedan kanske ett par timmar osv.

Metoden passar förmodligen inte alla, men många tror jag den skulle göra gott. Tror den skulle passa mig själv i alla fall, så det är nog något jag ska testa redan till helgen!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en synth/piano låt börjar jag leta ljud och bli inspirerad för att komma på  första riff sen är det bara börja spela in, Kan bli mycket improviserad också ibland.

Sen är det bara att bygga vidare på låten medans man spelar in, gillar inte att skissa låtar innan jag börjar med låten, bara slöseri med tid. Gitarr baserad låt är princip samma sak.

 

 

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Stinkey Zwei säger:

Att skriva hela låten på ex. gitarr eller piano och sedan lägga på basar, trummor pads mm. tycker jag är det absolut lättaste. Sen är inte alltid det grundspåret med i den färdiga låten, men som ett skelett att bygga på är det vad som håller ihop det.

 

Det är nog en generellt bra väg att gå när man ska till att börja skriva en ny låt tror jag, även om inte det tillvägagångssättet passar alla förstås. Många gånger kan jag tycka att det enklaste är att utgå från ett trumkomp..så egentligen för egen del skulle jag haft en keyboard med inbyggda rytmer känner jag. När jag nu skriver detta så inser jag att det ju bör finnas metronomer/trummoduler som appar som man kan använda ihop med sitt stagepiano som saknar inbyggda rytmer. 

Efter en snabb check så hittade jag några olika appar med metronom/trummor som jag ska testa. Tror det kan fungera väl för mitt syfte!

Ett par andra saker som jag funderar på när det gäller låtskriveri är om ni ofta parallellskriver på flera låtar "samtidigt" eller om ni mer eller mindre vanligtvis jobbar klart med en låt innan ni påbörjar nästa låtprojekt?

Själv känner jag att jag gärna vill parallellskriva på några (2-3 st) låtar samtidigt. Dels för att få lite variation och dels för att bryta av lyssnandet av en låt så att öronen "nollställs".

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det här var...en komplicerad fråga för mig ?
Det hela, när jag inte gör beställningsjobb - vilket jag försöker undvika som musiker - brukar oftast börja på ett av två sätt:
Melodier och det musikaliska brukar jag få fram genom att ha ett instrument som jag leker med. Efter en stund har nåt trevligt vuxit fram, och jag tar det vidare genom att arrangera upp nåt nice via MIDI i Atari Cubase. Därifrån brukar det normalt sett gå i princip av sig själv, där lager efter lager följer, och jag börjar få en klar bild av hur texten med tiden kommer sitta, eller möjligtvis kommer sitta.
Mina texter kan komma precis när som helst, så jag har alltid nåt att skriva upp i med mig. Ibland diktar jag upp dem via nån form av slinga jag har i huvudet, inte sällan av låtar jag mins vagt och inte ens vet vad de heter, ännu mindre vad de ursprungligen handlade om - vilket ger mig framför allt rytmiken att bygga runt - , ibland kommer jag bara på lösa fraser eller rim som ännu senare anpassas till att inkorporeras i texter, och ibland kan jag skriva hela låtar när jag går på nattliga promenader runt Göteborg. 

Den gemensamma nämnaren genom allt mitt (personliga) skapande är att jag tar tillfället när inspirationen slår till, men vad som triggar den kan vara vad som helst och när som helst. Ofta får jag idéer av att leka med nya saker som får mig att bryta gamla tankemönster, vilket kan vara allt ifrån att få en ny fin synth att leka med (KORGs Wavestation exempelvis var en ändlös källa till glädje pp 90-talet), eller bara att jag gjort en ny fin synth-patch på ett befintligt instrument, inte sällan min JUNO-60, som sätter igång tankarna.

Steget därifrån dock är ännu mer oförutsägbart. Vilka texter passar till vilka melodier/låtar? 
Alla texter är nedskrivna, så om jag inte får en naturlig bild av vad som skulle passa, eller till och med skriver det ena direkt för det andra (som åsså ju händer ganska ofta), så brukar jag bläddra lite i min pärm. När jag skriver texter så är de alltid fragmentariska och mer som lösa fraser jag kan göra vad jag vill med senare, så när jag hittar ett stycke som naturligt klaffar med melodin som nu tveklöst snurrar runt i skallen, så går jag loss och fipplar in den i vad som börjar bli en låt här. Med den råa musiken och vad som just blivit ett tema, så börjar skulpteringen av allt. Musiken sitter via MIDI uteslutande på hårdvarusynthar, så den är lätt att anpassa nu när man fått ett konkret tema att arbeta runt, och text-fragmenten har nu fått ett sammanhang som är lite som att jämföra med lera - Det svåra kan vara att starta upp och veta vad man ska forma den till, men när man har en gedigen grund och en plan så går resten av sig självt även om man improviserar friskt som fan. Samma sak med texterna - jag vet vart jag vill komma nu, jag vet var tonen sitter, och att brygga ihop alla fragment går mer eller mindre av sig självt. Ibland får jag feedback jag tar till mig, då ändras saker senare. Ibland inte, då är låten i princip spikad.

Sen börjar produceringen och inspelningen. Den biten skulle jag kunna skriva en bokserie om, men enkelt uttryckt så är det även mycket som händer här nu när man hör allt in context mer eller mindre som det kommer låta i slutändan, inte bara med texten rullande i huvudet. Musiken, som ju förut var väldigt grov och uppbyggd enbart runt vad som lät schysst spelat, kan nu utvecklas med massiva automatiseringar och effekter, vilket även det gör att låten växer nåt kopiöst musikaliskt, och sången kan härifrån få det uttryck och sammanhang tekniskt sett den aldrig hade en chans att få rent akustiskt. Även i det här stadiet kommer mycket att kunna förändras och spelas om, eller delar bytas ut helt och hållet, men förutsättningen är alltid att allt ska vara klart innan jag går in i produktionen.

För att röra till det ännu mer: En av de sista låtarna jag gjorde innan mitt ganska långa uppehåll med musiken helt till fördel för mitt jobb inom filmen, gjorde jag genom att rafsa fram alla akustiska instrument jag hade, stämma dem alla, och sen börja med att spela in en.....var det en balalajka? Tror det, som jag sen adderade gitarr till, spelad med en form av slap-teknik enbart. Sen kom det till djembe och dharbuka, följt av bland annat elgitarr, cittra, plockad nylonstängad, kazoo, didgeridoo, och en jävla massa slagverk. Sista av allt la jag till sång utan ord, bara ljud. Det var kort och gott inte en text-låt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör som jag gjort i över 20 år; det börjar med att jag visslar/nynnar/hummar en melodi. Är den, enligt mig, bra knatar jag hem, pluttar dit ackord medelst piano och/eller gitarr. Texter finns det massor av så det är inget problem att lägga till.

Sedan brukar jag ha som regel att inte påbörja ett nytt projekt innan det gamla är klart. Finns ingen egentlig anledning för mig att stressa och ha flera halvfärdiga projekt liggandes.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...